Scor 4060: Nieuw, speels en vanuit bekende Zwitserse stal

Nieuw enduro/trailbike merk onder de vleugels van BMC

Wat krijg je als twee techneuten van BMC een bike willen bouwen die niet zo binnen het programma van BMC past? Ruzie met de baas? Nee, in tegendeel. Een spin-off in de vorm van een nieuw merk onder de paraplu BMC. Het nieuwe merk heet Scor en lanceert nu z’n eerste mountainbike: de 4060, die toegespitst is op het rijden van enduro’s, trails en bikeparks.

Mariano Schoefer en Christof Bigler zijn de twee gezichten achter Scor. De eerstgenoemde is constructeur, de tweede ontwerper bij het Zwitserse BMC. Met ruige trails in de achtertuin – de Jura – vonden ze geen geschikte bike in de huidige line-up van hun werkgever en mijmerden over wat voor bike goed thuis zo zijn op hun favoriete Jura-trails. BMC beschikt over een imposante werkplaats voor het maken van prototypen. En met die mogelijkheden binnen handbereik, werd door beide heren menig vrij uurtje besteed om hun ideeën vorm te geven.

Prototype 1

Dat begon met het aanpassen van een BMC Trailfox. Daar werd letterlijk de zaag in gezet; de balhoofdbuis werd onder een andere hoek en verder naar voren terug aan het frame gelamineerd. Het achterwiel werd verder naar voren gezet, door kortere links te fabriceren die voor- en achterframe met elkaar verbinden. De Frankenstein-BMC bleek perfect te werken voor de trails in de Jura. Intussen kreeg David Zurcher – de baas van BMC en zelf fan van ‘dikke’ bikes voor het ruigere werk – lucht van het project. En in plaats van beide knutselaars te sommeren zich te focussen op de richting waarin BMC zijn vizier heeft, gaf hij ze de ruimte om tijdens werkuren door te werken aan hun ideeën.

Scor 4060 prototype V1

Het eerste prototype: een BMC Trailfox waarbij de voorkant van het frame verlengd is en de vork flauwer staat.

Scor 4060 prototype V1

Met compactere CNC-gefreesde links is de hele achtertrein naar voren gezet.

Prototype 2

Bij het tweede prototype ging het tweetal verder. Weer werd een Trailfox als uitgangspunt gepakt. Maar nu alleen het voorframe. De zitbuis werd rechter gezet en er werd een andere layout bedacht voor het veersysteem. Hoewel het in de kern nog steeds een systeem is met twee korte links, zoals op andere BMC’s, werd de demper zo laag mogelijk in het frame gemonteerd, waarmee het zwaartepunt ook lager zou zitten. De achtervork van een BMC Fourstroke vond zijn weg naar dit tweede prototype. Maar niet voordat daar ook flink de zaag in ging. Het bovenste deel maakte plaats voor CNC gefreesd aluminium.

Scor 4060 Prototype V2

De volgende stap in de ontwikkeling ging een stuk verder. Aan een Trailfox voorframe werd een volledig nieuw veerconcept gekoppeld. De combinatie van het zwarte carbon en de fraai CNC gefreesde aluminium delen had van ons zo ook al op de markt mogen komen!

Het achterframe van een Fourstroke werd in stukken gezaagd een met aluminium gefreesde onderdelen samengelijmd en -geschroefd voor het tweede prototype waarbij het nieuwe veerconcept werd beproefd.

Het geheel voldeed aan de verwachtingen van zijn bouwers. Maar ook de meekijkende BMC-collega’s konden niet anders dan hun goedkeuring geven. De volgende stap: een productieversie ontwikkelen dan maar? Ja! Alleen week die bike dusdanig af van BMC’s eigen strategie – die op sommige vlakken beslist progressief is – dat een losse merknaam op zijn plaats was. En wat dus begon als ‘naschoolse activiteiten’ die niet geheel strookten met BMC’s toekomstplannen, vind zo alsnog zijn weg via een nieuw merk: Scor.

Scor 4060 design sketches

Scor – Onder de paraplu van BMC

Scor is overigens een merknaam die BMC al enige jaren gebruikt voor de eigen lijn van componenten. Met een eigen marketingstrategie en merkidentiteit opereert Scor onder de paraplu van BMC. Met daarbij dus ook toegang tot de uitvoerige kennis van ontwikkelen en de productiefaciliteiten.

Scor 4060

De Scor 4060 is het eerste – en voorlopig enige – model van het jonge Zwitserse merk. De 4060 wordt neergezet als een speelse enduro, trail of bike park bike bedoeld voor de steilste en ruigste lijnen die je kan vinden. En ook al werden de prototypen gebaseerd op de BMC Trailfox, overeenkomsten zoek je tevergeefs. Het volledig carbon frame is opnieuw ontworpen met een eigen vorm/stijl.

