Schwalbe neemt afscheid van snakebites?

Bandenfabrikant Schwalbe heeft een aantal journalisten laten rijden op banden met 2 ventielen en dus 2 luchtkamers. Dit systeem is ontwikkeld in samenwerking met Syntace. Hoe het precies werkt en wanneer dit op de markt komt, is nog niet duidelijk. Het is ons wel duidelijk dat dit een ontwikkeling is die enorm potentieel heeft.

“Traction is the key to performance”, is de slogan van motorcross bandenfabrikant Nütech bij hun ’tubliss’ systeem*, wat eveneens met 2 luchtkamers werkt.

De kans is groot dat het systeem van Schwalbe hier in concept mee overeenkomt: een hoge(re) druk luchtkamer in het velgbed met een lagere druk kamer onder het loopvlak.

* Voeg hier uw eigen grap in over Specialized en patenten.

Waarom zou je dat willen? Lage druk is de sleutel tot grip, dempt trillingen en laat de band makkelijker over zachte en oneffen grond rollen. Wie in Nederland rijdt, kan doorgaans zo laag gaan als hij of zij wil, met als limiet de grens waarbij een tubeless systeem burpt of de band zodanig zwalkt in de bocht dat het hinderlijk wordt. Zolang je geen wortels of stenen tegen komt, of zo weinig dat je met springen of je fiets ‘licht maken’ doorslag kan voorkomen, is er niets aan de hand.

Echter, in afdalingen bezaaid met rotsen, stenen en wortels is dat geen optie. De enige mogelijkheid om deuken in je velg, burps en bij gebruik van binnenbanden snakebites te voorkomen, is hogere druk rijden.

Rumblefish_Pacenti_001

Voor zover we nu kunnen overzien, gaat het systeem van Schwalbe en Syntace een einde maken aan dat compromis. De kamer onder het loopvlak kan met een druk gereden die optimale tractie bereikt, terwijl de kamer in het velgbed op hogere druk wordt gezet en daarmee de velg beschermt voor doorslag en het geheel stabiliteit geeft. Mocht je het loopvlak lek rijden, dan kan de velgbed-kamer in potentie de functie van ’thuiskomer’ vervullen. Deze gedachte is niet nieuw; vele downhillracers gebruik(t)en ook al twee binnenbanden om die reden.

Het ‘nieuwe’ Schwalbe/Syntace concept zou onder de 200 gram per wiel blijven. De testexemplaren die tot nu toe in het wild zijn gezien, hebben het Magic Mary profiel. Deze is bedoeld voor gravity gerichte disciplines zoals enduro en downhill. Daar zijn dan ook de grootste voordelen te behalen en is de penalty van meer gewicht te verwaarlozen.

SchwalbeSyntaceDual01

De verwachting is echter dat het gewoon toepasbaar is in elke band èn velg. Je zult echter wel een extra ventielgat moeten boren…

Het systeem zou rond de komende EuroBike, net na de zomer, gereed moeten zijn om op de markt te komen. Wij zijn zeer benieuwd naar het vervolg op deze ontwikkeling!

Bron: www.schwalbe.com

Geplaatst in Nieuws.
Subscribe
Notify of
guest
3 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Coen
Coen
10 jaren geleden

Hoe langer ik er naar kijk, hoe enthousiaster ik ervan wordt. Dit kon wel een de hit voor 2014 gaan worden, temeer omdat een retrofit heel eenvoudig is en (in principe) op ieder wiel te gebruiken.

Matthijs
Matthijs
10 jaren geleden

Die 200g, is dat het systeemgewicht van whatever je in je buitenband stopt (en dus ~70g extra gewicht tov een normale binnenband/tubeless systeem)? Of is dat de gewichtsbonus die je op de koop toe moet nemen tov een normale binnenband/tubeless systeem?

Ik ben benieuwd of het buitenste systeem tubeless wordt, of inderdaad een soort tweede binnenband… Of eigenlijk, hoe het er uberhaupt uit gaat zien.

Coen
Coen
10 jaren geleden

Tsja, zoveel mogelijkheden zijn er volgens mij niet: -Het is een binnenband met dubbele kamer en dubbel ventiel, al of niet uitgevoerd in latex -Het is een dunne binnenband met een ventiel en een ventiel (of gat) erdoor, waarna je de grote kamer tubeless moet maken (of nog een biba erin) -Het is een verdeling in kamers in de buitenband waarbij je de grote/buitenste kamer voorziet van een lang ventiel en latex vulling en de kleine kamer eveneens. Zodoende zou je een soort tube-band effect met extra luchtkamer binnen de velgrand hebben. Analoog aan wat Tufo heeft, maar dan met… Lees meer »