Scott onthult de nieuwe Genius voor 2023

Ook Scott’s Trailbike krijgt nu een verborgen achterdemper

Zojuist heeft Scott de nieuwste versie van z’n Genius trailbike gelanceerd. In navolging van de Spark is ook bij de nieuwe Genius de achterdemper verborgen in de zitbuis. Andere updates zijn onder meer een aangescherpte geometrie, een verstelbare balhoofdhoek, voorvorken met 160 mm veerweg en weggewerkte kabels. Er zijn twee versies: de Genius 900 en de Genius Super Trail (ST). Deze laatste zou nóg beter tot z’n recht komen in afdalingen. Beide varianten komen wederom met unieke achterdempers met Scott-technologie.

Scott Genius 2023

De Scott Genius wordt al vanaf dag één gekenmerkt door unieke dempertechnieken. De eerste, uit 2003, was nog een crosscountry-bike waarop Thomas Frischknecht het WK Marathon beslechtte. In de jaren daarna ontwikkelde de Genius zich tot Scotts trailbike. Met de 2023 Genius lost Scott de versie af die al in 2017 op de markt kwam. Scott zet de nieuwe Genius in twee versies neer. De Genius 900 is de allround trailbike, terwijl de Genius ST (Super Trail) met een andere achterdemper en afmontage meer is afgestemd op het betere daalwerk. Beide hebben echter wél rondom 29″ wielen en dezelfde veerweg; achteraan 150 mm, vooraan 160 mm.

Scott Genius 900 en Genius ST 2023

Scott zet de Genius voor 2023 neer in twee versies: de Genius 900 en de Genius ST (Super Trail). Beide hebben achteraan 150 mm veerweg en vooraan 160 mm veerweg, maar de ST heeft een achterdemper en voorvork die meer zijn toegespitst op afdalen.

Scott Genius 2023: Integrated Suspension Technology

Voor 2023 zijn de wijzingen fors. Meest opvallend is natuurlijk dat de demper in de zitbuis is verdwenen. Sinds Scott een meerderheidsaandeel heeft in het Zwitserse mountainbikemerk Bold Cycles dat de verborgen demper als kernpunt heeft, omarmt Scott het concept ook. In eerste instantie bij de vorig jaar vernieuwde Spark en Spark RC, maar nu dus óók bij de Genius.

De geïntegreerde demper geeft een stijver, sterker frame, waarbij ook het zwaartepunt lager komt te liggen, aldus Scott. Nadelen zijn er ook; zo is de demper relatief compact en zijn de hevels tussen achtervork en demper eveneens betrekkelijk kort. Dit betekent dat het instellen van voorspanning nóg preciezer komt. Het aflezen van de voorspanning kan weliswaar op het hoofdscharnierpunt aan de buitenzijde, maar zoals je op het plaatje hieronder al kunt zien, moet je daarbij écht goed opletten. Het argument dat het instellen van luchtdruk en demping ook lastiger gaat (namelijk: via een opening onderin het frame), is zeker waar. Maar als het goed is, doe je dat niet dagelijks natuurlijk.

Het veersysteem is verder in de basis een vierpunts-constructie, mét Horst-link. Een fysiek scharnierpunt vóór de achteras dus.

De hevels zijn gemaakt van aluminium en Scott geeft aan dat ze bij de Genius omwille van duurzaamheid bewust grotere lagers toepassen .

Bij de Spark zijn de hevels onderling binnen in het frame met elkaar verbonden. Bij de Genius is dat niet het geval. Scott zegt hierover niets in z’n persbericht, maar het lijkt er op dat hierdoor de zadelpen ’tussen’ de links door past. Met oog op de langere droppers van tegenwoordig, zou dat geen slecht idee zijn.

Aflezen van de voorspanning (sag) van de achtervering doe je aan de buitenzijde van het frame op het hoofdscharnierpunt.

Luchtdruk en verdere demperafstelling doe je door de kap onderop de onderbuis los te nemen.

