Nu ook met 29″ voorwiel
Terwijl de voorbije jaren steeds meer merken de 27.5″ wielmaat loslieten en voor alles van crosscountry tot en met downhillbikes omschakelden naar 29″, hield Santa Cruz voor z’n 5010 bewust vast aan de 27.5″ wielen. Met 140 mm veerweg vooraan en 130 mm veerweg achteraan én die 27.5″ wielen is dit Santa’s meest speelse fully. Elke obstakel op de trail wordt daarmee een ‘feature’, zo was het idee. Een volledig geveerde bmx…
Voor deze nieuwste generatie van de 5010 voor modeljaar 2023 heeft Santa Cruz toch gekozen voor een mullet-setup. Oftewel achteraan is het 27.5″ wiel gebleven, maar vooraan vind je nu 29″ exemplaar. In het persbericht zeggen ze daarover:
Nu is de 5010 zeker niet de eerste mullet-bike van Santa Cruz. De Bronson en Nomad zijn dat ook, maar juist voor de 5010 is de keuze wel wat opvallend. De Bronson met 150/140 mm veerweg (voor/achter) en de 5010 met 140/130 mm veerweg (voor/achter) lagen jaren lang – toen ze beide rondom 27.5″ wielen hadden – vrij dicht bij elkaar. Je verkoos de Bronson puur omdat je vooral ruigere paden opzocht. Met het 29″ voorwiel in de nieuwe Bronson werd die capaciteit alleen maar vergroot. Want een groter wiel rolt nu eenmaal makkelijker over obstakels. Met nog altijd rondom 27.5″ wielen kwam daarmee de 5010 ook meer in zijn eigen niche. Maar nu Santa Cruz voor 2023 de 5010 óók tot een mullet-bike omtovert, wordt het gat tussen beide modellen weer wat smaller. Goed; mullet-setups zijn nu eenmaal populair, ook bij speelse fietsen zien we ze steeds meer.
Progressieve VPP-vering
Santa Cruz heeft de anti-squat van de Lowerlink-VPP-vering bij de 2023-versie van de 5010 met 16% verlaagd om de achtervering wat gemakkelijker te laten aanspreken. Maar om de 5010 toch die speelse bike te laten blijven, is verhouding tussen veerweg en demperslag (‘leverage curve’) bewust heel lineair gehouden. Het idee hierbij is dat je veel support houdt gaande de veerweg. Het einde van de veerweg bereik je ook niet prompt, waardoor de 2023-versie van de 5010 wederom dat kenmerkende poppy gevoel heeft en bij grote klappen niet zo snel overrompeld is als andere bikes met ‘maar’ 130 mm veerweg. Daar staat tegenover dat je dus zelf méér moet opvangen. Een speelse bike vraagt nu eenmaal om een meer actieve rijstijl. Wie voor de meest comfortabele afdalingen gaat moet andere keuzes maken.
Geometrie
Bij de geometrie van de de 5010 voert Santa Cruz, ondanks het grotere voorwiel, geen al te grote wijzigingen door. De reach is iets groter en dat geldt ook voor de stack. De verklaring hiervoor ligt voor een groot deel natuurlijk al in het gegeven dat er in verband met het 29″ voorwiel een langere vork (met weliswaar evenveel veerweg als voorheen) gemonteerd is. De wielbasis is echter wel redelijk gegroeid, wederom ook door die langere voorvork. De trapas is daarentegen op dezelfde hoogte gehouden. Meer specifieke: relatief laag voor ‘maximale fun’ bij het slalommen en carven van bochten, aldus het persbericht. Dit dan uiteraard het pedaal aan de binnenkant van de bocht omhoog, zoals het heurt. De maatspecifieke achtervorklengtes zijn gebleven. En, tot slot, heeft de 5010 nog steeds een flipchip in z’n achtervering, waarmee je de trapashoogte en framehoeken subtiel (tegelijkertijd) kunt aanpassen.
Glovebox
Sinds de introductie van de 2023-Megatower zien we bij elke nieuwe Santa Cruz met een carbon frame de Glovebox. Oók de 2023-versie van de 5010 krijgt Santa’s opbergvak in de onderbuis mee. Bij elke fiets mét Glovebox krijg je een tube purse. Daarin plaats je de tool wallet met je gereedschap, pomp en bandenreparatiespullen, waardoor het geheel rammelvrij in de onderbuis opbergt.
C- en CC-frames
Santa Cruz levert de 5010 in 2023 (vooralsnog?) met twee smaken carbon frames, de C en de CC. De CC-frames zijn de lichtste en kom je alleen tegen bij de twee duurste afmontagevarianten. De C-frames hebben een iets gewijzigde carbonstructuur. Ze zijn daardoor iets zwaarder, maar door iets minder complexe productieprocessen ook minder prijzig. In het persbericht wordt kort gerefereerd aan een aluminium frame, maar details over beschikbaarheid ontbreken vooralsnog.
Beide carbon-versies hebben een opbergvak. Verder zijn bij alle framedetails als de kabelgeleiding en de in de aluminium hevels gemonteerde lagers van het veersysteem identiek. Op die lagers heb je, zoals bij alle Santa Cruz fullies, levenslange garantie (!). Verder houdt Santa Cruz vast aan z’n trapaslagering met schroefdraadmontage en zien we Santa Cruz’ eigen versie van de Universal Derailleur Hanger (UDH) op de 2023-versie van de 5010. En mocht je een kettinggeleider rond je crank willen monteren, dan kan dat middels de ISCG05-nokken rondom de trapaspot.
2023 Santa Cruz 5010: 6 modellen
Van de nieuwe 5010 biedt Santa Cruz 6 versies aan. Dat begint met twee aluminium modellen met respectievelijk een RockShox Gold 35 RL en RockShox Pike Base voorvork. Daarna volgen 4 versies met het C-niveau carbon frame. De twee topmodellen hebben het lichtere CC-frame.
Santa Cruz heeft helaas nog geen prijzen medegedeeld en ook nog niets laten weten over de beschikbaarheid van de 2023-5010. Zodra we dit horen, geven we dit nieuwsbericht uiteraard een update.
Bron en meer info: www.santacruzbicycles.com
Handy MacAskill
De vorige 5010 werd aan het begin van de Covid-pandemie gelanceerd. En door gelimiteerde mogelijkheden ten aanzien van het reizen, besloot Santa Cruz extra creatief te doen met de launch video. Een ster was geboren: Handy MacAskills debuutvideo bleek een doorslaand succes, dus voor deze 2023-versie van de 5010 heeft Santa Cruz de kleine broer van Danny MacAskill weer eens opgetrommeld: