Qua looks is de nieuwe 2022 Bronson nauwelijks veranderd ten opzichte van zijn voorloper. Toch is er voldoende nieuw om van een echt nieuw model te spreken. Het belangrijkste nieuws is dus de ‘mullet’-setup, met twee verschillende wielmaten. Vooraan een 29” wiel, achteraan 27,5”. Het idee: een groot voorwiel helpt om in ruw terrein de snelheid erin te houden en stabiliteit te geven bij steile afdalingen; het kleinere achterwiel houdt de boel tóch lekker wendbaar.
Qua achtervering heeft óók de vierde generatie Bronson 150 mm veerweg. Vooraan vind je ook nog steeds 160 mm voorvorken. En net als we vorige week bij de nieuwe Blur al zagen, krijgt de Bronson proportionele achtervorklengten mee! Ergo: het frame groeit niet alleen in de hoogte en aan de voorkant qua lengte; ook de achtervork is per framemaat anders.
Bronson C en Bronson CC: carbon-only
Santa Cruz zet de Bronson vooralsnog alleen neer met carbon frames. Er zijn twee smaken. De CC is de lichtere optie, die je terug vindt bij de duurste afmontages. De C versie weegt typisch 200-300 gram méér, maar is daardoor ook iets goedkoper. Goedkoop is in het geval van Santa Cruz enigszins betrekkelijk, maar daarover later meer. In beide gevallen heb je overigens levenslang garantie op het frame. En, zoals bij elke Santa Cruz, óók op de lagers (!).
Het frame is voorzien van een Sram UDH derailleurhanger, een bracketpot met schroefdraad, ISCG 05 montagepunten voor een kettinggeleider en dankzij de laag geplaatste demper goed bereikbare ruimte voor een bidon ín de voordriehoek van het frame. Tot slot biedt de achtervork ruimte voor banden tot een breedte van 2.6”.
VPP vering met minder anti-squat
De nieuwe Bronson heeft nog altijd een VPP veersysteem, waarbij de achtervork met twee hevels verbonden is met het voorframe; de constructie waar Santa Cruz zo bekend om staat. Men heeft er wel aan gesleuteld: net als bij de Blur kiest Santa Cruz er nu voor om de anti-squat (de mate waarin de kettingkracht invloed uitoefent op de achtervering) te verlagen. De Bronson stond bekend als een bike waarbij de vering behoorlijk ‘strak’ stond, wanneer je flink op de pedalen stond. Ideaal voor klimmen. Santa Cruz koos er voor om dat een tikkie minder prominent te maken, waardoor de nieuwe Bronson méér tractie bergop zou krijgen.
Het nieuwe veersysteem kan met zowel luchtgeveerde dempers uit de voeten als met exemplaren met een spiraalveer. De demperlengte is bovendien vergroot, voor een lagere overbrengingsverhouding. Een ‘flip chip’ tussen de demper en de onderste hevel van het VPP veersysteem geeft de mogelijkheid de trapashoogte 3 mm en de hoeken van het frame met 0,2º te veranderen. Geen grote verstelling dus.
Geometrie
Over hoeken gesproken: de nieuwe Bronson is wederom langer en flauwer. De reach is gemiddeld zo’n 15 mm gegroeid, terwijl de stack maar liefst 20 mm verhoogd is. Om de toegenomen lengte ietwat te compenseren is de zitbuishoek van 75,3º naar 76,4º tot 76,9º gezet bij respectievelijk de XS tot XL frames. De stuurhoek is van 65,4º naar 64,5º afgevlakt.
En, zoals we ook al bij de Blur zagen, is de achtervorklengte nu dus per frame maat anders. Hoe groter het frame, hoe langer de achtervork. Hiermee zouden de rijeigenschappen over de hele maatrange meer in verhouding blijven tot de rijder.
Merk overigens op dat framemaat XS géén mullet of ‘MX’-setup heeft, maar zowel voor- als achteraan een 27,5” wiel.
Bronson C en CC modellen
Eerlijk is eerlijk: Santa Cruz bikes staan niet bekend omwille van een superscherpe prijs. Santa Cruz levert de nieuwe Bronson in verschillende smaken, met een vanaf-prijs van $ 5.049 – europrijzen zijn nog niet medegedeeld. Je hebt dan een Bronson met het C-klasse frame. De Bronson-lineup wordt aangevoerd door de Bronson CC XX1 AXS RSV van $ 11.399. Deze heeft uiteraard het lichtere CC-frame en is verder behangen met draadloze Sram XX1 onderdelen en de Reserve carbon wielen. In de prijslijst vinden we ook een losse frameset voor $ 3.699; het is alleen nog niet bekend of deze ook naar Europa komt.
Over de beschikbaarheid vinden we niets terug in het persbericht. Maar net als bij de Blur moet je rekenen op een verkrijgbaarheid die mondjesmaat op gang komt na de zomer.