De Nomad was lange tijd Santa Cruz’ dikste fullsuspension onder de V-10 downhillbike. Sinds een paar jaar deelt hij deze plek met de Megatower. Die stelt het met nagenoeg even veel veerweg (170 mm vooraan, 165 mm achteraan), maar rolt op 29″ wielen, waar de Nomad tot dusver 27,5″ wielen had. Inderdaad, tot dusver. Want voor 2023 geeft Santa Cruz de Nomad óók een 29″ voorwiel. En daarmee is de Nomad 6 (zesde generatie) dus een mullet-bike geworden, want achteraan blijft het 27,5″ wiel behouden. Eigenlijk is het wel een opvallende stap, want kijkende naar de geometrie dan zie je amper een verschil. Je kan dus gerust stellen dat de 2023-Nomad een Megatower is met een 27,5″ achterwiel. Of – aangezien de Nomad-modelnaam al veel langer bestaat – andersom; de 2023-Megatower is een Nomad met rondom 29″ wielen.
Voor wie nog niet helemaal mee is in de mullet-trend: het grotere voorwiel geeft meer vertrouwen en maakt dat de bike gemakkelijker over obstakels rijdt. Terwijl het kleinere achterwiel de boel net wat meer levendig – of speels – houdt, zo is de gedachte.
De wijzigingen bij de vernieuwde Nomad liggen verder geheel in lijn met de onlangs vernieuwde Megatower én Hightower. De geometrie is subtiel aangepast en de framemaat-afhankelijke achtervorklengte die de vorige generatie van de Nomad had, is gebleven. Naast een licht gewijzigde VPP-vering heeft de nieuwe Nomad nu óók een Glovebox in de onderbuis. De glovebox is Santa Cruz’ versie van een opbergvak in de onderbuis.
Nomad 5 met rondom 27,5″ blijft!
Opvallend detail is overigens dat de Nomad van de – inmiddels – vorige generatie voorlopig óók leverbaar blijft. Vind je de mullet-setup dus niets, dan kun je voor de Nomad 5 gaan met rondom 27,5″ wielen.
Lowerlink VPP-vering lichtjes gewijzigd
Net als bij de Hightower en Megatower is er door Santa Cruz bij de nieuwe Nomad gesleuteld aan de antisquat waarden van de Lowerlink VPP-achtervering. De 2023-Nomad spreekt dus wat beter aan. De vering is nu ook meer actief, wat Santa Cruz in zijn persbericht omschrijft als ‘méér tractie bij het klimmen’. De ‘leverage ratio’, oftewel de verhouding tussen de slag van de demper en de veerweg van het achterwiel, is iets verlaagd. Hierdoor zou de nieuwe Nomad over de gehele veerweg meer consistent reageren op gewichtsverplaatsing van de berijder.
De 2023-Nomad is, net als zijn voorganger, nog altijd geschikt voor zowel luchtgeveerde achterdempers als exemplaren met een schroefveer.
Geometrie
Voorwat betreft de geometrie van de 2023-Nomad zouden we net zo goed de tabel van Santa Cruz’ nieuwe Megatower kunnen presenteren. De getallen komen namelijk nagenoeg overeen. Dat betekent een stuurhoek van 63,8º met de flipchip van de achtervering in zijn hoogste stand. Dit is 0,2º vlakker dan bij de voorgaande Nomad. Maar de stuurhoek is uiteraard niet de grootste wijziging vooraan; het effect van het 29″ voorwiel op de rijeigenschappen van de Nomad is uiteraard veel groter.
Zowel de reach als stack zijn bij de 2023-Nomad vergroot, waarmee de zitpositie meer overeenkomt met de andere vernieuwde modellen van Santa Cruz. Bij alle framematen is de wielbasis vergroot; 24 mm bij de small tot 39 mm bij de xxl. En, net als zijn voorloper én de onlangs vernieuwde Megatower en Hightower heeft de Nomad bij elke framemaat een andere achtervorklengte. Ondanks hogere productiekosten (want meer framemallen nodig bij productie), is dit een gunstig aspect, want dit maakt dat een grote rijder eenzelfde soort balans over de fiets heeft als een biker die op de allerkleinste Nomad de berg afsuist.
Glovebox
Opslagcapaciteit in de onderbuis is verre van nieuw. Uniek is het ook niet meer, want zowat elke nieuwe (carbon) bike lijkt het te hebben. De 2023-Nomad is hierop géén uitzondering. Santa Cruz noemt de opbergruimte in de onderbuis van zijn carbon frames de ‘glovebox’. Hierin past de tube purse, die er voor zorgt dat de daarin geplaatste tool wallet met je gereedschap, pomp en bandenreparatiespullen rammelvrij mee kunt nemen in de onderbuis.
Framedetails
Net als de vorige versie levert Santa Cruz de 2023-Nomad alleen met carbon frames. Frames, meervoud dus. Want Santa Cruz heeft vrijwel altijd twee ‘smaken’ carbon. Het CC-carbon frame is de lichtste versie. De C-versie heeft een iets gewijzigde carbonstructuur. Laatstgenoemde is zo’n 200 tot 250 gram zwaarder dan de CC-versie, maar is in de fabricage minder bewerkelijk is en daardoor iets goedkoper (of ‘minder duur’, zo u wilt..).
Op detailniveau is er géén onderscheid bij de Nomad C- en CC-frames. Ze hebben dus allebei de glovebox in de onderbuis. De hevels van de achtervering zijn van aluminium, waarbij Santa Cruz vast blijft houden aan de montage van de lagers ín deze aluminium hevels. Slim, want aluminium is véél beter te tolereren voor wat betreft lagerpassingen. Het geheel is zodoende duurzamer. Santa Cruz is zo overtuigd van dit concept dat ze elke eerste eigenaar niet alleen levenslange garantie geven op het frame, maar óók de lagers van het Lowerlink VVP-veersysteem.
Kabels/leidingen lopen binnendoor, waarbij ze aan de zijkant het frame binnengaan. De trapaspot heeft schroefdraad en rondom kun je op ISCG05-nokken nog een kettinggeleider monteren. Tot slot is het nieuwe Nomad-frame ook compatibel met de universele derailleur hanger (UDH) van Sram. Al zul je op alle nieuwe Santa Cruz frames een UDH-compatibel patje tegenkomen dat Santa Cruz zelf maakt, ‘want beter’, zo meldt het persbericht.
2023 Santa Cruz Nomad: 6 modellen
Santa Cruz levert de Nomad in zes afmontagevarianten. Wederom zien we dat de instapper met het C-frame wat bekaaid afkomt met een Sram NX Eagle aandrijfgroep, maar wél fatsoenlijke veerelementen (RockShox ZEB R voorvork en Super Deluxe Select achterdemper) en wielset (RaceFace AR30 velgen op Sram-naven) meekrijgt. Het CC-frame is voorbehouden aan slechts één model. Opvallend genoeg is het topmodel in het programma met de Sram XO1 AXS draadloze groep juist weer rond een C-frame opgebouwd. Bij vier van de modellen heb je overigens nog de keuze tussen een luchtgeveerde demper of een exemplaar met een schroefveer.
Santa Cruz geeft aan dat de 2023-Nomad in kleine aantallen vanaf september leverbaar is, tegen de volgende prijzen:
- R-Kit: € 5.799;
- S-Kit: € 6.799;
- GX AXS-Kit: € 7.999;
- GX AXS-Kit Reserve: € 9.199;
- X01-Kit (CC): € 9.199;
- X01 AXS-Kit Reserve: € 11.799;
- Los frame (CC): € 3.899.
Bron en meer info: www.santacruzbicycles.com