Cues: nieuwe familie gebaseerd op Linkglide technologie
Vorig jaar introduceerde Shimano Linkglide. Een verzamelnaam voor technologische oplossingen om méér duurzame aandrijfcomponenten neer te zetten. In eerste instantie mikten de Japanse firma daarmee op e-bike-componenten binnen z’n Deore en Deore XT-groepen. Logisch, want die hebben het dankzij het extra vermogen van een motor natuurlijk zwaarder te verduren. Maar méér duurzame onderdelen is eigenlijk altijd een goed idee, toch? Precies om die reden zet Shimano nu de Cues-familie neer mét Linkglide.
Cues, wat staat voor Creating Unique ExperienceS, bestaat uit aandrijfonderdelen met naar keuze 9-, 10- en 11-versnellingen en wordt als brede familie ónder de Deore-groep gepositioneerd. Daarmee vervangt Cues op den duur dus groepen als Alivio, Altus en Acera. En hoewel de nu gepresenteerde onderdelen vooral op fietsen met een recht stuur gemikt zijn, komen er ook Cues-onderdelen voor fietsen met een racefietstuur. Cues zal dus óók Tiagra uiteindelijk vervangen.
Drie Cues-series met uitwisselbare onderdelen
Enerzijds wilt Shimano met de introductie van Cues het hele programma onder Deore vereenvoudigen door dus maar één naam te voeren. Toch bestaat Cues uit verschillende series. Zo is er de 11-speed U8000-serie bedoelt voor meer high-end stads- en toerfietsen. De 10- en 11-speed U6000-serie zul je vooral terug gaan zien op mountainbikes, terwijl de 9-speed U4000-onderdelen vooral voor het opstapsegment bestemd zijn.
De truc is echter dat nagenoeg alles uitwisselbaar is. Zo zijn de cassettes allemaal gebaseerd op 11-speed spatiëring tussen de kransen en alle kettingen in Shimano’s Cues-familie zijn dus in feite 11-speed exemplaren. De beschikbare Linkglide-cassettes, met bereiken van 11-46t, 11-48t en 11-50t zijn gemaakt met dikke en brede vertandingen, waarmee ze volgens Shimano tot drie maal langer meegaan. Bovendien zullen de snelst slijtende kransen, de 11t en 13t, los leverbaar zijn én passen op alle cassettes uit de Cues-familie.
Merk overigens op dat de Cues-groepen niet alleen 1x-specifiek zijn. Shimano blijft ook bij deze nieuwe familie voorderailleurs leveren.
Derailleurs en schakelaars binnen de Cues-familie hebben ook allemaal dezelfde mate van kabelverstelling. Dat wil zoveel zeggen dat een 11-speed Cues-derailleur prima een 9-speed cassette schakelt, waarbij je uiteraard twee klikjes ‘over hebt’. Niet dat Shimano dit zo zal aanbevelen, overigens. Maar andersom betekent het dat je dus vrij gemakkelijk bij het vervangen van onderdelen van 9- naar 10- of 11-speed kunt upgraden zonder alles te moeten vervangen. Nu is de kans dat je dit als klant zo doet misschien klein. Maar het voor fietswinkels maakt dit het leven wel een stuk eenvoudiger, omdat ze simpelweg minder specifieke onderdelen op voorraad hoeven te leggen.
Goedkoop én duurzaam: interessant voor velen
Eén van de belangrijkste punten van Shimano’s nieuwe Cues is dus de vergrootte duurzaamheid. Als de claim van een drie maal langere levensduur klopt, is de Cues-familie een zeer interessante optie voor kilometervreters, ongeacht het type fiets. Bikers die niet per se zitten te wachten op ‘alles elektrisch’ en ‘nog een tandje extra’. Zaken die in het midden tot topsegment aan aandrijfonderdelen de trends aanvoeren. Wat dat aan gaat zijn er volop bikers te vinden voor wie Shimano’s nieuwe insteek met Cues een uitkomst is. Dat de onderdelen uiteraard méér wegen dan onderdelen uit de hogere regionen van Shimano, zal voor veel van deze bikers ook weinig uitmaken. Zeker gewogen (…) tegen de relatief lage kosten van de onderdelen.
Shimano zet hiermee dus een interessante én slimme zet. Interessant, omdat de grote concurrent in dit segment van de markt namelijk juist niet zo bekend is om z’n duurzaamheid. Sram geeft vooral blijk focus te hebben voor draadloos schakelende spullen. Dat zette dan ook de deur open voor andere partijen als Box, Microshift en Sunrace. Zij zagen hun marktaandeel in dit instap- en middensegment de voorbije periode zagen groeien. Met Cues geeft Shimano duidelijk aan óók dit segment zeer serieus te nemen. Dankzij de brede compatibiliteit binnen de groep is het ook een slimme zet in de richting van fabrikanten en fietsenwinkels. Die hoeven immers een pak minder unieke onderdelen op voorraad te houden.
Bron en meer info: bike.shimano.com/cues