Rondo: Avonturenbikes
Rondo is het derde merk uit de koker van Szymon Kobylinski en zijn rechterhand Tomasz Cybula. Kobylinski, zelf fervent downhiller, startte als ondernemer in de fietsenbranche zo’n 15 jaar geleden nadat zijn carrière als punkrocker met topnoteringen in de Poolse hitlijsten uitgespeeld leek. Naast NS Bikes voor het ruigere offroad segment en Creme Cycles met stijlvolle, stalen stads- en toerfietsen, lanceerde hij in 2017 Rondo gravelbikes.
Veelzijdigheid
De Ruut was hun eerste wapenfeit en meteen gericht op veelzijdigheid. Ze waren dan ook één van de eersten die met een verstelbare geometrie op de proppen kwam. Daarmee pas je het stuurgedrag aan via een flipchip in de voorvork. Bij Rondo noemen ze deze voorvork de TwinTip en de verstelling past tegelijkertijd de lengte én offset van de voorvork aan, waardoor de stuur- en zithoek dus verandert en het stuur 10 mm in hoogte verplaatst.
Rondo levert de Ruut gravelbike inmiddels in diverse materialen: carbon, staal, aluminium of titanium. En inmiddels is het totale fietsprogramma uitgebreid met de HVRT road ‘plus-bike’, de Booz ‘urban racer’, de Mutt allroadbike en de Bogan Monstercrosser. Stuk voor stuk bikes die zich niet zo aan conventies houden en vooral gemikt zijn op het hebben van avontuurlijke fietsritten. Ze zijn ook allemaal uitgevoerd met een verstelbare TwinTip-voorvork en je kan de rijeigenschappen dus iets beïnvloeden.
Ruut X gravelracer casu quo cyclocrosser
Maar er komt volgens Rondo in 2022 veel nieuws. Wat precies? Daarover houden ze ons nog even in spanning. Maar om ons toch alvast met ‘iets’ blij te maken, introduceren ze op basis van de carbon Ruut gravelbike nu de Ruut X. Dit is volgens Rondo hun meest ‘race-geïnspireerde bike tot dusver’.
Uit het persbericht:
In feite is het ‘slechts’ een afmontagevariant, waarbij de 33 mm brede (of smalle, zo u wilt) Schwalbe X-One Allround banden vooral weggeven waarvoor deze bike geschikt is. 33 mm is namelijk de door de UCI opgelegde maximale breedte voor banden wanneer je deel wilt nemen aan cyclocrosswedstrijden. Wil je dat niet, dan biedt de Ruut X je dezelfde mogelijkheden als de andere Ruut-modellen. En dat betekent dus dat je er zonder enig probleem 700c x 45 mm banden of 650b x 54 mm banden in kwijt kunt.
Geometrie
Met de TwinTip in de laagste stand staat de voorvork bij de Ruut X onder een hoek van 70,5º bij framemaat S en 71º bij de M- en L- en XL-frames. Zet de TwinTip in de hoogste stand en alles vlakt 0,5º af. De achtervorklengte is met 420 mm kort, wat bijdraagt aan een levendig karakter, dat past bij een gravelracer of cyclocrosser.
Ruut X Afmontage
De Ruut X is afgemonteerd met Shimano GRX RX600 en RX400 onderdelen. Maar niet exclusief. Zo is de ketting van KMC en vind je achteraan een 11-36t 11-speed cassette van SunRace. Hiermee is het bereik dus wat beperkt, maar heb je wel kleinere stappen. En precies dat is wat je bij een cyclocrosswedstrijd, of je snelle gravelrondje meer nuttig gebruikt. De Shimano GRX RX812 derailleur kan overigens wél een 11-42t cassette aan, mocht je toch een groter bereik willen.
De Ruut X weegt, mede dankzij een carbon zadelpen en (Easton) stuur, 8.6 kg. Hij is er in het grijs-zwart en zwart-groen en kost € 4.099.
Bron en meer info: www.rondo.cc