Highball
Om met de laatste te beginnen; in een tijd waarin veel merken de hardtail weinig aandacht meer leken te geven, bleef Santa Cruz de Highball … hoog houden. Het was een relatief klassieke XCer in carbon in 4 uitvoeringen: zowel de 29” als 27,5” uitvoering was er in een C en CC versie, waarbij de CC gemiddeld zo’n 200 gram lichter was dan de C versie. De geometrie was modern genoeg; ze hadden hem nog makkelijk 2 á 3 jaar kunnen laten doorlopen.
Toch hebben de surf dudes de hardtail volledig opnieuw ontworpen, waarbij de 27,5” optie is vervallen. Het frame heeft een nieuwe ‘lijn’. De staande vork is duidelijk lager aan de zitbuis ‘aangezet’, mét reden. De zadelpen is met 27,2 mm ook relatief dun. Ook mét reden. Wat die reden is? Comfort. Het geheel flext beduidend meer:
Santa Cruz licht in hun pers bericht toe:
We didn’t just tune the carbon layup process, but fine-tuned the architecture of the frame by experimenting with tube profiles, shapes, and structures. We found that lowering the angle of the seatstays, offsetting them to the top tube, and forgoing a bridge allowed more vertical flex. It seems straightforward but we had to balance it with enough torsional stiffness to perform when under power. And the result is a bike that goes straight forward quickly but is still a joy to ride.
De geometrie heeft ook een flinke update gekregen. De balhoofdshoek is met ruim 1 graad flauwer gemaakt, wat neerkomt op 69,5°. De zithoek is met 73° juist steiler. De reach is bij elke framemaat ruim 20 mm toegenomen; bij de small en medium zelfs 24 mm. Verdere details zijn de ruimte voor 3 bidons en de interne kabelgeleiding voor een dropper. Achteraan vind je Boost-spacing en de trapaslagering wordt in het frame geschroefd, bravo! Rij je graag met een voorderailleur? Dan zul je die in je rugzak mee moeten nemen… De nieuwe Highball is one-by-specifiek.
Uitvoeringen en prijzen
Ook de Highball komt er in een C en CC uitvoering. De CC is de lichtste en weegt Highball in de maat medium nipt onder de 1.000 gram. Het gewicht van de C-versie is ons niet medegedeeld, maar ga er vanuit dat die zo’n 200-250 gram zwaarder zal zijn. Een frame-only optie wordt vooralsnog niet aangeboden in Europa. De Highball is er met een C-frame en een R-kit bestaande uit onder meer een Fox Rhythm voorvork met 100 mm veerweg, SRAM NX 1×11 groepset, SRAM Level T remmen en wat RaceFace goodies voor €3.099. Het topmodel met CC-frame en Santa Cruz’ eigen Reserve (spreekuit: Resurv) carbon wielset doet een heftige €8.299.
Highball C-Frame:
- R-Kit 11G €3.099
- S-Kit 12G €3.899
- XE-Kit 11G €4.399
Highball CC-Frame:
- XO1 12G € 5.699
- XO1 12G SC Reserve wielen € 6.899
- XX1 12G SC Reserve wielen € 8.299
Blur
De Blur was enige tijd van het toneel. Het was een fully die ooit zijn leven begon als XC-trail fully met 115 mm veerweg. Met de tijd groeide de veerweg en kreeg ‘ie de toevoeging ‘LT’ (Long Travel, wat uiteindelijk 140 mm veerweg werd). Enige XC-genen werden nog in de Blur XC2 gestopt; 105 mm was bij dat model de veerweg achteraan. In 2013 verviel dat model. Wilde je een Santa Cruz maar niet al te veel veerweg, dan kon je de voorbije tijd alleen terecht bij de Tallboy. 110 mm veerweg, 29” (of 27,5+) wielen en een relaxte geometrie. Een zeer capabele machine, maar misschien niet het ideale race-wapen voor een cross country of marathon op hoge (trap)snelheid. Waar de Tallboy vooral een lichte trailmachine is, moet de nieuwe Blur de échte XCer worden. Alleen, dan wel wel XC anno 2018… en dat is al best ruig.
Net als de Tallboy en de eerdere Blur’s heeft de nieuwe Blur een VPP achtervering en volgt deze dezelfde ontwerptaal van de andere fullies van het merk. Het frame weegt, inclusief demper, slechts 2060 gram. De hele achtervork scharniert rond kogellagers en is uitgelegd om pedaal-vriendelijk te reageren. Vertaal dit dus naar een relatief strak veergedrag; je hebt tenslotte ‘maar’ 100 mm veerweg.
Net als de nieuwe Highball is de nieuwe Blur er alleen als 29er én one-by specifiek en Boost-achternaaf compatible. Het frame heeft ruimte voor 2 bidons en uiteraard kun je intern een dropper kabel kwijt. De achterdemper is met een remote lockout uitgerust (die eveneens binnendoor loopt) en, op het instapmodel na, schakel je met die remote ook de voorvork. Ook de Blur is lang, zit je er vrij recht op, terwijl de vork vrij vlak ligt. Moderne geometrie… and then some…
Specificaties en prijzen
Blurren kun je vanaf €4.299 met de ‘instapper’. Boeit geld uitgeven je niets (en heb je het genoeg) dan neemt de Santa Cruz dealer graag €9.399 van je aan in ruil voor de Blur met het CC-frame, een Eagle XX1 1×12 afmontage en Santa Cruz’ eigen Reserve carbon wielset.
Blur C-Frame:
- R-Kit 11G €4.299
- S-Kit 12G €4.999
- XE-Kit 11G €5.499
Blur CC-Frame:
- XO1 12G € 6.799
- XO1 12G SC Reserve wielen € 7.999
- XX1 12G SC Reserve wielen € 9.399
Beschikbaarheid
Losse frames van de Highball en Blur zijn vooralsog niet leverbaar, maar we verwachten dat dit nog zal veranderen. Een aantal dealers heeft in de komende week al mondjesmaat wat modellen beschikbaar. In de komende 2 maanden zal de leverbaarheid van alle versies toenemen.