Rose Bonero Plus: Trailhardtail met lichte trapondersteuning

Met de Bonero heeft internetverkoper Rose een scherp geprijsde trailhardtail in z’n programma. De duurste uitvoering kost nog geen 1.900 euro kost. De nieuwe Rose Bonero Plus met z’n carbon frame is er echter vanaf 4.575 euro en dat is dus flink wat meer. Maar je krijgt ook meer. Namelijk een batterij in de onderbuis én de compacte TQ HPR50-motor rond de trapas. Ja; óók trailhardtails zijn er dus met trapondersteuning.

Rose Bonero Plus trail hardtail, long travel, e-mountainbike met TQ HPR50 trapondersteuning

Een long travel hardtail; een bike met de geometrie en het (geclaimde) toepassingsbereik van een trailbike, met veel veerweg, maar alleen vooraan. Waarom zou je dat willen? Minder onderhoud is een argument dat vaak wordt aangehaald. Ja, je hebt inderdaad geen lagers en demper achteraan. Maar weeg dat eens tegen het meest basale wat je bij een fully wél meer hebt: grip en controle. Een hardtail is echter in de regel goedkoper en ook lichter. Tja, eigenlijk is een trailhardtail vergelijken met een trailfully als appels en peren. Het is een andere rijervaring. Eén waarbij je op ruigere trails zelf meer aan de bak moet. En dat op zichzelf is eigenlijk dé reden om er een te overwegen. Want paadjes die met een fully al snel tam zijn, zijn op een hardtail uitdagend.

Rose Bonero Plus trail hardtail, long travel, e-mountainbike met TQ HPR50 trapondersteuning

Rose Bonero Plus: long travel hardtail met trapondersteuning

Gaat hetzelfde op wanneer je een motor aan de vergelijking toevoegt? Dat is een interessante vraag die ze zich bij Rose blijkbaar ook gesteld hebben, want ze komen nu met de Bonero Plus. De Bonere Plus heeft ten opzichte van de reguliere Bonero niet alleen een motor en batterij als plus, maar óók een carbon frame. En omdat Rose de uiterst compacte en – zo is onze ervaring – stille TQ HPR50-motor heeft gekozen en een (relatief) compacte 360 wattuur batterij, weegt deze trailhardtail 16,5 kilogram.

Zo’n light assist aandrijving is in vergelijking met een ‘dikke’ motor sowieso een andere ervaring en een die bij een trailbike als de Bonero Plus misschien wel eens erg goed past. Want met 50 newtonmeter trapkoppel aan assistentie móet je simpelweg zelf ook nog aan de bak. En als je dikkere trails wilt rijden, moet je dat vanwege het ontbreken van achtervering dus ook al. Sterker; zo’n trailbike uitvoeren met een dikke motor is waarschijnlijk over uitdagende trails bergop onherroepelijk één grote zoektocht naar… tractie.

De TQ HPR50 motor is uiterst compact, dankzij de Harmonic Pin Ring-overbrenging. Dit is een grote reductie in zeer compact formaat, waardoor TQ een grote krachtversterking kan aanbieden bij een zeer stille loop van de gehele aandrijving. De HPR50 levert maximaal 50 newtonmeter aan trapondersteuning.

Het display is netjes in de bovenbuis geïntegreerd. Schakelen tussen de ondersteuningsstanden doe je via de remote links op het stuur.

In de onderbuis huist een batterij van 360 wattuur. Rose claimt een actieradius tot 100 kilometer, maar dat zegt betrekkelijk weinig. Weeg je wat meer of klim je veel, dan lever je rap op bereik in. Je kunt de capaciteit extern uitbreiden met de Range Extender van 160 wattuur. De batterij in de onderbuis laad je overigens in drie uur op.

