Rose Hobo Dropbar
Dat staal als framemateriaal nog steeds niet is uitgespeeld laat het Duitse Bikes zien met z’n nieuwste gravelbike: de Hobo Dropbar, die vandaag is gelanceerd. Deze fiets is volgens Rose een solide en slimme keuze voor wie op zoek is naar een alles-in-één fiets. Rondje gravelen, lange bikepacking-trips of gewoon naar de bakker, de Hobo Dropbar zou nergens voor terugschrikken. Het is bovendien de eerste dropbar-fiets in het assortiment van Rose met een stalen frame in plaats van carbon of aluminium. Hiermee onderscheidt de Hobo zich duidelijk van de Backroad-serie en de recent geïntroduceerde Blend.
De Hobo Dropbar bouwt voort op het frame van de Hobo, de in 2023 geïntroduceerde urban- en gravelbike met een vlak mountainbikestuur. In plaats daarvan heeft de Hobo Dropbar dus een, ehhh, dropbar. Niet zomaar een generiek modelletje overigens, maar de nogal eigenzinnige Ritchey Venture Max. Ook de keuze van de wielmaat is allesbehalve doorsnee: de Hobo Dropbar staat op aluminium Rose G25-wielen in 650B oftewel 27.5 inch formaat. De rubbers zijn 47 millimeter brede Venture’s van WTB, maar er is volgens Rose voor banden tot 55 millimeter. De aandrijving en remmen worden geleverd door Shimano, met een GRX 810 1×11-aandrijflijn.
25CrMo4 chromo-staal
Het frame is gemaakt van 25CrMo4 chromo-staal, dat volgens Rose bekend staat om zijn sterkte, waardoor een laag gewicht mogelijk is. Anders dan bij de Hobo is het voorrekje, dat aan de balhoofdbuis is bevestigd, bij de Hobo Dropbar standaard inbegrepen. Bagage is sowieso een ding bij deze stalen gravelbike annex bikepacker: er zitten maar liefst veertien bevestigingspunten op het frame en de vork. Die laatste is overigens niet van staal, maar van carbon. Voor puristen wellicht een stijlbreuk, maar vanwege het lagere gewicht valt er toch wel wat voor deze keuze te zeggen. Alle kabels lopen binnendoor, ook die van de voorrem. Rose heeft echter afgezien van een doorvoer via het bovenste balhoofdbuislager.
Wat de geometrie is laat Rose in het persbericht onvermeld. Maar aangezien het frame en vork identiek zijn aan dat van de gewone Hobo, kan je uitgaan van die maten. Dat wil zeggen dat de zitbuis in maat medium 510 millimeter lang is, de bovenbuis 585 millimeter en de balhoofdbuis een royale 170 millimeter. De achtervork meet een niet geringe 420 millimeter en de trapas staat 70 millimeter onder de denkbeeldige lijn door de wielassen. Wat dat betreft is de Hobo dus lang én laag. De zitbuis staat op 74,5 graden, de balhoofdbuishoek op 70 graden.
Eén uitvoering, twee kleuren
De Rose Hobo Dropbar komt in één uitvoering met twee kleurkeuzes: donkergroen en turquoise. De fiets is verkrijgbaar in drie framematen (S, M en L) en kost 1.899 euro. Het gewicht, inclusief bagagerekje, bedraagt volgens Rose 11,9 kilo. Rose geeft aan dat er voor de Hobo Dropbar een set bijpassende spatborden beschikbaar is. Opvallend: het systeemgewicht is slechts 110 kilo. Bij de kleinere maten zal dat niet snel tot problemen leiden, maar rijders die vanwege hun lengte een maat XL nodig hebben kunnen als ze met bepakking onderweg zijn dat systeemgewicht al snel overschrijden.
Bron en meer info: rosebikes.com