Scor 4060 frameset

En waar we het tot dusver over de 4060 nog in enkelvoud hadden; in feite worden er meteen 4 versies gelanceerd. De 4060 LT heeft 160 mm veerweg. LT staat dan ook voor ‘long travel’. De 4060 ST, heeft als ‘short travel’ 140 mm veerweg. Parallel lanceert Scor ook een 4060 met beide veerweg-opties én trapondersteuning in de vorm van de 4060 Z.

Scor 4060 ST

De Scor 4060 ST met achteraan 140 mm veerweg, gecombineerd met met een voorvork met 150 mm veerweg.

Scor 4060 LT met Sram GX Eagle

Met 160 mm veerweg achteraan, 170 mm veerweg vooraan is dit de Scor 4060 LT.

Scor 4060 Z LT

De 4060 is er ook meteen als e-mountainbike in de LT en ST uitvoering.

Framedetails

Het verschil tussen de 4060 LT en ST wordt gemaakt door een demper met andere lengte toe te passen en voorvork met andere veerweg te monteren (170 mm bij de LT, 150 mm bij de ST). Verder is er een flipchip opgenomen in het veersysteem, om de trapashoogte te corrigeren en wordt de stuurhoek aangepast middels verstelbare balhoofdlagercups. Laatstgenoemde is iets dat specifieke gereedschappen vergt en is dus in principe een fabrieks-setting om het verschil tussen de LT en ST te maken.

Alle lagers van het veersysteem zijn voorzien van Enduro Max-lagers. Het systeem – dat ‘Lower-Link Activated Virtual Pivot Suspension’ genoemd wordt – heeft een relatief progressieve veercurve. De Scor 4060 zou daarmee poppy zijn, en dus gemakkelijk het luchtruim in te ‘piloteren’ op een lip, jump of drop. Bovendien is het systeem geschikt om zowel met een lucht- als met een spiraalgeveerde demper te werken.

Uiteraard is het carbon frame rondom op de nodige plekken ingepakt met rubber beschermers. Die onderaan in de onderbuis is in feite een luikje, waar achter je wat spullen kwijt kan. Verder zijn er diverse montageplaatsen voor accessoires.

Scor 4060

Een rubberen chainstay protector… met het profiel van de favoriete jump-sectie van de ontwerpers!

Slim én sympathiek: onder het luikje vind je standaard een extra Sram Universal Derailleur Hanger.

Opvallend is dat de Scor 4060-modellen weinig opschmuck hebben en zelfs geen grote logo’s. Een bewuste keuze. Het nieuwe merk biedt je bovendien aan om naar smaak beschermfolie te laten bedrukken specifiek voor deze bikes, waarmee je hem kunt personaliseren.

Scor levert sterke vinyl framebescherming met bedrukking. Je kan kiezen uit een van de standaard ontwerpen…

… of je maakt het geheel naar smaak met een eigen ontwerp dat je kunt toepassen op de sjablonen die Scor beschikbaar stelt via de Slicy MySublimstick app.

Geometrie

Scor heeft de 4060 met én zonder trapondersteuning dezelfde geometrie gegeven. Best opvallend! Er is dus alleen een verschil in geometrie, voortkomende uit de veerweg die de ST- en LT-modellen hebben.

Scor 4060 geometrie

Modellen en verkrijgbaarheid

De 4060 (LT en ST) en de 4060 Z zijn verkrijgbaar in vier maten: S, M, L en XL. De 4060 LT en ST komen in twee afmontage-varianten voor respectievelijk € 4.299 voor afmontage met Sram NX Eagle en € 6.299 voor een Sram GX Eagle afmontage. Een los 4060 LT frame kost € 3.499, terwijl een ST frame een prijskaartje heeft van € 3.299. De 4060 met de Shimano EP8 motor en Darfon 720 Wh batterij is verkrijgbaar in de LT- en ST-uitvoering met twee afmontagevarianten voor respectievelijk € 6.299 met Shimano SLX en € 8.299 met een Shimano XT afmontage.

Scor 4060 LT met Sram GX Eagle

Scor mikt met de 4060 vooralsnog op bikers in Zwitserland, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Italië, Amerika en Canada, waar zij via een eigen dealernetwerk (deels overlappend met dat van BMC) de bikes aanbieden. Framesets zouden ook rechtstreeks online te koop zijn, al lijkt die optie nog niet actief te zijn op de website van het nieuwe merk.

Bron en meer info: www.scor-mtb.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments