Van overname van Bold in 2019 naar de Scott Ransom in 2024
Sinds de overname van het Zwitserse Bold Cycles is Scott bezig z’n programma met full suspension mountainbikes grondig te herzien. Het uithangbord van het kleine merk Bold was (of is nog steeds) de in het frame verborgen demper. Dat doen ze niet alleen om de ‘looks’. De demper zit zodoende laag in het frame, wat bijdraagt aan het verlagen van het zwaartepunt van de fiets. Maar de demper zit ook meer beschermd. Aspecten die Scott blijkbaar óók zeer de moeite vindt. Scott Bikes heeft z’n ontwikkelclub óók in Zwitserland, op een steenworp afstand van Bold. En in 2019 was het huwelijk een feit. Het concept van Bold vond daarna z’n weg naar de crosscountry Spark en Spark RC en de Genius trailbike.
En nu volgt dus Ransom hetzelfde ontwikkeltraject. Al is er toch wel een groot verschil met die andere twee Scott’s met Bold-vering, want de 2024-Ransom heeft een veersysteem met 6-links, of ‘6-bar linkage’ in goed Engels. Met 170 millimeter is de Ransom Scott’s endurobike en bij de versie voor 2024 heeft het merk de klimcapaciteiten ten opzichte van de vorige Ransom – die al dateerde van 2018 – willen vergroten. En dit dan uiteraard zonder een compromis te maken in de daalcapaciteiten. Enduro is daarbij als concept wat onderhevig aan erosie. Scott zet de vernieuwde Ransom dan ook neer als een bike voor alles van enduro tot bikepark.
‘6-bar’ veersysteem
Centraal staat het vernieuwde 6-bar veersysteem, waarbij – anders dan bij de Spark en Genius – de demper nu horizontaal in het frame is gepositioneerd. Dat is gunstig voor de gewichtsverdeling, maar even zo is er zodoende meer ruimte voor een langere dropper-zadelpen. Iets dat in dit marktsegment niet onderschat kan worden.
Het ‘6-bar’-veersysteem is een voortvloeisel uit wens om de demper dus ín het frame te plaatsen, en om toch 170 millimeter veerweg te creeëren met een korte hevel om de demper te bedienen. Het systeem lijkt wat op een klassieke Horst-link; een veersysteem waarbij er een scharnierpunt nét voor de achteras zit. Bij de 6-bar is er vervolgens een hevel toegevoegd tussen de liggende achtervork en de trapas. Om de beweging van deze hevel nauwgezet op te leggen, is een extra ‘bar’ toegevoegd naar de hevel tussen staande achtervork en de zitbuis. Door met de posities van de scharnieren tussen al deze componenten te spelen, hebben de Scott-constructeurs zodoende een veersysteem kunnen ontwerpen dat soepel aanspreekt, volop ondersteuning geeft in het midden van de veerweg én met dus een relatief korte hevel toch de demper onderin het frame kan bedienen.
De ‘leverage curve’ (de verhouding tussen veerweg en de slag op de demper) is redelijk progressief. Het grootste verloop zit in het eerste deel van de veerweg, waarbij de verhouding 3,15 is en afneemt tot 2,36 aan het einde van de veerweg. Hiermee zorgt Scott dus dat het systeem soepel aanspreekt en veel wegfiltert aan het begin van de veerweg, maar ook dat er volop tegendruk is naarmate je verder de veerweg induikt op grover spul. De anti-squat (de mate waarin de kracht in de ketting het inveren tegenwerkt) is vrij constant door de gehele veerweg, ongeacht de versnelling die je kiest. Wel is-ie bij de kleinere kransjes flink hoger. Het idee hierbij is dat de achterkant bij een sprintje minder gretig in z’n vering duikt.
TracLoc
De demper kan tijdens het rijden via Scott’s ‘TracLoc’-systeem worden aangepast voor betere klimcapaciteiten. Door de hendel op het stuur te bedienen reduceer je volgens Scott de veerweg achteraan van 170 naar 130 millimeter. In feite verandert de veerweg niet; de Fox Float X-demper die Scott hiervoor gebruikt heeft een extra luchtkamer. Door de TracLoc te bedienen sluit je die tweede luchtkamer af. En dat heeft als effect dat de luchtveer een stuk progressiever wordt en als gevolg daarvan, spreek je simpelweg minder gemakkelijk de volledige veerweg aan. Het is dus nadrukkelijk iets anders dan een lockout, want het veersysteem blijft gewoon goed aanspreken. Je hebt dus volop tractie bij het klimmen, zonder dat vering gretig z’n millimeters prijsgeeft.
