Sinds de introductie van RockShox’ laatste generatie van Sid-voorvorken en achterdempers in 2020, is de familie stilaan de referentie voor crosscountry-gebruik geworden. Maar omdat ook het begrip crosscountry verbreed is, zag RockShox reden om de Sid-familie te vergroten. Want naast de lichtgewicht Sid SL – met z’n 32 millimeter chassis kwamen de Sid-voorvorken met 120 millimeter veerweg en een 35 millimeter chassis.
In de gehele Sid-familie introduceert RockShox voor 2024 nu talloze vernieuwingen. Zo heeft de Sid nu langere binnenpoten voor meer stijfheid, lagere wrijving en meer duurzaamheid. Maar ook een grotere luchtveer. De Sid SL-modellen zijn er nu naar keuze met 100 en 110 millimeter veerweg. De Sid-modellen zijn er met 110 en 120 millimeter veerweg. Het grootste nieuws is dat alle 2024-modellen verkrijgbaar zijn met een nieuwe drie-standen-compressiedemping.
RockShox Sid en Sid SL 2024: Optionele drie-standen compressiedemper
Bij de huidige generatie van de Sid en Sid SL heb je aan de compressiezijde van de demper maar twee opties: open of dicht. Nou ja, en de keuze of je rechtstreeks op de voorvorkkroon of vanaf je stuur met een remote tussen die standen schakelt. Er zijn op talloze parcoursen echter omstandigheden te vinden waarbij een volledige lockout niet handig is, maar een super actieve voorvork ook niet per se in je voordeel werkt. RockShox biedt daarom nu bij al z’n 2024-modellen van de Sid en Sid SL een drie-standen compressiedemper. Tussen open en dicht zit nu de ‘pedal’-stand. En ja, die houdt inderdaad het midden tussen een volledig actieve en een geblokkeerde vork. Hiermee creëer je dus iets meer rust in de voorvork zodat je efficiënt(er) een beklimming of snelle flowtrail rijdt, zonder dat je tractie en comfort verliest zoals bij de lockout-stand.
Nieuw is het concept natuurlijk niet. Op talloze voorvork én achterdempers kom je zo’n drie-standen-optie tegen. Voor de Sid-serie is het wel een nieuwigheid die RockShox op alle 2024-dempers toepast. Dus niet alleen de nieuwe Charger Race Day 2 van de Ultimate en Select+ modellen van de Sid en Sid SL, maar ook de Charger XC in de Sid Select en Sid SL Select. Zelfs de ‘instap’-modellen Sid en Sid SL (zonder toevoeging) met hun Rush XC-dempers krijgen nu optioneel een drie-standen compressiedemper. Aan de rebound-zijde van de dempers is niets veranderd.
De twee-standen compressiedemping met enkel de open en volledig dichte (lockout) stand blijft ook beschikbaar. Ombouwen van een twee-positie demper naar drie gaat niet; wil je de Charger Race Day-demper in je Sid of Sid SL vervangen door een een drie-standen exemplaar, dan kan dat wél. En dat geldt óók voor de 2020-2023-serie voorvorken.
Sid krijgt langere poten en meer lucht met vernieuwde DebonAir+
RockShox heeft voor 2024 de 35 millimeter dikke binnenpoten van de de Sid intern verlengd met 25 millimeter. Daardoor is er bovenin de veerweg ook meer overlap met de onderste glijlagers in beide onderpoten. Blijkbaar was dat voorheen niet zo, wat met oog op slijtage wel enigszins bijzonder is. Immers; hoe méér glijlager een binnenpoot ondersteunt, hoe groter het oppervlak en hoe minder kracht per oppervlakte beide delen moeten opvangen. En dat geeft – kort door de bocht geredeneerd – minder slijtage.
Bijkomend voordeel van de verlengde binnenpoten is dat er een grotere luchtkamer in kan. En méér volume betekent simpelweg meer mogelijkheden om de veerkarakteristiek naar wens aan te passen. RockShox belooft voor de 2024-Sid met z’n nieuwe DebonAir+ luchtveer een toename van 50 procent voor de negatieve luchtkamer en 16 procent voor het positieve volume. Bovendien is de top-out-veer nu een schroefveer in plaats van een rubber blok. Die schroefveer heeft een minder steile veercurve, en samen met de vergrote negatieve luchtkamer spreekt de 2024-Sid nu nog soepeler aan, aldus RockShox.
De nieuwe DebonAir+ luchtveer kom je alleen tegen in (alle) nieuwe 2024-Sid’s (dus niet in de Sid SL-modellen). Je 2020-2023-generatie Sid upgraden met de nieuwe luchtveer kan helaas niet; de luchtveer past alleen in de langere binnenpoten van de 2024-generatie.
Nieuwe kroon voor Sid Ultimate en Sid SL Ultimate
Zelfs met de verlengde binnenpoten is de 2024-Sid Ultimate lichter dan z’n voorganger. Van 1.537 gram is-ie afgeslankt tot 1.480 gram voor de versie met 120 millimeter veerweg. Die gewichtsreductie is onder andere te danken aan de nieuwe vorkkroon. Die is nog altijd van aluminium; een carbon kroon zoals RockShox ooit aanbood, is simpelweg niet zo stijf te krijgen, aldus het merk. Het is nog steeds een smeedstuk, maar door een iets anders ontwerp en CNC-bewerking is er dus gewicht bespaard.
Oók de Sid SL krijgt eenzelfde, nieuwe kroon voor z’n 32 millimeter-chassis. Bij de Sid SL Ultimate betekent het echter dat er netto 26 gram bijkomt. De Sid SL Ultimate weegt nu 1.352 gram; wat nog steeds behoorlijk licht is.
RockShox Sid en Sid SL 2024: specificaties en prijzen
Sid-blauw is een iconische kleur. Maar voor de 2024 Sid SL Ultimate en Sid Ultimate wordt een nieuwe, glanzend donkerblauwe kleur het uithangbord. “Blue Crush” noemt RockShox dit, waarbij de letters parelwit zijn. De Ultimate-modellen zijn ook verkrijgbaar in glanzend zwart in combinatie met metalic-grijs/zilveren belettering. De overige modellen zijn er in glanzed en mat zwart.
Alle Sid én Sid SL-modellen zijn naar keuze leverbaar met de (3P) drie- of (2P) twee-standen compressiedemping.
Sid – 35 millimeter chassis, 100 tot 120 millimeter veerweg
Sid SL – 32 millimeter chassis, 100 tot 110 millimeter veerweg
Nieuwe SidLuxe-achterdempers
Om de voorvorken met hun drie-standen compressiedemping te complementeren, zijn de SidLuxe-achterdempers voor 2024 ook verkrijgbaar met dezelfde open, pedal en lock-standen. Verder heeft RockShox het high-speed circuit van de demper herzien. Die werkt nu met een grotere oliestroom, zodat deze ook sneller en fijngevoeliger reageert op grote klappen in de open en pedal-stand van de compressiedemper. Door de vergrote oliestroom was er volgens RockShox ook meer behoefte aan een vergrote eindaanslag. Daarom is de elastomeren ‘bottom-out-bumper’ vergroot en meer taps gemaakt. Dat geeft meer progressiviteit aan het einde van de veerweg, wat vertaalt naar een nog meer bodemloos gevoel zonder harde eindaanslag wanneer je je volledige veerweg gebruikt.
RockShox levert de nieuwe SidLuxe in een Ultimate en Select+ uitvoering. De Select+ is alleen beschikbaar voor fietsfabrikanten. De achterdempers zijn er met twee montage-ogen, of een Trunnion-montage. En uiteraard kun je kiezen uit een twee- of drie-standen compressiedemping die je handmatig of met een remote bedient.
De SidLuxe weegt in een 190 x 45 millimeter 246 gram. Afhankelijk van de bouwvorm en dempingsopties betaal je tussen de € 539 en € 609 voor de SidLuxe Ultimate.
Nieuwe Twistloc Ultimate
Om zowel de twee- en drie-standen compressiedemper van de voorvork én de achterdemper vanaf het stuur te bedienen, heeft RockShox ook een nieuwe TwistLoc: de Ultimate. Die heeft de compacte bouw van de eerste generatie en dus niet het vergrote handvat van de tweede generatie die we onlangs nog testten. Die combineert echter wat lastig met de hendel voor een dropper-zadelpen. RockShox heeft de nieuwe Twistloc Ultimate dan ook bewust weer compacter gemaakt. Uiteraard is de Twistloc ideaal om twee veerelementen te bedienen, maar je kunt hem ook alleen voor de voorvork gebruiken.
De nieuwe Twistloc Ultimate kost € 133. Het stilstaande deel van het handvat is te krijgen mét en zonder textuur in het rubber.
Bron en meer info: rockshox.com