Cues: aandrijfonderdelen gebaseerd op slijtvastere Linkglide-technologie
Met Creating Unique ExperienceS, kortweg ‘Cues’, heeft Shimano één brede familie van aandrijfonderdelen voor het opstapsegment. In plaats van de groepen Acera, Altus en Alivio werd Cues in 2023 geïntroduceerd met de belofte van verregaande onderlinge compatibiliteit. Cues omvat 9-, 10- en 11-speed opties die gebaseerd zijn op dezelfde Linkglide 11-speed ketting en spatiëring bij de cassettes. Schakelaars en derailleurs hebben bovendien allemaal dezelfde kabeltrek-ratio.
In dit marktsegment zoek je tevergeefs naar de lichtste onderdelen. Voor het opstapsegment is dat ook niet het meest belangrijke. Doorgewinterde fietsers liepen voorheen snel voorbij aan de onderdelen in dit segment. Toch is Cues interessant voor een bredere doelgroep. Oók kilometervreters of bikers die simpelweg zoveel mogelijk kilometers per euro willen afhaspelen kan Cues een interessante optie zijn. Want met Linkglide belooft Shimano de meest slijtvaste onderdelen die ze ooit maakte.
De beschikbare Linkglide-cassettes, met bereiken van 11-46, 11-48 en 11-50 tanden, zijn gemaakt met dikke en brede vertandingen, waarmee ze volgens Shimano tot wel drie maal langer meegaan. Bovendien zijn de snelst slijtende kransen, de 11 en 13-tands, los leverbaar én passen op alle cassettes uit de Cues-familie. We maakten er al eens eerder kennis mee bij de Deore XT Linkglide 11-speed-groep die we testten. Linkglide mist misschien de uiterste finesse van de topgroepen, maar door gebruik te maken van 11-speed heb je snel een goed schakelend systeem, zonder dat je met zijden handschoenen de derailleur moet instellen.
Cues nu ook met rem-/schakelgrepen voor racefiets en gravel
Vanaf de introductie waren er alleen schakelaars voor rechte sturen. Shimano liet al wel ontvallen dat er meer in de pijplijn zat. Nu lanceert Shimano op zowel 9-, 10- als 11-speed niveau rem-/schakelgrepen met het Cubes-label voor toepassing op racefiets- en gravelsturen. Daarmee kun je dus nu moeiteloos alle Cues-onderdelen op je racefiets of gravelbike monteren, zonder dat je specifieke derailleurs nodig hebt. Iets dat de meer high-end 11- en 12-speed groepen voor racefietsen, gravelbikes en mountainbikes niet mogelijk is. Daarbij is immers de kabeltrek-ratio van derailleurs en schakelaars per segment anders en is mixen zo goed als onmogelijk.
Schakelen gaat bij alle Cues rem-/schakelgrepen uiteraard mechanisch. Bij de 10- en 11-speed optie zijn de remmen bovendien hydraulisch, terwijl de 9-speed Cues-pendant via een staalkabel remt. Dat kan dan een mechanische schijf- of velgrem zijn.
Het mag logisch zijn dat Shimano voor de ontwerpen van deze ‘nieuwe’ grepen een greep (…) doet in het eigen archief. De grepen lijken behoorlijk veel te lenen van duurdere exemplaren van een generatie geleden. De remhendels zijn wel wat aangepast zodat ze beter bereikbaar zijn, en dus ook met kleinere handen goed te bedienen zijn.
Nieuwe remklauwen zónder adapter voor 160 millimeter remschijven
Flatmount-remmen zijn ontwikkeld om met remschijven zo klein als 140 millimeter te kunnen werken. Maar buiten toepassing voor lichtgewicht wielrenners, zijn dergelijke schijven al snel te klein, want ze hebben simpelweg minder remcapaciteit. In het segment waar Shimano z’n Cues-onderdelen positioneert zijn 160 millimeter remschijven dé standaard. Om die reden heeft Shimano nu Cues-remklauwen voor racefietsen en gravelbikes ontwikkeld specifiek voor 160 millimeter remschijven, waarbij je dus géén adapter nodig hebt tussen de remklauw en voorvork of frame. Dat vergemakkelijkt de montage aanzienlijk.
Verkrijgbaarheid en prijzen
Over prijzen doet Shimano nooit uitspraken. Maar een relatief lage prijs is zowat de essentie van de hele Cues-reeks. Zo stel je met gemak een complete groep samen voor amper 300 euro. De nieuwe Shimano Cues rem-/schakelgrepen voor gebruik racefiets en gravelbike zullen wel wat prijziger zijn dan een losse schakelaar en remgreep voor een vlak stuur.
Bron en meer info: bike.shimano.com