In tegenstelling tot de vorige versies van de TracLoc, blijft hierbij de voorvork ongemoeid. Een ‘feature’ dat in dit marktsegment niet voor iedereen even plezier werd ervaren, omdat de hele bike dan een stuk progressiever werd. Met alleen TracLoc op de achterdemper biedt de meer progressieve achtervering ook voordelen op bijvoorbeeld ‘flowy’ trails. Er is dan meer ondersteuning van uit de vering en je kunt dan ‘meer aan het gas kunt hangen’ op dit soort secties.
Geometrie
Hoewel de 2024-Ranson volledig nieuw is, wijkt de geometrie nauwelijks af van de vorige versie van Scott’s endurobike. De reach is iets vergroot, maar de balhoofdhoek is met 64,4 graden nauwelijks veranderd. Met een ‘angle set’ kun je die 0,6 graden steiler óf vlakker maken. De zitbuishoek is steiler en de trapas staat een paar millimeter lager.
Standaard wordt de Ransom geleverd met een 29 inch voor- en achterwiel. Tussen de hevel rondom de trapas en de liggende achtervork is een flip chip opgenomen. Die gebruik je wanneer je een 27.5 inch achterwiel monteert, om de vervolgens de trapashoogte niet te veranderen. Tegelijkertijd verkort de achtervork hiermee van 440 tot 432 millimeter. Het idee hierbij is dat iemand die een kleiner achterwiel monteert, sowieso een kortere wielbasis wil voor beduidend méér wendbaarheid.
Framedetails
Integratie is iets waar ze bij Scott fan van zijn. Zo krijgen alle modellen een geïntegreerde cockpit, dus stuur en stuurpen zijn één geheel. En de kabels… die lopen uiteraard binnendoor. Om bij de geïntegreerde achterdemper te komen, is er aan de onderzijde van de onderbuis een kunststof kap voorzien. Met een drukknop ontgrendel je die om zodoende bij de demper te komen voor verstelling aan luchtdruk en ingaande en uitgaande demping. Overigens is rondom de trapas een ‘sag indicator’ aangebracht, om toch enigszins gemakkelijk de mate van voorspanning te meten. De kunststof kap huisvest ook een 8-bit multitool en er is in de onderbuis ruimte voor verdere opslag.
Scott’s 2024 Ransom is er in twee versies. Het topmodel, de Ransom 900 RC komt met een frame van Scott’s hoogste gradatie HMX-carbon. Hierbij zijn zowel het voor- als achterframe in het vezelcomposiet uitgevoerd. Deze HMX-versie weegt volgens Scott 2.800 gram (zonder demper, framemaat niet medegedeeld). De modellen daaronder hebben een HMF-carbon voorframe gecombineerd met een liggende en staande achtervork in aluminium. Deze versie komt op een framegewicht van 3.450 gram (zonder demper, framemaat niet medegedeeld) Alle hevels zijn overigens óók van aluminium. De frames hebben uiteraard een Universal Derailleur Hanger (UDH). Verder is PF92 bottom bracket en opvallend genoeg géén ISCG-nokken voor een kettinggeleiding. Wel hebben de frames standaard een compacte kettingeleider, dus een gemis zouden die ISCG-nokken niet moeten zijn.
Scott Ransom 2024: vijf modellen
Scott levert de Ransom in 2024 in vier, of eigenlijk vijf uitvoeringen. Dat begint met de Ransom 930 met een prijs van 5.299 euro. Daarboven vind je de Ransom 920 voor 5.999 euro. De Ransom 910 is er in feite in twee smaken, want er is ook een Contessa Ransom 910. Contessa is Scott’s label voor dames-specifieke bikes. Hierbij zijn onder meer aspecten als het zadel en de kleur (…) anders. Beide 910-modellen kosten 7.999 euro. Met een prijskaartje van 9.999 euro is de Ransom 900 RC het topmodel. Als enige is dit dus het ‘full carbon’ frame.
Bron en meer info: scott-sports.com