Het Salsa Cycles van nu heeft buiten de naam niet zo heel veel meer te maken met het Salsa Cycles dat Ross Shafer begin jaren ’80 als framebouwer ooit begon. Onder artietsennaam Scoboni soldeerde en laste Shafer unieke creaties in elkaar. Z’n met jelly beans-lakwerk uitgedoste Ala Carte crosscountry hardtail somt zijn insteek misschien wel het beste op.
Al heel wat jaren is de merknaam ‘Salsa Cycles’ eigendom van Quality Bicycle Products (QBP). Deze Amerikaanse firma is ook eigenaar van Surly en All-City Cycles. Dit laatste merk, dat een focus heeft op stalen frames, wordt echter uitgefaseerd. Onder QBP is het nieuwe Salsa Cycles geen trendvolger; het doet wat het zelf wil. En in dat opzicht is het misschien juist wél een verlengde van waar het merk onder Shafers las-toorts voor stond.
Salsa Warbird: gravelbike nog voor gravelbiken een ding was
Bij gratie van die insteek is Salsa overigens mede de aanstichter van de gravelbike-trend. Hun troef? De Warbird. Die zag in 2013 het levenslicht met een aluminium frame en was dus een gravelbike nog voor die term ook maar iets voorstelde.
Toen het gravelen de fietsindustrie stilaan begon te domineren kwam Salsa met een carbon Warbird. Voor modeljaar 2018 kreeg die nog wat updates. Bij deze vierde versie werd de achtervork met vrij dunne buizen gemaakt. Die liepen ook nog eens in een bocht naar buiten, om zodoende meer comfort te geven. Met ruimte voor banden tot 45 millimeter liep Salsa wat betreft brede gravelbanden duidelijk vóór de fanfare uit.
Sinds z’n introductie eind 2018 is de Warbird Carbon V4 niet meer veranderd. En nu voor modeljaar 2025 verandert er ook precies niets. Althans, niets structureels, buiten de kleur.
Salsa Warbird 2018 = 2025
Tja, wat goed is, hoeft niet te veranderen toch? Daar is zeker wat voor te zeggen. De Warbird heeft nog altijd en courante allround-geometrie. Er zijn drie montageposities voor bidons binnen de voortriangel van het frame. Boven- én onderop de bovenbuis vind je nog extra montagepunten voor tassen. Ook op de voorvork is in montagepunten voor extra bidons of dragers voorzien. Bij de uitvaleinden achteraan het frame is in tapgaten voorzien voor het monteren van een spatbord of drager. Om een drager boven het achterwiel te monteren vervang je de zadelpenklem voor Salsa’s Rack-Lock die je een extra montagepunt geeft.
Het Warbird-frame is geschikt voor zowel 1x als 2x-aandrijvingen. Naar een UDH zoek je tevergeefs; dat is het nadeel van een frame dat al dateert van 2018, toen Sram nog niet bezig was met z’n fullmount-framemontage van derailleurs. Een Sram XPLR 13-speed-derailleur is dan ook niet te monteren op deze gravelbike van Salsa. De trapaslagers pers je in het frame via een BB86 pressfit-passing. Qua bandbreedte kun je dus nog steeds tot 45 millimeter breed rubber monteren, als je kiest voor de 700c-diameter. Wil je breder, dan werkt de Salsa Warbird 2025 óók met 650b-wielen waarop je maximaal 51 millimeter banden mag monteren.
Beperkt aanbod in Nederland
Salsa brengt de ‘nieuwe’ Warbird voor 2025 in vier verschillende kleuren en vier verschillende afmontagevarianten. Distributeur Cosmic Sports laat ons echter weten dat ze alleen de Warbird met Shimano GRX 610 1×12-speed in het grijs en de versie met Shimano GRX 820 2×12-speed in de kleur ’tan’ brengen. Je moet er dan wel wat voor over hebben; de grijze met GRX 1×12 kost 3.799 euro. Wil je de versie met GRX 2×12 dan moet je 4.999 euro aftikken bij je lokale dealer. De Warbird is ook als losse frameset inclusief carbon voorvork te koop voor 2.399 euro. Die is dan is er alleen in het zwart. Zowel de complete Warbirds als ook de losse frameset zijn medio april leverbaar.
Cosmic Sports levert de Salsa Warbird vanaf 3.799 euro in het grijs met een Shimano GRX 1×12-groep.
Bron en meer info: salsacycles.com