Als fietsmerk tel je niet meer mee als je géén gravelbike hebt. Inmiddels heeft elk zichzelf respecterend merk tenminste één gravelbike in z’n collectie. Maar dat is niet voldoende meer; de gravelhype is zich op volle kracht aan het doorontwikkelen met allerlei specialistische gravelbikes. Het Duitse merk Rose begon z’n gravelavontuur met de Backroad; een gravelbike met een strak uiterlijk en een op stabiliteit en controle afgestemde geometrie. Niets mis mee, want daarmee spreken ze een breed publiek aan, zo is onze ervaring. Nu volgt het merk met de Backroad FF, met de F van Fast en de F van Forward.
Rose Backroad FF: gravelracer
Zoals collega Arjan al zei bij zijn uitvoerige test van de Backroad, gaat het met de gravelbike stilaan dezelfde kant uit als met de mountainbike: voor iedere niche een apart model. Sommige merken hebben wel drie of vier verschillende gravelbikes in hun programma. Niet langer is de gravelbike een polyvante racefiets voor bikepacking-avonturen; er zijn inmiddels talloze subcategoriën. En gravelracen – dus zo snel mogelijk van A naar B over gravel – is stilaan een dominante klasse aan het worden. En dit is precies waar Rose z’n nieuwe Backroad FF voor ontwikkeld heeft. In het persbericht zijn de sleutelwoorden niet voor niets ‘aero’, ‘snel’ en ‘geïntegreerde cockpit’.
Rose heeft de Backroad FF geheel integraal ontworpen als gravelracer, waarbij de racefiets XLite duidelijk het startpunt was. Zo heeft de Backroad FF gravelbike eveneens een aerodynamische cockpit. Het stuur en stuurpen zijn als één geheel ontworpen, met daarbij een nieuwe vorm als antwoord op de inmiddels door de UCI verboden ‘puppy-poten’-houding. Bij de ‘Grave One-Piece Cockpit’, zoals Rose het noemt, zijn de grepen naar binnen toe georiënteerd. De zijkanten zijn verder uitgebogen (‘flared’) om ook onderin de beugel bij meer technische afdalingen meer controle te hebben.
Net als bij de reguliere Backroad is de zadelpen van de Backroad FF aan de achterzijde afgeplat. Het idee hierbij is dat de zadelpen vanwege de D-vormige doorsnede net wat gemakkelijker kan doorbuigen dan een regulier, rond exemplaar. Nadeel is natuurlijk dat het een framespecifiek onderdeel is. Een voordeel is dat de zadelpen en dus je zadel niet kan verdraaien als je onvrijwillig bodemonderzoek doet.
De Backroad FF is ontworpen met 40 millimeter brede banden in gedachten. Alle modellen worden ook met deze bandbreedte uitgevoerd, maar er is ruimte voor banden tot 45 millimeter, zo meldt Rose Bikes.
Racy geometrie
Rose levert de Backroad FF in maar liefst zes framematen voor rijders van 1,57 tot en met 2,00 meter. Het ‘racy’-karakter zien we verder ook terug in de geometrie. Met een balhoofdhoek van 71,25 graden bij de kleinere frames tot 72,5 graden bij de grootste framematen is de Backroad FF beduidend sportief te noemen. Verder is de achterbrug met 420 millimeter voor alle framematen behoorlijk kort. En ook de relatief korte wielbasis draagt bij aan de sportieve, levendige insteek van de Rose Backroad FF-gravelracer.
Backroad FF: twee uitvoeringen
Rose zet de Backroad FF neer in twee uitvoeringen, die beide zijn uitgerust met Sram-groepen mét standaard een vermogensmeter in de trapas (!). Je hebt een Backroad FF met Sram Rival AXS XPLR 1×12 vanaf 3.499 euro. Je hebt bij deze versie de keuze uit de kleuren ‘pistachio’ en ‘supersonic grey’. Voor 4.999 euro heb je de Backroad FF met Sram Force AXS XPLR 1×12. Die is in dezelfde kleuren te kiezen als de goedkopere variant, maar er is ook nog een kleur die ‘rotten candy’ heet. Hopelijk komt die zónder geurervaring.
Bron en meer info: rosebikes.nl
In Nederland zouden we dat oud roze noemen