“The Chameleon is a blank canvas, ready to go in whatever direction your imagination takes it. Creativity in wheel size, gearing and component choice make it the perfect muse for freethinkers and freedom seekers alike”, aldus Santa Cruz in hun persbericht.
Voor 2022 heeft Santa Cruz de Chameleon een flinke dosis van de ‘longer & slacker’-behandeling gegeven. Bovendien is-ie er nu alleen in aluminium. Wat wel is gebleven, zijn onder meer de montagepunten voor een chainguide en de modulaire dropouts waarmee je 29″ of 27,5″ wielen in het frame kwijt kunt. Bovendien laten die dropouts je ook toe om de veelzijdige hardtail met een derailleur of als singlespeed te rijden. Standaard komt-ie nu met een voorvork met 130 mm verweeg, in plaats van 120 mm bij de vorige generatie. Maar Santa Cruz maant je vooral tot experimenteren; de vorige Chameleon kon namelijk ook prima uit de voeten met een voorvork met 140 mm veerweg en de 2022 Chameleon kan ook uit de voeten met 150 mm veerweg vooraan.
Verder heeft Santa Cruz de 2022 Chameleon aan de onderzijde van de onderbuis een drie montagepunten voorzien voor bijvoorbeeld een tweede (extra grote) bidon. Ze zien de Chameleon dan ook, naast de ‘backyard basher’, als dé ultieme ‘backcountry soul-searcher’, aldus het persbericht. Monteer tassen voor je (emotionele) bagage en gewoon gaan dus!
Geometrie Santa Cruz Chameleon 2022
Vooraan is de balhoofdhoek van 67,2º afgvlakt naar 65,0º. De reach is gemiddeld genomen bij alle framematen 10 mm vergroot en de zitbuis is met 74,1º dan ook rechterop gezet. Tot slot is het vermeldenswaardig dat de bovenhuis ook lager is zet, waardoor de standover clearance dan ook is toegenomen.
Modellen
Santa Cruz biedt de 2022 Chameleon in 3 afmontagevarianten waarbij je de keuze hebt uit een setup met 29″ wielen, of een MX-versie waarbij je dus een 29″ voorwiel en een 27,5″ achterwiel hebt. Daar bovenop heb je ook nog de keuze uit een blauw of geel frame.
Euro-prijzen zijn nog niet bekend. Ook omdat de beschikbaarheid van de Chameleon in Europa nog even op zich laat wachten. Reken op begin 2022 op zijn vroegst.
Een écht koopje zal-ie in geen van de afmontagevarianten zijn, als we kijken naar de dollar-prijzen. De Chameleon met D-Kit is de goedkoopste met $ 2.399. Je hebt dan een RockShox Recon RL voorvork en een Sram SX/NX Eagle afmontage. De R-Kit staat in de lijst met een prijs van $ 2.949, waarbij je een Fox Rhythm voorvork hebt in combinatie met Sram NX Eagle aandrijfgroep. Met een prijs van $ 3.749 is de Chameleon met de S-Kit de duurste. Deze heeft een Fox 34 Float Performance voorvork en een Sram GX Eagle aandrijfgroep.
Opvallend genoeg kiest Santa Cruz er voor om bij de wielen niet al te kort door de bocht te gaan. De opstapper heeft WTB ST i30 velgen rond Sram naven. De R-kit heeft diezelfde naven, maar daar worden Race Face AR Offset 30 velgen aan opgespaakt. Diezelfde velgen maar dan met DT Swiss 370 naven vind je in de wielsets van de duurste S-kit. In alle gevallen komen ze bovendien met de meest high-end Minion Aggressor en DHR banden van Maxxis.
Bron en meer info: www.santacruzbicycles.com