Scott Nude dempers

Scott geeft de Genius wederom bijzondere dempers mee met de titel ‘Nude’. Beide versies, de Nude 5T die je in de ‘gewone’ Genius aantreft en de Float-X Nude in de Genius ST, worden naar specificaties van Scott gemaakt door Fox. Bedienen van de achterdemper doe je altijd vanaf het stuur, waarbij de remote op de 900 óók gekoppeld is aan de Fit 4-demper in de voorvork. De ST heeft de vork met GRIP 2-demper, zónder remote lockout.

Genius: TwinLoc met Traction Control

Bij de Genius 900 geeft de Nude 5T-demper 3 standen, descend, traction control en lockout. Die laatste is duidelijk genoeg. Descend in principe ook; hierbij is de demper volledig geopend. Die middenstand is waar Scott z’n trukendoos open trekt. In deze stand wordt het luchtvolume in de demper op een slimme manier gereduceerd (zonder lucht uit de demper te laten, uiteraard). Oók de ingaande demping verandert. Dit geeft twee effecten. Op de eerste plaats verandert de geometrie van de fiets iets, aangezien de Genius dan hoger in de veerweg rijdt. Je hebt dan dus iets meer grondspeling en de bike en rijder komen in een iets meer efficiënte positie voor het klimmen, zo claimt Scott.

Scott Genius 2023 Nude shocks

Voor de Genius-modellen heeft Scott twee specifieke dempers ontwikkeld. Bij beide schakel je met de remote hendel op je stuur tussen de standen, waarbij je onder meer het (beschikbare) luchtvolume in de demper aanpast.

Genius ST: TracLoc met Ramp Control

Bij de Genius ST ligt de focus meer op het betere daalwerk. Hiervoor heeft Scott samen met Fox de Float-X-Nude ontwikkeld. Deze demper heeft naast de descend-stand tevens ramp control. Ook in deze stand wordt het luchtvolume verkleind. Maar alleen dat. Dus in feite is het alsof je tijdens je rit ineens een volumespacer toevoegt aan je demper. De veercurve wordt hiermee een stuk progressiever, zonder dat ook de ingaande demping dicht(er) gedraaid wordt, wat de Genius ST meer poppy maakt. In de Climb-stand wordt vervolgens ook de compressiedemping dicht gezet voor efficiënter klimmen. Bij deze Float-X Nude is ook de lowspeed compressiedemping via een knop te verstellen, waarbij dat op de Nude 5T niet kan.

Scott levert de Genius bikes uit met gecombineerde remotes. Daarmee bedien je met de twee bovenste hendel de veerelementen door de drie standen. De onderste is gekoppeld aan de dropper-zadelpen.

Frames in carbon, carbon-alu en alu

Scott brengt de 2023-Genius meteen in de volle breedte naar de markt. Dat wil zeggen dat ze carbon frames hebben, frames met een carbon voorframe en aluminium achterbrug én volledig aluminium modellen. Hoewel laatstgenoemde in het persbericht nogal wat detailaandacht krijgt omwille van de 25 complexe individuele delen waaruit het frame is geproduceerd, noemen ze géén gewicht van deze aluminium frames.

Scott Genius 2023 aluminium

Bij het frame volledig uit carbon is het gewicht, net als bij de vernieuwde Spark mét geïntegreerde demper, iets hoger dan bij de voorganger. We praten dan over tientallen grammen. Maar met 2.295 gram voor het topmodel met de HMX-carbon structuur praten we nog altijd over een voor dit genre relatief licht frame. De HMX-versies zijn voorbehouden aan de twee topmodellen. De versies met HMF-carbon hebben opvallend genoeg géén carbon achtervork, maar één uit aluminium, waarmee het framegewicht uitkomt op 2.795 gram. Scott meldt echter niet voor welke framemaat deze gewichten gelden. Wel dat het frames zónder demper betreft.

Scott is fan van weggewerkte kabels en geïntegreerde sturen en stuurpennen. Dat ziet er tof uit, maar is niet altijd even gebruiksvriendelijk.

