Het hing al een tijdje in de lucht. ‘Gelekte’ foto’s van wat vernieuwde SAINT onderdelen op wat zwaartekracht-geassisteerde fietsen van pro’s deden de voorbije tijd al de ronde en nu is de vernieuwde SAINT groep een feit. Hoewel alles aan de SAINT groep nieuw is, is het echte nieuws de introductie van een volledig nieuwe groep; de ZEE.
SAINT – ‘Pure Gravity’
Zoals te verwachten zien we de recent geïntroduceerde rem-functie van de kooi en de vernieuwde montagemethode van de achterderailleur ook terug bij de SAINT groep. De rem-functie houdt de onderste kooi meer in bedwang waardoor de ketting minder klappert en een extra toegevoegde bumperstop bij het bovenste scharnierpunt ondersteund dit nog verder.
Het persbericht spreekt verder van een ‘Mode Converter’ die het mogelijk maakt om de derailleur in twee standen te monteren. Daarmee is het mogelijk om zowel een close-ratio 11-28 tands 10 speed cassette, als een meer freeride-vriendelijke 11-32 tands 10 speed cassette optimaal te schakelen.
De nieuwe SAINT groep heeft een 1×10 speed setup. Daarom is er ook maar één shifter opgenomen. De nieuwe 2-way release shifter is voorzien langere hendels en is het mechanisme geoptimaliseerd waardoor deze lichter schakelt.
Vooraan zijn de nieuwe ‘single-ring’ cranks voorzien van een stalen as en pedaalinserts en is er voor de 4-arm spider constructie een keuze uit een 34, 36 en 38 tands kettingblad. De nieuwe SAINT cranks zijn geschikt voor 68, 73 en 83 millimeter brede en Pressfit bracket montage.
Naast de inmiddels bekende Ice Tech sandwich remschijven uit staal en aluminium en de koelvinnen op de remblokken, zijn de nieuwe 203 millimeter SAINT schijven ook voorzien van extra koelribben. Shimano claimt dat de ribben deze ‘Ultimate’ schijven nog eens tot 50 graden Celsius extra koeling geeft, wat vertaald zou worden naar zo’n 20% extra remkracht… En dat terwijl de huidige SAINT remmen nog altijd te boek staan als één van de krachtigste op de markt.
Last, but not least is de SAINT groep uitgerust met een nieuw platvorm pedaal. Deze is iets breder dan zijn voorganger, heeft een meer geoptimaliseerd ontwerp voor stabiliteit en de afvoer van modder, maar heeft de as en afdichtingen van de voorgaande serie.
De nieuwe SAINT groepset is verkrijgbaar vanaf juli 2012.
Meer informatie op de specieke SAINT website: www.ridesaint.com
ZEE – budget-SAINT
Hoewel de Japanners ook vishengelattributen maken, heeft deze ZEE niets te maken met wat wij achter de duinen (bekeken met het perspectief van een echte landrot) hebben liggen… Deze ZEE, uit te spreken als ‘ZIEEE’, is de naam van Shimano’s nieuwste groep. Kort door de bocht beredeneert is deze nieuwe groep ten opzichte van de SAINT dat wat de SLX is ten opzichte van de XTR topgroep. Shimano richt zich hiermee op de ‘gravity riders’ met een iets minder dikke portemonnee.
“The name ZEE is derived from zero. ZEE will give their riders a sense of freedom when they hit ‘zero gravity’ on the extreme trails!” – Aldus het persbericht.
De gehele ZEE groep is doorspekt van dezelfde technologieën als zijn grotere broer. Zo is de ZEE 10 speed derailleur er een van het Shadow+ RD type en heeft dus het rem-mechaniek in het onderste scharnierpunt en is deze geschikt voor close en wide ratio cassettes, wat vrij vertaald dus een ‘vlakke’ racefiets cassette of een mountainbike cassette, met maximaal 36 tanden als grootste kettingwiel, betekend.
Om de kosten te drukken zijn de cranks massief en niet hol gesmeed zoals de Hollowtech II versie die de SAINT groep heeft. Bij de remmen vinden we de ServoWave technologie terug, die we ook van de andere groepen kennen en zijn de shifter en remgreep I-spec compatible en dus met elkaar tot een eenheid samen te stellen. De remklauwen zijn voorzien van 4 keramische zuigers en zijn IceTech compatible.
Net als de vernieuwde SAINT groep is de ZEE vanaf juli dit jaar verkrijgbaar.
Bron: www.shimano.com
JB
En waarom heb ik nu in mijn hoofd dat dit wel iets is voor ‘zee Germans’?
En dat dit wel eens een hit kan worden onder strandracers…
De voorloper werd in elk geval meer uitgehoned…
Plaatje op de frontpage doet het niet
Naast de mogelijkheden voor flauwe woordgrapjes: de toegevoegde waarde tov andere groepen van die Zee lijkt me niet zo heel erg groot. Een vierzuigerrem voor wie dat wil, een beefy achterderailleur.
En als je met full on 1x crankstellen komt, moet je dan niet ook wat serieuze kettinggeleiders aanbieden? Zou wel eens wat winst te halen kunnen zijn als ‘ne grote als Shimano daar eens over na zou denken!