Blijft de motor over; daar is óók aan te schaven. En exact dát heeft Shimano gedaan. Zij lanceren nu de EP8 als opvolger van de Steps E8000 aandrijfunit. De nieuwe motor is 300 gram lichter en heeft 21% méér koppel.
De nieuwe EP8 motor levert 85 Nm koppel. Dat is 15 méér dan zijn voorganger. Tegelijkertijd is de wrijving tijdens het trappen zónder ondersteuning met 36% gereduceerd ten opzichte van diezelfde voorganger. En bij een e-mountainbike doe je dat best vaak, wanneer je afdaalt en de ondersteuning wegvalt vanaf 25 km/h. Shimano meldt ook dat het vrijloopmechanisme tussen de motor én de trapas nu ook nóg soepeler (ont)koppelt. Het trappen rond het overgangsgebied tussen in- en uitschakelen van de ondersteuning rond die 25 km/h zou nu nog minder merkbaar zijn. Verder is de EP8 stiller dan zijn voorganger; hij zou nu op het geluidsniveau zitten van de E7000-motor.
De gewichtsreductie komt grotendeels voort uit de toepassing van magnesium voor de behuizing. Bijkomend effect van dat materiaal is dat de koeling van de motor beter is geworden. Gecombineerd met de lagere wrijving van de afdichtingen rond de trapas, werkt de motor dan ook efficiënter. En bij gevolg kom je dus ook verder op je acculading.
Er is ook gewicht bespaard doordat de aandrijfunit simpelweg compacter is geworden. In totaal is er 300 gram bespaard, wat inhoudt dat de motor nu in totaal 2,6 kilogram weegt.
Software
Tot slot is ook de software ook verder geoptimaliseerd. Méér koppel klinkt leuk, maar als dat niet mooi wordt aangestuurd, heb je er niet zoveel aan. Leuk om interessant te doen met een burnout op de parkeerplaats, maar onrijdbaar op trails. Nog altijd kun je drie modi kiezen. De maximale ondersteuning heb je via ‘Boost’. Ten opzichte van de vorige generatie claimt Shimano een meer natuurlijk gevoel bij deze krachtigste modus. De Trail-modus is wat dynamischer gemaakt. Onderin komt ‘ie iets minder abrupt opgang dan voorheen, terwijl ‘ie dankzij het extra koppel snel meer ondersteuning geeft. Het resultaat zou zijn dat je minder snel tussen modi schakelt. De Eco-modus, tot slot, heeft vooral méér bereik. Tot maar liefst 20% meer zelfs.
Finetuning van settings kon voorheen al via Shimano digitale ‘E-Tube’ platform dat je op je smartphone kunt installeren en via Bluetooth koppelt aan je e-bike. Die interface krijgt ook een update, met nieuwe ‘graphics’ en meer intuïtieve bediening.
Merida als één van de eersten mét EP8
Als één van de eersten heeft Merida nu al de EP8-motor beschikbaar in Nederland op een aantal van haar eOne-Forty en eOne-Sixty 2021-modellen, die vanaf nu ook al verkrijgbaar zijn. In Nederland wordt — net als bij modeljaar 2020 — een iets beperkter aantal modellen aangeboden. Maar die hebben wél allemaal de EP8-motor én bovendien Shimano’s nieuwe (grotere) 630 Wh batterij, voor een nóg groter bereik.
8 modellen eOne-Forty en eOne-Sixty
Zowel de eOne-Forty trailbike met 140 mm veerweg, als eOne-Sixty endurobike met 160 mm veerweg hebben vooraan een 29” wiel en achteraan een 27,5” wiel voor meer wendbaarheid. Het in Nederland verkrijgbare programma begint met de eOne-Forty 500 voor € 4.699. Je hebt dan een aluminium frame. Er is ook een eOne-Forty 700 voor € 5.599. De eOne-Forty 8000 en 9000 hebben een voorframe uit carbon en kosten respectievelijke € 6.499 en € 7.899. De dikkere eOne-Sixty is er in vier varianten. De 700 kost € 5.699, waarbij je een volledig aluminium frame hebt. De 8000 van € 6.299, de 9000 van € 7.899 en de 10k van € 9.999 combineren een carbon voorframe met een aluminium achtervork.
Bronnen: bike.shimano.com & www.merida.nl