Santa Cruz noemt de Hightower zijn “greatest hits compiled in one bike” en zou daarmee een échte allrounder zijn. Het is vanwege zijn brede inzetbaarheid wereldwijd een succesnummer. En om dat succes te prolongeren heeft Santa Cruz de 2023 Hightower dan ook niet extreem gewijzigd. Het is dus nog steeds een 29er met vooraan 150 mm en achteraan 145 mm veerweg.
De Hightower is inmiddels toe aan zijn derde generatie. Ten opzichte van zijn voorloper is de geometrie wat meer in lijn getrokken met andere, nieuwe modellen van Santa Cruz. Hij is dus iets langer en luier en krijgt nu ook per framemaat een andere zitbuishoek en achtervorklengte. Oók de vering is aangepakt, maar de wijzigingen zijn niet al te extreem. Alle aanpassingen vinden hun weg naar zowel de carbon als aluminium versie van de 2023 Hightower. De carbon Hightower heeft vanaf nu ook een opbergvak in de onderbuis.
Lowerlink VPP-vering genuanceerd
Voor de 2023-versie van de Hightower heeft Santa Cruz de antisquat-waarden gewijzigd. In de eerste 40% van de 145 mm veerweg is de antisquat lager gemaakt. Hierdoor zal de vering beter aanspreken. Oók is de verhouding tussen de slag van de demper en veerweg van het achterwiel (‘leverage ratio’) iets aangepast, waardoor de vering naar het einde toe net wat meer gecontroleerd de volledige veerweg kan benutten.
Geometrie
In zijn persbericht zegt Santa Cruz dat de vergrootte reach bij de 2023 Hightower er toe moeten leiden dat-ie meer dezelfde ‘fit’ heeft als de andere nieuwe Santa Cruz-modellen. In hoeverre dat werkelijk nuttig is, laat ik graag over aan die enkeling die het overweegt om een 2023 Hightower naast z’n 2023 Megatower te zetten. Oók de stack is iets vergroot, waardoor de effectieve reach-getallen niet eens zo extreem afwijken, maar de frames zijn dus weldegelijk langer. De toegename in stack komt door langere balhoofdbuizen “in favor of modern handlebar setups”, aldus het persbericht.
De voorvork staat nu 0,7º vlakker, wat neer komt op 64,8º met de in de achtervering aanwezige flipchip in de hoge positie en 64,5º in de lage positie. Santa Cruz deed dit om bij het afdalen nóg meer stabiliteit te realiseren. Iets wat de vorige generatie van de Hightower ook al niet bepaald beroerd deed, zo ondervonden wij. Om diezelfde reden is ook de trapas iets lager gezet. Wat op zijn beurt niet tot méér pedal strikes zou leiden, omdat de vering halfweg zijn veerweg betere support heeft.
Tot slot is het beslist vermeldenswaardig dat Santa Cruz de moeite neemt om elke framemaat zijn eigen achtervorklengte te geven. Zeker bij carbon frames betekent dat een veelvoud aan extra productiemallen, waardoor slechts weinig fabrikanten het doen. Het resultaat is dat een XL-rijder eenzelfde balans over de fiets zal hebben als een S-rijder.
Glovebox
Bij de Megatower introduceerde Santa Cruz de Glovebox, een opbergvak in de onderbuis. Het concept is natuurlijk verre van nieuw of uniek, maar dat maakt het niet minder praktisch. Ook de 2023 Hightower krijgt van Santa Cruz zo’n opbergvak, maar vooralsnog is dat alleen voorbehouden aan de carbon versies. Eenzelfde grote opening in een aluminium onderbuis zou, vanwege de verstevigingen en het extra materiaal dat nodig is, vooralsnog een te zwaar frame opleveren.
De modellen mét Glovebox worden in elk geval standaard uitgeleverd met een tool wallet. Daarin kun je gereedschap, een pomp, bandenreparatie en bijvoorbeeld je rijbewijs en/of bankpas kwijt. De wallet stop je in de tube purse, waarna je het geheel in de onderbuis schuift. Dankzij de tube purse zou het geheel rammelvrij zijn.
Framedetails
De 2023 Santa Cruz Hightower zal er in aluminium en carbon versies zijn. Zoals bij Santa Cruz altijd het geval is, zijn er twee versies van het carbon frame. De CC is de lichtste versie. De C-versie heeft een iets gewijzigde carbonstructuur, waarmee-ie weliswaar zo’n 200 tot 250 gram zwaarder weegt, maar in de fabricage minder bewerkelijk is en daardoor iets goedkoper.
Los van het frame materiaal en de voor de C- en CC-carbon frames exclusieve Glovebox, delen alle Hightower frames dezelfde details. Net als bij al hun andere fullsuspensions-frames krijg je van Santa Cruz ook bij de Hightower levenslange garantie op de lagers van het Lowerlink VPP-veersysteem. Heb je speling in de achtervork, draaien de lagers niet meer mooi? De eerste eigenaar krijgt altijd nieuwe lagers!
Verder heeft elke versie van de 2023 Hightower een trapaspot met schroefdraad en lopen kabels/leidingen binnendoor. Bij de carbon frames gaan die om klapperen tegen te gaan elk in een eigen geleider. Verder is er een door Santa Cruz gemaakte versie van de universele derailleur hanger (UDH) van Sram. Het nieuwe Hightower-frame is dus compatibel met alle UDH-patjes, maar Santa Cruz maakt ze liever zelf.
2023 Santa Cruz Hightower: 8 modellen
Prijzen van de nieuwe Hightower zijn nog niet bekend. Wat al wel bekend is is dat de aluminium versie pas vanaf 2023 leverbaar zal zijn. De carbon Hightower-modellen zullen deze zomer leverbaar zijn, waarbij er zes afmontagevarianten zullen zijn. De instapper heeft een RockShox Lyrik voorvork, Fox Float DPS Performance achterdemper en Sram NX aandrijfonderdelen. Niet de meest begerenswaardige aandrijfgroep, maar prijs je gelukkig in de wetenschap dat je zelfs bij deze fiets een fatsoenlijke wielset én banden krijgt – iets waarop Santa Cruz al enige tijd bij al zijn modellen niet op beknibbelt. Bovenaan het programma staat de Hightower XO1 AXS RSV, met dus een draadloze Sram XO1 groep en chique Reserve 30 HD carbon wielen.
Bron en meer info: www.santacruzbicycles.com