Alle leidingen en kabels lopen uiteraard óók door het frame. Daarbij lopen ze niet door buisjes die in het frame verwerkt zijn, maar Scott past schuimrubber toe om alsnog ratelen tegen te gaan.

Toegegeven; ondanks de vele kabels vanwege het TwinLoc/TracLoc-systeem, ziet dit er toch wel strak uit…

Tot slot vragen we ons af hoevaak je zult moeten uitleggen dat je niet onderweg bent met een e-bike. Hoewel de vormen van het frame best elegant zijn (subjectief, uiteraard), oogt het geheel ook best fors. En dat in tijden dat er e-mountainbikes op de markt zijn waarbij je amper ziet dat er een motor en accu in het vooronder zit….

 

Geometrie Scott Genius 900 en Genius ST 2023

Long, low and slack wordt door Scott al redelijk wat jaren toegepast. Qua balhoofdbuishoek zijn er geen extreme wijzigingen, behalve dat je die nu een graad kunt aanpassen met omkeerbare aluminium cups. Scott levert de Genius 900 standaard met de cups in de 65º stand, en de ST in de 64º stand. Het aanpassen kan overigens zónder dat je de (door het balhoofdlager lopende) kabels en leidingen los moet halen. Het persbericht meldt verder dat ze bij de carbon-modellen óók niet-verstelbare cups met een balhoofdbuishoek van 64,5º los meeleveren.

Verder is de stack hoger, niet alleen vanwege méér veerweg vooraan, maar ook door de iets langere balhoofdbuizen. De reach is gegroeid (misschien zelfs meer dan je in eerste instantie denkt, als je de invloed van de hogere stack wegdenkt). En daarom staat de zitbuis ook ruim 3º steiler, nu gemiddeld 77º naar gelang framemaat, met de balhoofdbuishoek ingesteld op 64º. Tot slot is de wielbasis bij elke framemaat zo’n 30 mm langer, waarbij Scott één achtervorklengte toepast bij alle framematen.

Scott Genius 2023 geometrie

Genius 2023: 10 modellen

Voor 2023 heeft Scott 10 modellen van de Genius in het programma. Dat is onderverdeeld in 5 Genius 900-modellen, die aangevoerd wordt door de Genius 900 Ultimate. Met z’n prijs van € 11.999 is dit het enige 900-model met het lichtste HMX-frame. De Genius 910 (€ 7.599) en 920 (€ 4.999) die daar direct op volgen, hebben opvallend genoeg alleen een HMF-voorframe en een aluminium achterbrug. De Genius 930 (€ 4.499) en 940 (€ 3.799) hebben een volledig aluminium frame.

Het absolute topmodel, de Genius 900 Ultimate met een prijs van € 11.999 met onder meer Sram XX1 Eagle AXS aandrijving, Shimano XTR 4-zuiger remmen en Syncros Revelstoke carbon wielen.

Bovenaan het Genius ST-programma staat de Genius ST 900 Tuned. Die kost € 10.999 en heeft onder meer Sram XO1 Eagle AXS onderdelen, Shimano XTR 4-zuiger remmen en Syncros Revelstoke carbon wielen.

Het lichtste HMX-frame zien we ook toegepast bij de Genius ST 900 Tuned (€ 10.999). De Genius ST 910 (€ 7.599) en 920 (€ 4.999) hebben beide ook weer het HMF-carbon voorframe met een aluminium achterbrug. Tot slot heeft Scott óók twee damesmodellen van de Genius in het programma voor 2023: de Contessa Genius ST 910 (€ 7.599) en de Contessa Genius 920 (€ 4.999). Beide hebben een HMF-carbon/aluminium frame met identieke geometrie als de “unisexmodellen”; het Contessa-label betekent dus vooral andere kleuren en in details afwijkende componentkeuzes.

Deze Genius 940 met alleen blanke lak over het ruwe aluminium vinden we erg geslaagd!

Bron en meer info: www.scott-sports.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
1 Comment
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Alex
Alex
2 jaren geleden

Heel cool. Hele slechte prijs kwaliteit verhouding. Vanwege de te hoge prijs voor wat je krijgt…