Schijfremmenstrijd: Magura brengt met Gustav Pro een alternatief voor Srams Maven

De strijd is begonnen. Nu e-mountainbikes de bergpaden steeds meer beginnen te domineren, neemt ook de behoefte toe aan een rem die deze vaak loeizware apparaten in toom kan houden. Met z’n grote, zware maar ook superkrachtige Maven gaf het Amerikaanse Sram onlangs de eerste voorzet. Het Duitse Magura komt nu met een antwoord: de Gustav Pro. Deze opvolger van de legendarische downhill-rem Gustav M uit de jaren negentig wordt geleverd met remschijven met een dikte van 2,5 millimeter en extra dikke remblokken.

Schrijfremmenstrijd: met de nieuwe Gustav Pro brengt Magura een alternatief voor de superkrachtige Maven van Sram.

Met nieuwe Gustav Pro gaat Magura de concurrentie aan met de Maven van Sram.

Groter is beter

Je kan er van alles van vinden, maar in de bergen wordt de e-mountainbike langzaam maar zeker dominant. Dat was zeker de belangrijkste reden voor Sram om met z’n supergrote maar ook superkrachtige Maven te komen. Natuurlijk, het Amerikaanse merk beweert dat deze rem óók bedoeld is voor enduro- en downhillbikes, maar dat is natuurlijk goedpraterij. Het leeuwendeel van de Mavens die Sram produceert komt hoogstwaarschijnlijk op een e-mountainbike terecht. Immers, dát is de markt waar momenteel de volumes gemaakt worden.

Het Duitse Magura draait niet om de hete brij heen: hun nieuwe Gustav Pro, die een directe concurrent is van Srams Maven, wordt open en bloot gepositioneerd als een rem voor e-mountainbikes. Lees maar even mee in het persbericht: “Wer die MT7 kennt, weiß: Wir meinen es ernst mit Performance. Mit Gustav setzen wir nochmal einen drauf! Für mehr Kontrolle, spätere Bremspunkte und weniger Armpump. Denn jeder kann Bremsen bauen, die leichte Bikes stoppen. Aber unsere neueste verzögert selbst die schwersten mit Leichtigkeit und ist daher prädestiniert für eure potentesten E-Mountainbikes.”

Zelfs voor wie het Duits niet beheerst is het een duidelijke boodschap: de nieuwe Magura Gustav-schrijfrem is nog krachtiger dan de op dat vlak toch al niet kinderachtige MT5 en MT7-schrijfremmen uit hetzelfde huis. En derhalve primair op z’n plaats op dikke e-mountainbikes.

Schrijfremmenstrijd: met de nieuwe Gustav Pro brengt Magura een alternatief voor de superkrachtige Maven van Sram.

De originale Magura Gustav M uit de jaren negentig.

En hier de nieuwe Gustav Pro. De zuiger in de remhendel heeft een diameter van 12 millimeter, in de remklauw meten de zuigers 19 millimeter. Een complete set (excl. remschijf) weegt 348 gram. Een 180 millimeter remschijf komt op 219 gram, een 203 millimeter schijf weegt 266 gram.

Dikkere schijf, grotere remblokken, groter olievolume

Om de remkracht en niet vergeten de betrouwbaarheid te vergroten komt de nieuwe Gustav Pro met een remschijf van maar liefst 2,5 millimeter dik. Ter vergelijking: de remschijf op jouw mountainbike is waarschijnlijk 1,8 millimeter dik. Daarnaast zijn ook de vier (!) remblokjes per remklauw 40 procent groter en dikker dan reguliere remblokjes. Hiermee claimt Magura dat de temperaturen tijdens krachtig remmen niet alleen constanter zijn, maar ook lager, wat zich zou vertalen in meer evenwichtige remprestaties. En niet onbelangrijk: in een langere levensduur en minder onderhoudskosten. Over wat de samenstelling van de remblokjes is doet Magura geen uitspraken. Bovendien wordt er maar één soort blokje aangeboden.

Ook het olievolume is ten opzichte van de MT7 toegenomen. Magura zegt zelf dat het olievolume dubbel zo groot is. Hierdoor zou je nog maar zelden hoeven ontluchten. En mocht dat in spaarzame gevallen toch nodig zijn, dan zou dat vanwege een speciale aansluiting zo gebeurd zijn. Blokjes monteren of uitnemen is als vanouds eveneens kinderspel. Net als bij alle andere schrijfremmen van Magura worden de blokjes niet door een metalen klemveer op hun plaats gehouden, maar door magneetjes. Grondig en zorgvuldig inremmen van een nieuwe rem is volgens Magura niet meer nodig. En ook zou het ‘verglazen’ van de remblokjes door oververhitting tot de verleden tijd behoren.

Het zal je waarschijnlijk aan je fiets roesten, maar de Gustav Pro-schrijfrem is vanwege z’n grote olievolume compatibel met het antiblokkeersysteem van Bosch. Totaal nutteloos, ABS op je bike? Wij waren er vorig jaar eerlijk gezegd best enthousiast over.


Schrijfremmenstrijd: met de nieuwe Gustav Pro brengt Magura een alternatief voor de superkrachtige Maven van Sram.

Magura belooft met de Gustav Pro meer remkracht, constantere prestaties en minder onderhoud.

Snel remleidingen inkorten en monteren met Easy-Link

Dat het doorvoeren van de achterste remkabel door de balhoofdbuis niet bij iedereen in de smaak valt hebben ze bij Magura ook gezien. Over de vraag of dit mooi of lelijk is valt te twisten, maar dat het onhándig is staat buiten kijf. Vraag maar aan je fietsenmaker. Met Easy-Link poogt Magura dit probleem te tackelen: je klikt het speciale uiteinde van de remleiding eenvoudig weg in de remhendel. Ook mooi: Magura levert de remklauw met een remleiding in precies de juiste lengte aan de fietsfabrieken. Het geheel is dan al gevuld met remolie. Ook de remhendel is al gevuld. Het enige dat de monteur nog maar hoeft te doen is de kabel trekken, waarna hij de leiding en de remhendel aan elkaar vastklikt.

Uiteraard is zoals je van Magura gewend bent de remhendel van een kunststof met de naam Carbotecture. Dat wil zeggen; het gedeelte waarin zich de zuiger en het oliereservoir bevinden. De remgreep zelf is van aluminium.

Slim: Magura Easy-Link. Gewoon het uiteinde van de remleiding in de remhendel klikken en klaar!

Prijzen Magura Gustav Pro

  • Gustav Pro remklauw plus hendel: € 300,00
  • MDR-S 2,5 mm remschijf (180 en 203 mm): € 55,00
  • 13.S remblokjes: € 25,00

Bron en meer info: magura.com

Schrijfremmenstrijd: met de nieuwe Gustav Pro brengt Magura een alternatief voor de superkrachtige Maven van Sram.

Magura’s testrijder Danny MacAskill heeft de nieuwe Gustav Pro-remmen al geprobeerd.
Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments