Ryde gaat verder. Of vooral breder! Eerder dit jaar maakten we al kennis met de Edge MC1 cross country velgen die de Nederlandse firma inmiddels mondjes maat op de markt neer zet. Een lichtgewicht aluminium velg waarmee het bedrijf, dat we voorheen kende als Rigida, zich op de aftermarket begeeft.
Zojuist kregen een sample onder ogen van de nieuwste creatie die op de aanstaande EuroBike in september officieel wordt voorgesteld. Het nieuwe velgprofiel krijgt de naam Trace mee en is vooral bedoelt voor het segment dat nét wat ruiger is dan wat we nu nog cross country betitelen. Zeg maar het XCen van de toekomst. Sommigen noemen dat… wat was het… Enduro. Dat ja.
Net als de Edge MC1 praten we hier over een lichte velg. In dit geval een gewicht vanaf 320 gram. ‘Dat is erg netjes, maar niet superduperlicht vandaag de dag’. Dat is het wél wanneer je je beseft dat dit een velg met een binnenbreedte van 21 mm betreft. Daarnaast komen er ook versies met een breedte van 25 mm en zelfs 29 mm. Die laatst genoemde zal in een 27,5″ diameter onder de 500 gram blijven! Ter vergelijk: dat is dus minimaal 30 gram lichter dan Stan’s Flow EX in diezelfde diameter.
Het velgprofiel is asymmetrisch uitgevoerd om de hoek die de spaken maken ten opzichte van de naaf wat meer identiek te krijgen zodat er ook een minder groot verschil in spaakspanning tussen de linker- en rechterzijde van het wiel ontstaat. Dit zal resulteren in een stabieler en meer duurzaam wiel. Net als de Edge MC1 zullen ook deze Trace velgen tubeless ready zijn.
Prijzen zijn op dit moment nog niet bekend. Wordt vervolgd…
Bron: www.ryde.nl
JB
Hey, waar is dat mooie anti burb randje dat ze in de MC1 hebben zitten?
“Niet nodig”, luidde het….
Die Ryde lui hebben dan waarschijnlijk nog nooit een XC rondje met Gillis gereden ;)
Maar dit is echt wel goed nieuws! Ik denk dat het wel lastig banden monteren wordt, met dat ondiepe kanaaltje, maargoed, de velghaken zijn gelukkig lekker laag.
+1 voor breed, +1 voor licht, +1 voor tubeless, +1 voor asymmetrisch :)
Ben benieuwd. De MC1 is “ok”. Iets lichter dan een Notubes Race Gold, maar ook zeker niet sterker. Ik denk de zelfde gewicht/degelijkheid ratio en dan toch lichter. De voorvelg ging al 100km mee en door een ongelukkig stuurfoutje moest die al worden vervangen, de achtervelg is nog prima. Op NL xc rondjes zonder fouten maken blijven ze heel. Maar je moet er geen gekke dingen mee doen.
Ben benieuwd naar de inw. 25mm versie. Vergelijkbaar met een NT Arch?
Die 25 klinkt interessant..
Prachtige voorpaginafoto! :-)
Zo’n bericht maakt wel benieuwd naar de long term Velozine test van de Edge MC1!!
Interessant velgje idd. Al klinkt Rigida natuurlijk niet zo glamorous. ;) Zou ze graag eens proberen te burpen. ;)
Lage velgrand == hoger velgbed? (ala Notubes)
En de 30.5mm externe breedte op de foto, is van een 25mm-intern velg? Dus de op-één-na-breedste?
32,5mm (ongeveer , kan de schuifmaat niet recht aflezen) externe breedte op de foto. toch ?
Correct. Inwendig 29mm. Dit is de extrusie van de breedste variant.
Doh. Schuifmaten aflezen is ook een kunst.
Anyhow, slechts 3.5mm verschil tussen interne en externe breedte, lage velgrand, presumably hoger velgbed, geen tubeless-randje… Stan would be proud. ;)