Updated 4 maart 2016
Terwijl SRAM twee weken geleden een nieuwe 1×11 groep voorstelde met een iets kleiner bereik dan hun huidige groepen, doet de Japanse concurrent nu precies het omgekeerde. Okee; geen compleet nieuwe groep, maar een uitbreiding voor de XT en XTR groepen. Ze lanceren een 11-46t cassette op XT (CS-M8000) niveau! 46 tanden, je leest het goed. Dat maakt een totaal bereik van 418% en daarmee evenaren ze bijna de 420% van SRAM’s 10-42t cassette. Ze lijken daarmee gehoor te geven aan de almaar groter wordende vraag naar 1×11 groupsets, zonder daarbij al te veel in te moeten boeten op de totale ratiospreiding. Grootste voordeel: de cassette past nog steeds op de ‘oude vertrouwde’ Shimano vrijloop van je achterwiel.
Opvallend genoeg spreekt Shimano’s persbericht over een ’target weight’ van 450 gram; een streefgewicht dus. We kunnen ons echter totaal niet voorstellen dat deze 11-46t variant gisteren pas klaar was op het digitale tekenbord en er nog geen real-life versies zijn. Niettemin zijn er nog geen productfoto’s beschikbaar…
Wellicht zijn de Japanners gewoon voorzichtig: de huidige XT cassette is al niet bepaald een lichtgewicht en met een nog grotere krans zal hij zeker niet lichter worden. Het persbericht meldt helaas ook niet de exacte vertanding; iets waar we erg benieuwd naar zijn.
Overigens betekent dit niet dat je je net nieuwe XT of XTR 11 speed derailleur moet inwisselen. Die zijn nu al ‘gewoon’ compatibel met deze grotere cassettevariant!
Narrow-wide op zijn Japans
SRAM startte de 1×11 trend en maakte hem groot. Shimano volgde, met een behoorlijke vertraging, eerst met XTR, daarna met de nieuwe XT groep. Zonder beide overigens als exclusieve 1×11 groupsets neer te zetten. Terwijl SRAM de voorderailleur doodverklaarde, hield Shimano alle mogelijkheden open en kwamen ze zelfs met de nieuwe, soepel, snel en goed schakelende side-swing voorderailleur. Simpelweg omdat 1×11 niet voor iedereen is weggelegd. 1×11 nam echter een grotere vlucht dan Shimano wellicht dacht. Waar SRAM flink uitpakte met hun specifieke narrow-wide kettingbladen als cruciaal onderdeel van een goede 1×11 groupset, pakte Shimano het wat eenvoudiger aan. Een iets verhoogde, meer vierkante tand. Narrow-wide; niet nodig! Of was het toch eerder een noodgreep die voldoende bleek te werken en geen inbreuk maakte op gepatenteerde ontwerpen van anderen?
Hoe luidt het spreekwoord ook al weer? Imitatie is de hoogste vorm van vleierij. Shimano introduceert namelijk nu al nieuwe kettingbladen voor zowel XT als XTR 1x cranks. Als geen ander weet Shimano hoe patenten werken en wat de sterkte van patenten van anderen is. Ze weten ook om die patenten heen te werken. Shimano’s versie heet Dynamic Chain Engagement en kent nog steeds een ietwat vierkantige tand. Niet alleen is de helft van de tanden ook dikker gemaakt, ze zijn ook voorzien van specifieke afschuining aan voor- en achterzijde. Narrow-wide op zijn Japans dus.
Shimano claimt dat deze DCE kettingbladen de ketting nóg beter vasthoudt en een stillere kettingloop geeft. De XT variant (SM-CRM81) heeft stalen tanden voor maximale duurzaamheid; de XTR versie (SM-CRM91) is gemaakt uit aluminium voor het laagste gewicht.
Ook hier is het weer opvallend dat Shimano nog geen productfoto’s met het persbericht uitstuurt.
Quick Link
Zeg eens eerlijk; hoe vaak monteerde jij niet gewoon een SRAM PowerLink in je Shimano ketting? Juist, velen deden dat. Maar mixen van SRAM en Shimano is een no-go, althans volgens beide fabrikanten. Shimano komt daarom nu ook met een snelsluiter voor haar 11 speed MTB-kettingen: de SM-CN900-11 Quick Link. De Quick Link is met de hand te sluiten. Het persbericht meldt helaas niet of de link ook -bijvoorbeeld voor onderhoud- met de hand te openen en herbruikbaar is. Dát zou namelijk een groot voordeel zijn ten opzichte van SRAM’s 11 speed PowerLock, die niet herbruikbaar zijn. Sterker nog, het feit dat het niet expliciet benoemd wordt, doet ons vrezen dat… We wachten af!
