Schwalbe G-One gravelbanden: nieuw Pro-karkas, lagere rolweerstand en nieuw profiel

Schwalbe’s G-One-gravelbanden zijn populair; kijk maar eens rond hoe vaak je ze tegenkomt. Leuk voor Schwalbe dat ze zo in de smaak vallen, maar voor de Duitse bandenfabrikant allerminst reden om stil te zitten. De verschillende G-One-modellen rollen gemiddeld genomen licht en zijn comfortabel. Maar qua lekbestendigheid viel er nog wel wat te verbeteren. Met de introductie van een vernieuwd karkas doet Schwalbe precies dát. Tegelijkertijd introduceert de Duitse bandenmaker de G-One RX Pro, een grof genopte gravelband voor extremere omstandigheden.

Als je naar de website van Schwalbe kijkt, zie je niet minder dan een dozijn verschillende banden voor het gravelsegment en bij extentie voor cyclocross. Van duurzame kilometervreters als de G-One Overland 365 tot de lichtlopende, wedstrijdgeoriënteerde G-One R en G-One RS en alles daartussenin. Met name die G-One R en G-One RS zijn een schot in de roos. Sinds hun introductie in respectievelijk 2021 en 2022, kom je ze af fabriek op veel gravelbikes tegen. Nu komt Schwalbe met een paar vernieuwingen bij deze banden. Er is een nieuw Race Pro-karkas en er is gesleuteld aan de rubbersamenstelling. Daarnaast introduceert Schwalbe de G-One RX als vervanger van de G-One Bite en G-One Ultrabite.

Schwalbe vernieuwt G-One programma met Race Pro Karkas, Addix Race rubber compound en toevoeging van de G-One RX Pro

Links de G-One RS Pro, de race-slick met het schubbenprofiel in het midden van het loopvlak voor de laagste rolweerstand. De G-One R Pro in het midden is de allrounder van het drietal. En de G-One RX Pro, rechts, is Schwalbe’s nieuwste gravelband voor meer extreme omstandigheden.

Schwalbe G-One Pro: nieuw Race Pro-karkas en verbeterde Addix Race-rubbersamenstelling

Van veel bandtypen heeft Schwalbe meerdere uitvoeringen. Niet zo zeer qua maten (ook, en veel zelfs), maar voor wat betreft de constructie. Het onderscheidt zit hem vaak in meerdere zaken, zoals het karkas en de rubbersamenstelling. Op zich prima, die verschillende uitvoeringen. Maar ook wat onoverzichtelijk, zeker ook omdat Schwalbe in de loop van de tijd een heel scala aan termen en aanduidingen op al die verschillende varianten geplakt heeft. Met daarbij ook nog eens overkoepelende termen als ‘Evolution Line’, ‘Performance Line’ en ‘Active Line’ die het overzicht nog verder beperken.

In de komende periode haalt de Duitse bandenfabrikant daarom de bezem door het assortiment. De aanduidingen in het hele programma worden meer in lijn worden getrokken en krijgen een nieuw uiterlijk mee. De meest high-end exemplaren krijgen simpelweg de aanduiding ‘Pro’ mee in de naam. Een voorproefje hiervan kregen we eerder al bij de introductie van de nieuwe Rick XC crosscountryband.

Race Pro-karkas

Het straktrekken van de benamingen wordt de komende periode gekoppeld aan de introductie van nieuwigheden, zoals in het geval van de G-One R, G-One RS en de nieuwe G-One RX met het nieuwe Race Pro-karkas. Bij dit Race Pro-karkas borduurt Schwalbe voort op het Super Race-karkas; het lichtste en soepelste karkas dat ze voor hun meest high-end gravelbanden heeft.

Om de lekbestendigheid tegen stootlek en lekken in het loopvlak te verbeteren is de beschermingslaag onder het loopvlak, V-Guard genaamd, verbreed. Bij een band van 40 millimeter breedte is de V-Guard van 20 millimeter vergroot naar 25 millimeter. Het Super Race-karkas bestond al uit samenstelling van drie weefsellagen. Bij de Race Pro-karkassen is nu de binnenste laag verder door tot onder het loopvlak doorgetrokken en overlapt nu ook de V-Guard-beschermingslaag. De combinatie betekend weliswaar een lichte toename van het gewicht (5 gram bij de G-One R in 40 millimeter bijvoorbeeld), maar biedt betere rolkarakteristiek én dus betere bescherming, aldus Schwalbe in z’n persbericht.

Schwalbe Pro karkas

Bij het nieuwe Race Pro-karkas is de V-Guard-beschermingslaag breder uitgevoerd en is de weefsellaag aan de zijkanten verder doorgetrokken tot onder die V-Guard. Dit geeft meer bescherming tegen onder meer stootlek.

