Rose PDQ: crosscountry-hardtail met 120 millimeter veerweg
Met de crosscountry-hardtail PDQ slaat de Duitse internetaanbieder Rose een nieuwe weg in. Want hun nieuwste telg lijkt in niets op wat het merk eerder ooit aanbood. Door hun lichtste carbon crosscountry-racemachine standaard te voorzien van 120 millimeter veerweg zijn ze zelfs ronduit vooruitstrevend. Bij crosscountry-fullsuspensions zagen we die trend al langer. En sommige merken lanceren hun nieuwe crosscountry-hardtails met zowel 100 als 120 millimeter voorvorken, waarbij laatstgenoemde dan de trailgeoriënteerde versie is. Bij Rose is de PDQ er alleen met 120 millimeter veerweg.
Rose combineert die 120 millimeter veerweg met een redelijk flauwe stuurhoek van 67,5 graden, een ruime reach en een zitbuishoek van 75 graden (zelfs 76 graden bij de small). In z’n persbericht zegt Rose over de Pretty Damn Quick: “Het progressieve geometrie-concept maakt dat de lichtgewicht bike efficiënt klimt en daarnaast afdalingen rijdt zoals een trailbike.” Nu is dat natuurlijk marktingpraat optima forma, maar 20 millimeter veerweg extra maakt een crosscountry-hardtail inderdaad wel meer capabel. En met de hedendaagse generatie crosscountry-voorvorken hoeft dat niet echt ten koste te gaan van het gewicht. Zo weegt de PDQ in z’n lichtste configuratie zoals je hem bij Rose kunt kopen 8,9 kilogram.
Framedetails
Het frame is gemaakt met Fast AF-carbon. Je mag zelf raden waar die ‘AF’ voor staat. Hoe dan ook; met z’n rechte lijnen oogt het high modulus carbon frame lekker strak. Met 940 gram (framemaat niet opgegeven) is-ie ook concurrerend licht. Je hebt daarbij keuze uit drie verschillende kleuren, ‘oat milk’, ‘borealis’ en ‘stealth black’. En in elk van die gevallen zou Rose wat ons betreft de PDQ óók Pretty And Damn Quick hebben mogen noemen. Maar goed, tot zover onze mening. Al hoewel; Rose omarmt ook de trend voor kabels dóór het bovenste balhoofdlager. En hoe strak en mooi dat er ook uitziet…
Terug naar feiten. Oók voor de kabel van een dropper-zadelpen is er ruimte door het frame. Verder kun je ín de voordriehoek van de het PDQ-frame een bidon kwijt op zowel de zitbuis als de onderbuis. Op de onderbuis heb je daarbij keuze uit twee posities. Het frame is verder uitgevoerd met een UDH-dropout en een pressfit-trapaslagerpassing.
De hoek tussen de balhoofdbuis en de onderkant van de onderbuis oogt haast alsof er een klassieke gusset (versteviging) is toegepast, zoals je vroeger op aluminium frames tegenkwam. Rose huist hierin echter z’n HIP, oftewel Hidden Impact Protection, wat een interne begrenzing is voor de stuuruitslag. Hiermee wordt verhinderd dat de kroon van de voorvork, een remgreep of schakelaar zich in de bovenbuis boord tijdens het dubbelslaan van het voorwiel bij een valpartij.
Tot slot levert Rose op de duurste twee versies van de PDQ crosscountry hardtail een one-piece XC-cockpit van carbon.
Rose PDQ: uitvoeringen en prijzen
Rose levert de PDQ hardtail met vier verschillende afmontages met afwisselend volledige Shimano- en Sram-groepen. Dat begint met de PDQ 1 voor € 2.999 met RockShox’ nieuwe Sid voorvork en een mix van Shimano SLX en Deore XT-aandrijving. De PDQ 2 van € 3.799 en PDQ 4 van € 6.999 komen met respectievelijk Sram GX Eagle Transmission en XX SL Eagle Transmission. Opvallend genoeg is de laatst genoemde wél de duurste, maar niet de lichtste. Die eer komt toe aan de PDQ 3 met een prijs van € 5.499 met nagenoeg complete Shimano XTR 12-speed groep; de ketting is een Deore XT-exemplaar en de XCX crank komt van E*Thirteen. Deze hardtail weegt 8,9 kilogram schoon aan de haak, aldus Rose.
Van boven naar onderen de PDQ 1 tot en met 4. Die zijn allemaal verkrijgbaar in de kleuren ‘oat milk’. De PDQ 1 en PDQ 2 zijn er naar wens ook in de kleur ‘borealis’. ‘Stealth black’ kun je alleen kiezen als je voor de PDQ 3 of 4 gaat.
Bron en meer info: rose-bikes.com
Zo cool