Prijzen en beschikbaarheid zijn nog niet bekend, maar wel nagevraagd bij Shimano. Komen we op terug!
Wat is “Marktdruk” in het Japans?
We zijn van Shimano gewend dat het producten presenteert die 100% “af” zijn met gelikte productfoto’s en complete specificaties. Op een moment dat het hen uitkomt. Dit persbericht geeft een andere indruk. Het lijkt wel alsof Shimano ditmaal haast heeft om de consument te tonen “wat er komen gaat”.
Waarom? Speculatie: Shimano voelt de druk van de concurrentie, verliest marktaandeel omdat bikers liever een SRAM 1×11 met een groot bereik kopen, en probeert nu potentiële klanten hun SRAM-aankoop uit te laten stellen door ze alvast te laten zien wat er aankomt. Ook al is dat nog niet direct beschikbaar. Of, als we toch aan het speculeren zijn: is het alvast een reactie op dat wat SRAM binnenkort lanceert? Over een paar weken gaat het nieuwe seizoen in Amerika van start tijdens de Sea Otter Classic en dat we daar nieuwigheden kunnen verwachten, staat vast.
Bron: www.shimano.com
JB, LV
Update 4 maart 2016
Na onze navraag bij Shimano kregen we meer details van de cassettespecificaties én levertijden. Om met dat laatste te beginnen: mei 2016. Dat geldt voor zowel de nieuwe cassette, de DCE kettingbladen als de Quick Link.
Géén Rush-job
Shimano zegt dat het géén haastklus was om met een 11-46t cassette te komen. We zijn ook wel geneigd dat te geloven. Waarom? Simpel: als je Shimano’s productieproces een beetje kent (zie onder meer hier en hier), dan weet je dat ‘even snel iets in productie brengen’ bij Shimano nooit gebeurt. Als high-end speler passen ze technieken toe die gewoonweg veel tijd kosten om goed en vooral met een consistente kwaliteit producten te produceren. Elk product wordt zorgvuldig gepland én elke variatie van dat product heeft een eigen aanlooptijd. Een aanlooptijd van weken, zo niet maanden, rekening houdend met een strak gepland productieplan. Afwijken verstoort de productie én de kwaliteit. De 11-46t cassette is dus geen ingeving van de vorige week of vorige maand en stond dus al langere tijd op de agenda. Misschien dat Shimano toch wat afwachtend was of de hele 1×11 trend lang voort zou duren, óf gewoon meer feedback wilde waar er nog te verbeteren viel. Immers; als de achterderailleurs die 46t grote krans toch al aan konden, waarom dan nu pas met die cassette komen en niet al bij de lancering?
Dat het wat over kwam als rush-job lag, aldus Shimano, meer aan het simpele feit dat de marketingplanning wat achter liep. Ook dat blijft immers mensenwerk. We zijn geneigd dit verhaal te geloven.
Cassette
Goed, door met belangrijkere openstaande zaken: de opbouw van de cassette. De cassette kent de volgende kransen: 46-37-32-28-24-21-19-17-15-13-11. Daarmee wijken ze qua totaal-bereik (46t/11t = 418%) nauwelijks af van SRAM (42t/10t = 420%) en ook de sprongen onderling zijn slechts een nuance. Echter wél een nuance die menigeen zal kunnen waarderen. Tussen de grootste drie kransen zitten grotere sprongen, terwijl een aanzienlijk deel van de kleinere kransen dichter bij elkaar ligt. Juist op dat vlak kan Shimano de rijders die SRAM’s stappen op hoge snelheid wat te groot vonden, misschien toch voor zich winnen.
Ter vergelijking:
Krans # | 11 | 10 | 9 | 8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 | |
SRAM | Tanden | 42 | 36 | 32 | 28 | 24 | 21 | 18 | 16 | 14 | 12 | 10 |
Verschil (%) | 16,67 | 12,50 | 14,29 | 16,67 | 14,29 | 16,67 | 12,50 | 14,29 | 16,67 | 20,00 | ||
Shimano | Tanden | 46 | 37 | 32 | 28 | 24 | 21 | 19 | 17 | 15 | 13 | 11 |
Verschil (%) | 24,32 | 15,63 | 14,29 | 16,67 | 14,29 | 10,53 | 11,76 | 13,33 | 15,38 | 18,18 |
JB