Vernieuwd Addix Race-rubbersamenstelling

Oók de rubbersamenstelling is vernieuwt. Daarbij gaat Schwalbe er prat op dat het 80 procent van het gebruikte carbon black haalt uit door henzelf gerecycled rubber. Carbon black – in feite ‘gewoon’ roet – is het goedje dat het rubber in banden slijtvast(er), UV-bestendig en bijkomend uh ja, zwart maakt. Als grondstof is het relatief duur én milieubelastend, dus dit verkrijgen uit recycling is om meerdere redenen een goed idee.

Bij de G-One Race Pro-banden wordt nu Addix Race-rubber toegepast dat bestaat uit twee hardheden. De hardere samenstelling boven op het loopvlak voor slijtvastheid en een iets zachtere samenstelling op de schouders voor maximale grip. Dat op zichzelf is niets nieuws natuurlijk; vrijwel elke prestatie-gerichte band is zo samengesteld. Schwalbe claimt echter dat de vernieuwde receptuur de rolweerstand tot 10 procent verlaagd, terwijl er op slijtvastheid niets wordt ingeleverd.

Dat klinkt natuurlijk interessant. Op expliciete vraag wat de rolweerstand dan is, koppelde Schwalbe ons het volgende terug op basis van 700×40 exemplaren:

Over het algemeen onthullen we natuurlijk niet te veel. Maar wat we wel kunnen zeggen: De G-One RS PRO heeft een rolweerstand van circa 11 watt, de G-One R PRO is circa 1 watt langzamer en de G-One RX circa 1 watt langzamer dan de G-One R. In vergelijking met oudere bandenmodellen zijn de voordelen uiteraard groter. – Steffen Jüngst, Schwalbe.

Nieuwe G-One RX Pro: voor wanneer gravelbiken extreem wordt

Het nieuwe Race Pro-karkas en het Addix-Race rubber vind je terug bij de vernieuwde G-One R Pro, G-One RS Pro en de compleet nieuwe G-One RX Pro. Met deze nieuwe gravelband zegt Schwalbe een sneller alternatief te hebben voor z’n G-One Bite en G-One Ultrabite en mikt hierbij dus op het gravelsegment waar de ruigste paden en omstandigheden worden aangedaan. Denk modder, denk stenen zo groot dat het allerminst nog gravel mag heten.

Schwalbe G-One RX Pro

Waar de G-One Bite karakteristieke ronde noppen heeft, heeft de G-One RX Pro een noppenpatroon dat een combinatie is van de G-One R en de cyclocrossband X-One R. Om de rolweerstand laag te houden zijn de noppen in het midden van de band dicht bij elkaar gezet. Naar de schouders toe ontstaat er meer ruimte tussen de noppen, zodat modder ook goed gelost wordt. De druppelvormige noppen naast de centrale noppenrij geven door hun lengte bij het afrollen ook méér ondersteuning, zo meldt Schwalbe. Bovendien geven ze bij het sturen een meer graduele overgang naar de grotere schoudernoppen. De langwerpige noppen in de afrolrichting dragen volgens Schwalbe bij aan stabiliteit en grip bij off-camber situaties.

G-One RX Pro getest

Schwalbe stuurde ons een setje van de G-One RX Pro in 50 millimeter toe. Onze ervaringen met deze nieuwe grof genopte gravelband lees je in onze uitgebreide test.

G-One Pro-programma

Parallel aan de opkomst van gravelbikes beleefde de transparante zijkanten van weleer een wederopstanding. Als je naar de gravelbikes van de voorbije periode kijkt, is die transparante – of bruine – zijkant haast synoniem voor high-end gravelbanden geworden. Sterker; net als bij veel andere bandenfabrikanten kon je bij Schwalbe het meest high-end gravelschoeisel niet eens met zwarte zijkanten krijgen. Tot nu toe, althans. Want van de meest populaire maten kun je bij de G-One Pro-banden nu kiezen tussen de transparante én zwarte zijkanten.

35 tot 50 millimeter breedte

Met de introductie van de nieuwe Pro-gravelbanden breidt Schwalbe z’n aanbod ook uit qua bandbreedte. Want van alle drie de high-end gravelbanden zijn er nu ook versies van 50 millimeter breed. De Schwalbe G-One RX Pro, de G-One R Pro en de G-One RS Pro zijn er alleen in 700c diameter. En ongeacht de maat of kleur van de zijkant, kosten ze 74,90 euro per stuk.

Schwalbe G-One R RS RX Pro Race Pro gravelband

Bron en meer info: schwalbe.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments