XC’ers verheugt u: RockShox heeft haar beste XC-racevork geupdate. Hier de belangrijkste nieuwsfeiten.
Grotere negatieve luchtkamer
“Wat goed is voor een dikke vork, werkt ook op een XC-vork”, moet RockShox gedacht hebben. Na de voorvorken met 35 mm poten voor het ruigere werk, krijgt ook de SID nu namelijk de grotere negatieve luchtkamer in de linker vorkpoot. DebonAir, noemen ze dat (want alles moet immers een ‘featurenaam‘ hebben). Beloofde voordelen: een betere fijngevoeligheid op kleinere oneffenheden en meer support halverwege de slag. Of de nieuwe luchtveer ook in je 2017-2018 SID past, is niet bekend. Hij is in ieder geval nu nog niet los leverbaar.
Charger, nu ook zonder upcharge
Voorheen hadden alleen de SID World Cup en de RLC een Charger 2 demper met een open/dicht lockout én een instelbare low speed compressie (die overigens ook werkt bij het gebruik van een remote lockout). De RL moest het doen met de laagwaardiger Motion Control demper. De RL krijg nu ook een Charger 2 demper, maar dan een eenvoudiger variant: wél met de open/dicht lockout, maar zonder de low speed compressie-instellingsknop.
29″ x 120 mm varianten
De laatste jaren zijn de binnenpoten van bijna alle high-end 120 mm vorken gegroeid van 32 mm naar 33, 34 of 35 mm. De combinatie van meer veerweg en grotere wielen maakte dat wenselijk. Opvallend is het daarom dat RockShox de SID RL en RLC nu toch weer aanbiedt in een 29″ x 120 mm variant, met een iets verstevigd chassis (waarschijnlijk betreft dit alleen het kroonstuk). Zie het als een manier om je 29er XC fiets zonder al te grote gewichtstoename te kunnen voorzien van een 120 mm vork met een XC-karakter.
Opvallend is ook dat de lichtste en duurste SID, de World Cup met carbon kroonstuk, die optie juist niét krijgt. Waarom wordt niet vermeldt. Mogelijke redenen: Misschien moest het carbon kroonstuk zóveel verstevigd worden dat het gewichtsverschil met de aluminium variant te klein zou worden. Of misschien woog de benodigde investering in een nieuwe carbonmal niet op tegen de verwachtte vraag.
Nieuwe remote lockout
De remote lockout: het lelijkste en vaak het meest on-ergonomische onderdeel van veel XC-fietsen. Kijk maar eens rond in het bos: grote, uitstekende hendels, vaak ergens onbereikbaar tussen shifter en stuurpen gepropt. Met het verbannen van de voorderailleur uit SRAMland werd de linkerkant van veel cockpits al wat rustiger… maar sinds steeds meer XC-ers de voordelen van de dropper benutten, kwam er weer een hendel bij, vaak op de plek van de linker shifter! Wat nu als je beiden wilt? Gewoon: de TwistLoc.
Met de TwistLoc blokkeer je je vork met een kleine draai van je pols, en deblokkeer je hem weer met een duimknopje. Een ergonomische en mooi geïntegreerde oplossing! Hij werkt trouwens niet alleen op je vork, maar ook op je achterdemper, of zelfs op allebei! Enig nadeel wat we zo kunnen bedenken is dat je niet met je favoriete grips kan rijden en dat de SRAM draaigrip dus mogelijk dikker en harder is dan jij wilt.
De met knoppen bediende OneLoc remote voor je vork en de Oneloc Full Sprint voor vork én achterdemper blijven, voor zover we het nu kunnen overzien, leverbaar.
SID XX 26″ adieu?
Het persbericht rept met geen woord over de SID XX 26″. Die heeft een hydraulische Reverb-achtige lockout, maar stuurt daarmee de Motion Control demper aan die ook al een tijdje meeloopt in de line-up. De XX is enkel nog leverbaar in 26″. Ga er maar van uit dat die inmiddels op de reservebank zit om afgeserveerd te worden, evenals de gecombineerde hydraulische Full Sprint lock voor je SID XX én RockShox achterdemper.
Prijzen en beschikbaarheid
-
- SID World Cup: €1.109 – 1.199
- SID RLC: €869 – 939
- SID RL: €669 – 739
- TwistLoc: €120
SRAM geeft niet aan of de prijzen van de vorken met of zonder remote zijn.
Alle vorken zijn leverbaar vanaf mei, de losse TwistLoc vanaf juniMeer informatie: www.sram.com/rockshox