Roval begon ooit als een zelfstandig onderdelenmerk, maar is sinds jaar en dag onderdeel van Specialized. Het Amerikaanse fietsmerk past z’n meest geavanceerde materialen en productietechnieken ook toe bij de onderdelen onder het Roval-label. Onder de noemer ‘Roval Control Launch’ stelt het merk een aantal nieuwe crosscountry-specifieke onderdelen voor.
Roval Control SL Cockpit
Eén van de beste manieren om gewicht te besparen én zaken stijver te maken is om verbindingen tussen onderdelen weg te laten. Het is precies om die reden dat je de laatste jaren steeds vaker geïntegreerde cockpits ziet. Oftewel: een stuur én stuurpen die één geheel vormen. Roval introduceert nu de geïntegreerde Control SL Cockpit. Deze stuur-stuurpencombinatie is gemaakt met hi-modulus carbon en heeft een breedte van 780 millimeter, een achterwaartse buiging van 8 graden en een opwaartse buiging van 1 graad. Je kunt daarbij kiezen uit een (noem het ‘virtuele’) stuurpenlengte van 70, 80 of 90 millimeter, waarbij dit deel een hoek van minus 12 graden maakt. Samen met de 0 mm rise is het stuur dus vooral bestemd voor een relatief diepe zit zoals je op crosscountrybikes tegenkomt.
De Roval Control SL Cockpit weegt 250 gram (bij 780 x 70 mm) en komt standaard met titanium bouten voor de vorkbuisklemming. Uiteraard is het stuur een paar centimeter smaller te maken. Je koopt de Control SL Cockpit voor € 420. Optioneel is er een opschroefbare beugel voor een gps verkrijgbaar. De prijs hiervan is (nog) niet bekend.
Roval Control SL zadelpen
Met 180 gram is de Roval Control SL zadelpen één van de lichtste op de markt. De zadelpen is, net als de Control SL Cockpit eveneens gemaakt met hi-modulus carbon. De kop houdt het zadel met twee titanium bouten vast en de kantelhoek van het zadel is daarmee ook nauwkeurig in te stellen. Qua zadelrails is de Roval Control SL zadelpen compatibel met zowel carbon als metalen rails met ovale of ronde doorsnede. Doordat-ie alleen in de diameter 30,9 millimeter verkrijgbaar is, is de toepassing buiten Specialized-bikes iets beperkter, maar uiteraard niet onmogelijk. Zitbuizen met een interne diameter van 30,9 millimeter worden immers nog behoorlijk vaak toegepast. De Roval Control SL zadelpen is 415 millimeter lang en je koopt hem voor € 150.
Roval Control Alloy 350 wielen
Dat het niet alleen carbon is wat de klok slaat bij Roval, blijkt wel uit de nieuwe Control Alloy 350-wielen. Die hebben, zoals het woordje alloy weggeeft, velgen uit een legering; 6013 aluminium om precies te zijn. Aluminium velgen zijn een stuk goedkoper en in de regel wat zwaarder dan carbon exemplaren. Niettemin zegt Specialized dat ze tegen dezelfde standaard zijn ontworpen als z’n duurste Control SL-componenten. Wat dat dan exact inhoudt, zegt het merk niet, maar we nemen gemakshalve maar even aan dat je je over de sterkte dus geen zorgen hoeft te maken.
Specialized past bij deze velgen een zogeheten ‘shot peening’-behandeling toe. Bij dit proces dat op zandstralen lijkt, worden onder hoge druk kleine metalen kogeltjes tegen het aluminium gespoten. Die werken vervolgens als talloze kleine hamertjes en verdichten het aluminium oppervlak, waardoor de velgen in sterkte toenemen aan de buitenzijde. Bijkomstig krast het oppervlak minder snel.
27 millimeter breed, DT Swiss 350-naven
De velgen meten overigens intern 27 millimeter, zijn tubeless-ready en zij bedoeld voor 29 inch-banden met een breedte van 1.9 tot en met 2.6 inch. Met een hoogte van 19 millimeter zijn de velgen betrekkelijk laag. De Roval Control Alloy wielen zijn opgebouwd met DT Swiss 350-naven. Zowel in het voor- als achterwiel zijn aan beide zijden Sapim D-Light straight pull-spaken toegepast met dezelfde lengte. Standaard komen de wielen met een Sram XD-driver met 36 tanden (10 graden vrijloophoek), maar omdat het DT Swiss-naven zijn is een ombouw naar Shimano HG- of Microspline-cassettepassing altijd mogelijk en kun je ook andere vrijloopringen monteren met meer of minder ingrijppunten.
Deze nieuwe Roval Control Alloy 350 wielen wegen als set 1.648 gram (voorwiel 768 gram, achterwielen 880 gram) inclusief velglint en tubelessventielen. Het voorwiel koop je voor € 400, het achterwiel kost € 450. Ze komen met een levenslange garantie op materiaal- en fabricagefouten.
Oók nieuwe gravelwielen: Roval Terra CLX II
Bij Specialized geloven ze in brede velgen, óók voor gravelbikes. In 2019 introduceerde het merk al de Roval Terra CLX en Terra CLX Evo met velgen met een interne breedte van respectievelijk 25 en 30 millimeter (!). Inmiddels lijkt de markt voor gravelwielen een consensus te hebben gevonden rond die 25 millimeter, omdat daar simpelweg de meeste banden goed op passen. Smal voor snelheid; breed (genoeg) voor het betere offroad-werk met meer comfort en tractie.
De Terra CLX evolueert en wordt nu de Terra CLX II. Nog steeds meet de velg intern 25 millimeter, waarbij Specialized – opvallend genoeg – vast blijft houden aan een velgprofiel met een kleine velghaak. Uiteraard gewoon tubeless, waarbij je 28 tot 47 millimeter banden monteert. Nieuw is dat de Roval-naven met DT Swiss-binnenwerk nu lage flenzen hebben in tegenstelling tot de meer racefietsachtige flensconstructie bij de Terra CLX. Nog altijd draaien ze standaard op keramische lagers en heb je de robuustheid en modulariteit die je gewend bent van DT Swiss 180-naven waarop deze Roval-naven zijn gebaseerd. Het vrijloop is van DT Swiss’ EXP-type met 36 tanden, dus met een vrijloophoek van 10 graden.
De nieuwe Roval Terra CLX II weegt als set een luttele 1.250 gram (voorwiel 570 gram, achterwiel 680 gram). Opvallend genoeg is dat gewicht aangegeven zónder tubeless velglint en tubelessventielen. Niettemin is dat zo’n 40 gram minder dan de Terra CLX. Voor het voorwiel betaal je € 1.100. Het achterwiel kost je nog eens € 1.500. Een koopje is deze set gravelwielen dus geenszins. Uiteraard komen ze ook met een levenslange garantie op materiaal- en fabricagefouten.
Bron: specialized.com/nl/nl/shop/equipment/bike-components/c/bikecomponents