Rose Bikes, dat even voorbij Arnhem in het plaatsje Bocholt is gevestigd, geeft in een persbericht aan dat er enorme tekorten zijn aan onderdelen, met name in het mountainbikesegment. Klanten moeten rekening houden met levertijden tot maar liefst zes maanden…
Onlangs deden we al uitgebreid uit de doeken wáárom er nu vertragingen ontstaan op de fietsmarkt. Het is dus niet alleen Rose Bikes die er last van heeft. Ze zijn wel één van de eerste grotere fietsfabrikanten die het ook duidelijk naar de consumenten toe uitspreekt.
Excuses aan getroffen klanten
– Thorsten Heckrath-Rose, CEO van Rose Bikes
Het familiebedrijf uit Bocholt biedt alle getroffen klanten zijn excuses aan voor de lange levertijden. Helaas is de situatie erg onoverzichtelijk. Rose Bikes kan ook geen harde toezeggingen doen over de levertijden van reeds bestelde bikes. Omdat Rose Bikes streeft naar maximale transparantie is een task-force opgericht. Die gaat met de getroffen klanten in gesprek om tot een passende oplossing te komen. Rose’s retail-baas Tim Böker verklaart dat Rose Bikes staat voor de hoogste service en de beste kwaliteit. Ondanks de huidige levercrisis zal hier niet aan getornd worden. Iedere klant die te maken heeft met een te late levering krijgt daarom een persoonlijke e-mail met daarin de status van de bestelling en informatie over eventueel te nemen stappen om tot een oplossing te komen.
Voorraadpositie 2022 terug op orde
Rose Bikes houdt vanwege de leverproblematiek rekening met een omzetdaling die tot in de zeven cijfers kan lopen. Gelukkig heeft Rose Bikes door de succesvolle afgelopen jaren genoeg vlees op de botten om uit deze crisis te geraken. En heeft men de grootste onderdelenorder in de gehele honderdjarige geschiedenis van het bedrijf geplaatst. Daarmee willen ze zeker dat de voorraadpositie voor 2022 weer helemaal op orde is. Ook aan de plannen om in Keulen een nieuwe winkel te openen houdt Rose Bikes onverminderd vast.
– Tim Böker, directeur-retail bij Rose Bikes
Het zeker stellen van onderdelenleveranties heeft de hoogste prioriteit. Om die reden wordt er een nieuwe managementpositie gecreëerd: directeur supply-chain. Deze zal meer druk gaan uitoefenen op de Aziatische producenten, zodat de belangen van Rose Bikes in de toekomst niet meer geschaad zullen worden. Daarnaast maakt Rose Bikes zich hard voor het sterker maken van de Europese fietsindustrie, om daarmee de afhankelijkheid van de Aziatische leveranciers te verkleinen.
– Marcus Diekmann, CEO van Rose Bikes
Bron: www.rosebikes.nl