In tegenstelling tot de aluminium GRX WH-RX570-TL wielen die verkrijgbaar zijn in 650b en 700c diameters, is de nieuwe GRX WH-RX870-TL met zijn carbon velgen alléén in 700c. Steeds meer gravelbikes zijn inmiddels ontworpen om óók bij de grootste wieldiameter van een bredere band te kunnen worden voorzien. Wat dat betreft voorzien we dat 650b op de gravelbike langzaam zal uitsterven. De trend naar groter en breder rubber gaat ook gepaard met steeds bredere velgen. En met een interne breedte van 25 mm (de aluminium GRX wielen hebben een interne velgbreedte van 21,6 mm) zijn de nieuwe carbon wielen geschikt voor banden van 32 tot 50 mm breedte.
1.461 gram
Met een velghoogte van 32 mm zijn ze de nieuwe carbon velgen niet extreem hoog, noch laag. “De geringere velgdiepte zorgt voor een betere controle bij zware zijwind”, aldus Shimano in het persbericht. Over comfort, een thema dat andere velg-/wielfabrikanten bij (relatief) lage carbon velgen vaak aanhalen, zegt Shimano niets. Maar met 32 mm zijn de carbon velgen in deze wielset ook weer niet extreem laag. Wat is dan het voordeel van carbon? Een lager gewicht; met een gewicht van 1.461 gram zijn de GRX WH-RX870-TL carbon wielen 210 gram lichter dan de aluminium WH-RX570-TL in 700c.
1.461 is licht, maar niet extreem licht. Zo zijn er lichtere exemplaren; zo heeft Cadex de AR 35 Disc carbon gravelwielen van 1.270 gram. Maar waar Shimano voor de GRX carbon wielen € 1.498,00 vraagt, moet je voor die van Cadex € 2.799,00 neer tellen. Qua prijs én gewicht doet Shimano het met zijn nieuwste carbon wielen ook net iets beter dan Campagnolo met zijn Levante carbon gravelwielen met nagenoeg dezelfde velfafmetingen. Om precies te zijn: de GRX carbon wielen zijn 24 gram lichter en Shimano vraagt € 77 minder voor.
Tubeless, maar niet hookless
Gelijkenissen met de carbon wielen uit Italië houden daarmee nog niet op. Want óók Shimano past bij deze nieuwe GRX carbon gravelwielen een klein haakprofiel toe om de hielddraad van de band vast te houden. Waar tegenwoordig hookless-profielen (simpel gezegd een U-vormige doorsnede van de velg) in combinatie met tubeless gemeengoed én betrouwbaar is, kiest Shimano toch voor een meer traditionele benadering.
Cup-en-conus-lagering
En traditioneel of niet; ook bij lagering houdt Shimano het (overigens net als Campagnolo) bij zijn befaamde cup-en-conus lagering. Dit concept bestaat ongeveer al zo lang als het fietswiel zelf; het zijn instelbare hoekcontactlagers. De lagerspeling is hierbij via de cup-en-conus-constructie in te stellen. Het grote voordeel is dat hiermee toleranties in de naaf geen effect hoeven te hebben op de lagering. Je stelt immers de lagerspeling zelf in en als je dit met enige finesse doet, dan resulteert dat in een langdurig, lichtlopende en spelingsvrij lagering.
Zowel het voor- als achterwiel van Shimano’s nieuwe GRX carbon gravelwielen zijn opgebouwd met 24 straight-pull spaken. Uiteraard werken ze met 12 mm steekassen en kun je remschijven monteren via de centerlock-passing. Over de vrijloop zegt Shimano niets expliciets, maar een pallensysteem is al sinds jaar en dag het vertrouwde recept voor de Japanse onderdelenfirma. Qua cassettepassing is er géén keuze: dat is altijd de bekende Shimano HG 10/11-speed-passing.
Specificaties Shimano GRX WH-RX870-TL gravelwielen
- Velgdiameter: 700c;
- Velgprofiel:
- Mini-hook, tubeless;
- Breedte: 25 mm intern (30 mm extern);
- Hoogte: 32 mm;
- Instelbare cup-en-conus hoekcontactlagers;
- 24 straight-pull spaken;
- Gewicht:
- Voorwiel: 639 gram;
- Achterwiel: 822 gram;
- Totaalgewicht: 1.461 gram;
- Prijzen:
- Voorwiel RX870-TL: € 739,00
- Achterwiel RX870-TL: € 759,00
Als je de wielen wilt kopen, heb je nog wat geduld nodig. Shimano Benelux verwacht ze eind 2022, begin 2023 pas op voorraad te hebben.
Bron en meer info: gravel.shimano.com