Lang, stabiel en alleen 29 inch

De analoge Bonero is behoorlijk lang en met z’n 65 graden balhoofdbuishoek ook stabiel. Een combinatie die tijdens onze test in 2022 goed in de smaak viel. Rose borduurt bij de Bonero Plus op deze geometrie door. De hoeken zijn dan ook identiek. En ook de reach komt overeen. Maar de stack is echter hoger. Dat betekent dus dat de carbon Bonero Plus toch langer is. Gemiddeld zo’n 12 millimeter. Het S-frame is zelfs 30 millimeter langer. De oorzaak hiervoor ligt bij het gegeven dat de Rose de Bonero Plus in alle framematen voorziet van 29 inch wielen. Bij de aluminium Bonero is de S (en ook de XS) voorzien van 27.5 inch wielen. Overigens levert Rose de Bonero Plus maar in vier framematen. Dus er is géén XS en XXL.

Rose Bonero Plus trail hardtail, long travel, e-mountainbike met TQ HPR50 trapondersteuning

Framedetails

Qua frame-ontwerp zijn er overduidelijk gelijkenissen met de eveneens in carbon uitgevoerde PDQ crosscountry hardtail. De buisvormen zijn relatief hoekig en de keuze voor de compacte TQ-motor en relatief compacte 360 wattuur batterij maken dat het frame er zeker niet overdreven lomp uitziet. Een stuuruitslagbegrenzer voorkomt dat bij een val de vorkkroon en je stuur het frame beschadigen. Verder lopen de kabels, net als bij de PDQ, maar niet zoals bij de aluminium Bonero, dóór het bovenste balhoofdlager het frame in.

Onderop de bovenbuis is een montagepositie voorzien voor het meenemen van accessoires. Op de onderbuis zit standaard een Fidlock Base voor de rechtstreekse montage van Fidlock-bidons, of de optionele range extender waarmee je nog eens 160 wattuur extra mee kunt nemen. De Fidlock Base is overigens ook uit te wisselen voor een montageplaat voor reguliere bidonhouders (of accessoires).

Alle Bonero Plus-modellen hebben 29 inch wielen rondom en een voorvork met 140 millimeter veerweg.

In de onderbuis is een Fidlock Base gemonteerd waarop de TQ Range Extender en diverse Fidlock bidons rechtstreeks aankoppelt. Een montageplaat met boutjes voor een reguliere bidonhouder is óók mogelijk.

Onderop de bovenbuis kun je accessoires monteren.

Een geïntegreerde stuuruitslagbegrenzer voorkomt dat de vorkkroon of je stuur (of remhendel, of shifter) het frame beschadigd tijdens een valpartij.

Rose Bonero Plus: drie modellen

Rose levert de Bonero Plus in drie uitvoeringen. Die delen allemaal hetzelfde carbon frame, de TQ HPR50 motor en 360 wattuur batterij. In het vooronder steekt bij alle drie de modellen een voorvork met 140 millimeter veerweg. De Bonero Plus is er vanaf 4.575 euro en bij alle drie de uitvoeringen heb je de keuze uit de kleuren ‘lava orange’ en ‘splatter grey’. Rose geeft bovendien 6 jaar crash garantie op het frame. Beschadig je dus het frame in die periode, dan krijg je 50 procent korting op een vervangend exemplaar. Bestellen doe je online of in één van de Rose Stores.

Als je overigens de Bonero Plus bestelt gedurende de maand mei (2024), dan geeft Rose je de TQ Range Extender ter waarde van 600 euro cadeau!

Rose Bonero Plus 1

De Rose Bonero Plus is er vanaf 4.574,63 met een Rockshox Lyrik voorvork, Shimano Deore 12-speed aandrijving en Deore 4-zuiger remmen. Samen met onder meer de Newmen alu-wielen weegt deze e-trailhardtail 16,9 kilogram.

Rose Bonero Plus 2

Voor 5.083,03 euro heb je de Bonero Plus 2. Die heeft een Rockshox Lyrik Select voorvork, Shimano Deore XT 12-speed aandrijving, SLX 4-zuiger remmen en DT Swiss HX1700 Spline wielen. De Bonero Plus 2 weegt volgens Rose 16,7 kilogram.

Rose Bonero Plus 3

Het topmodel is de Bonero Plus 3 met een prijs van 5.896,48 euro. Deze e-trailhardtail is voorzien van Sram GX Eagle AXS Transmission, Sram Code Bronze 4-zuiger remmen en Newmen Beskar 30 light wielen. Vooraan is de Rockshox Lyrik Select Plus gemonteerd.

Meer info: rosebikes.nl

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments