Rocky Mountain Instinct 2024: volledig nieuw model
Op het oog zijn de veranderingen aan de 2024 Instinct subtiel, maar wie goed naar het frame kijkt ziet dat Rocky Mountain weinig van het vorige model, dat uit 2021 stamt, over heeft genomen. Met name de onderbuis is véél dikker geworden en de overgang met de balhoofdbuis is flink verstevigd. Ook is er nu in die onderbuis ruimte voor gereedschap, een bandje of een mueslireep of twee. Het opbergvak met luikje heet Penalty Box, omdat de Canadezen nogal gehecht zijn aan hun ijshockey-referenties. De veerweg – 140 millimeter achteraan en 150 millimeter vooraan – blijft wel onveranderd.
Details
Opvallend is het verdwijnen van de aluminium shock mount. De demper zit op een nieuwe Instinct weer ‘gewoon’ direct aan het carbon voorframe vast. Juist die dempermontage – en een andere maat demper – maakten het verschil tussen de oude Instinct en z’n dikkere broer de Altitude. Want overige framedelen waren bij die frames hetzelfde, waardoor ombouwen tussen beide bikes mogelijk was. Dat men hier vanaf stapt suggereert dat ieder model fiets weer een uniek frame krijgt.
Zoals de meeste full-suspension bikes die Rocky Mountain de laatste jaren produceerde krijgt ook de Instinct in de kleinste maten 27.5 inch wielen en in de grotere 29 inch wielen. Heb je een framemaat S nodig dan heb je zelfs keus. Alle framematen krijgen een voor de maat specifieke tune van de demper (er wel van uitgaande dat kortere rijders ook lichter zijn), en de kleinste modellen gebruiken zelfs een andere maat demper.
Naast het toevoegen van opbergruimte is er nóg een interessant nieuw detail: de montage af fabriek van een reach adjust balhoofd. Hiermee is de voorvork middels excentrische balhoofdlagercups 5 millimeter naar voren of achteren in de balhoofdbuis te schuiven. Standaard komt elke Instinct met 0 millimeter offset, maar de losse lagerschalen met 5 millimeter offset worden wél standaard meegeleverd. Het kunnen verstellen van de achtervorklengte en de hoeken (beide middels omkeerbare Ride4-flipchips hevel en de verstelling in de drop-outs) wordt van het vorige model overgenomen.
Rocky Mountain houdt met de Instinct vast een een zero-stack balhoofd, BB92 trapaslagerpassing, een 30,9 millimeter zadelpen en Boost-inbouwmaten voor de wielen. De kettinglijn is nog steeds ‘normaal’, niet de 55 millimeter of méér die je bij sommige andere merken tegen komt.
Geometrie
Er is bij de 2024 Instinct nog ruime anderhalve graad van de balhoofdhoek afgeschaafd. Die staat ergens tussen de 63,5 en 64,5 graden afhankelijk van de Ride4-afstelling. De achtervorklengte is – inclusief verstelbereik – gelijk gebleven. Reach, stack en wielbasis zijn ongeveer hetzelfde gebleven. Dat past binnen de algemene trend van stagnerende groei op dit gebied. Fietsen zijn kennelijk wel echt lang genoeg geworden. De zitbuis is nog iets ingekort, maar die waren bij de voorgaande Instinct al aan de korte kant. Er is dus volop ruimte voor een zadelpen met serieuze droplengte.
Modellen en prijzen
De 2024 Rocky Mountain Instinct is in onze contreien in vier verschillende uitvoeringen verkrijgbaar. Het goedkoopste model krijgt een aluminium frame en is in twee kleurstellingen verkrijgbaar voor 4.600 euro. Deze Instinct Alloy 50 komt met een Rockshox Lyric Select voorvork en een Fox Float X Performance achterdemper. Opvallend dus dat zelfs de goedkoopste versie een meer dan fatsoenlijke achterdemper mét extern oliereservoir meekrijgt. De aandrijving bij deze versie is er in de vorm van Shimano XT shifter en derailleur in combinatie met een SLX-cassette.
De overige modellen zijn krijgen een geheel uit carbon vervaardigd frame en zijn slechts in één van beide kleurstellingen beschikbaar. Dat geldt ook voor het losse carbon frame. Die gaat trouwens pas over de toonbank als je 4.400 euro neertelt. De Instinct Carbon 50 is er vanaf 6.000 euro met dezelfde afmontage als de Alloy 50. Daar boven staat de Instinct Carbon 70 met een prijs van 7.900 euro met een Fox 36 Float Evol Grip 2 voorvork, Fox Flaot X Performance Elite achterdemper en een volledige Shimano XT-afmontage. Het topmodel, de Instinct Carbon 90, krijgt Factory-series Fox veerelementen en Shimano XTR-onderdelen en bovendien Race Face ARC Carbon velgen. Voor dit topmodel moet je 12.000 euro neer leggen op de toonbank van de Rocky Mountain-dealer.
Bron en meer info: bikes.com