De voorbije jaren maken lichte e-mountainbikes een opmars. Licht is daarbij natuurlijk behoorlijk relatief, want zo licht als een spierfiets wordt het niet snel wanneer je een accupakket en motor in het vooronder monteert. Maar binnen het spectrum van mountainbikes met trapondersteuning is alles onder de 20 kilogram inmiddels een nieuwe categorie. Want om het gewicht onder die 20 kilogram te krijgen worden compactere motoren en accu’s toegepast. Een ‘full power’ e-mountainbike heeft in de regel 85+ Nm aan koppel beschikbaar en een accucapaciteit tot 720 wattuur. Het ‘downsizen’ voor gewicht betekent bij de lichtgewicht e-mountainbikes dat je maximaal een motorkoppel van 50 tot 60 Nm hebt, gecombineerd met batterijencapaciteit die zelden meer is dan 400 wattuur. Dus niet alleen licht(er) in gewicht, óók lichter in assistentie.
Santa Cruz Heckler SL: lichtgewicht mullet e-trailbike met Fazua-motor
In deze light assist-categorie lanceert Santa Cruz voor modeljaar 2024 de Heckler SL. Deze komt naast de ‘dikke’ Heckler met trapondersteuning te staan. En net als die Heckler, heeft de Heckler SL vooraan 160 en achteraan 150 millimeter veerweg. Santa Cruz combineert daarbij een 29 inch voorwiel met een 27.5 inch exemplaar achteraan.
Het hart van deze e-trailbike bestaat uit de compacte Fazua Ride 60-motor rond de trapas met 60 newtonmeter trapkoppel. Die wordt gevoed door een compacte, maar met 430 wattuur capaciteit tóch relatief flinke accu in de onderbuis. Santa Cruz claimt dat het bereik van de Heckler SL met de 430 wattuur accu hetzelfde is als dat van een ‘full power’ e-mountainbike met een 620 wattuur accu. Een leuke claim, maar wie wat ervaring heeft met e-bikes weet dat het type trail, hoe je rijdt en uiteraard rijdersgewicht enorm veel impact hebben op het bereik en dat dergelijke claims dus zelden écht representatief zijn.
Hoe dan ook; de Heckler SL heeft in elk geval minder spek op de botten en dat zal niet alleen een meer levendig rijgedrag geven, het betekent ook dat je inderdaad minder motor- en accuvermogen nodig hebt. En waar die sub 20 kilogramgrens vaak alleen geldt voor het topmodel dat een merk uitbrengt, gaat Santa Cruz er prat op dat hun nieuwe Heckler SL met een Sram GX groep (niet-Transmission) 18,7 kilogram weegt.
VPP-vering en carbon frames
Al jaren past Santa Cruz het Virtual Pivot Point-veersysteem toe. Kortweg VPP genaamd, bestaat dit veersysteem uit een voor- en achterframe dat onderling met twee hevels is verbonden. Dit geeft een stijve constructie, waarbij Santa Cruz nauwgezet zaken als tractie en trapefficiëntie kan finetunen. Want ook al heb je trapondersteuning; een efficiënt veersysteem betekent een simpelweg minder verliezen van aanwezige kracht, of dat nu gaat over die in je benen of opgeslagen in de batterij in de onderbuis.
De Heckler SL heeft altijd een carbon frame, maar je hebt wel de keuze uit twee smaken: C en CC. De CC-versies zijn iets lichter door een andere samenstelling van het carbon en productieproces. Je vindt dit frame bij de twee duurste uitvoeringen van de Santa Cruz’ nieuwe e-trailbike. En net als bij de andere frames komt de Heckler SL ook met een levenslange garantie die óók opgaat voor de lagers van het veersysteem (!).
Geometrie
De Heckler en Heckler SL staan naast elkaar in het programma. Beide met hetzelfde inzetbereik. Niettemin loopt de Heckler SL iets verder voorop in progressie van geometrie. De stuurhoek is een halve graad vlakker en de zitbuis staat een halve tot een hele graad rechter. Om die reden is de reach ook iets groter, al scheelt het niet extreem veel. Dankzij een flipchip in de verbinding tussen de demper en de onderste hevel van het VVP-systeem kun je de hoeken wat flauwer maken, terwijl de trapas uiteraard ook wat lager komt te staan. Tot slot is het vermeldenswaardig dat Santa Cruz de Heckler SL in small, medium en large dezelfde achtervorklengte geeft, terwijl de extra- en extra-extralarge frames een achtervork krijgen die respectievelijk 3 en 7 millimeter langer is.
Heckler SL 2024: vijf modellen
Santa Cruz levert de Heckler SL met vijf verschillende afmontages. Ze delen allemaal dezelfde motor én batterij. Dus zowel de ‘opstapper’ met een prijs van € 7.499 als het absolute topmodel waarvoor je € 12.999 voor neer mag tellen, hebben 60 Nm aan trapkoppel en 430 watuur aan batterijcapaciteit. Alle versies zijn per direct te bestellen in de kleur Matte Silver en Gloss Magenta.
Bron: santacruzbicycles.com