Eindelijk dan toch een nieuwe Deore XT Di2
Lange tijd bleef het erg stil vanuit Japan ten aanzien van de elektronisch schakelende derailleurs voor mountainbikes. Na de eerste generatie Deore XTR en Deore XT Di2 zagen we nieuwe semi-draadloze versies voor Dura Ace en Ultegra-weggroepen. Er kwam onlangs zelfs een Di2-versie op 105-niveau bij. En terwijl de grote concurrent inmiddels grossiert in elektronische schakelapparatuur zowel fietsen voor op de weg als off-road, bleef een nieuwe off-road generatie van Shimano buiten beeld. Tot nu toe. Al wordt deze nieuwe generatie gelanceerd als een e-(mountain)bike-specifieke groep. Of het daarbij blijft…? Daarover zwijgt Shimano uiteraard volledig. We verwachten echter vanaf morgen wel wat e-bikes op de EuroBike te zien met deze nieuwe groep(en).
Bedraad gekoppeld aan middenmotor en accu
Tegelijkertijd met de nieuwe Deore XT Di2-schakelgroep lanceert Shimano een nieuwe versie van zijn EP8 -middenmotor, de EP801. Daarnaast is er ook een nieuwe EP600. Beide motoren hebben 85 Nm koppel en een continu vermogen van 250 W. Op dat vlak is er niets nieuws. Wat wél nieuw is, is dat deze motoren specifiek samenwerken met de Deore XT Di2-schakelgroep. Eerdere middenmotoren van Shimano zijn dus expliciet niet compatibel. De derailleur én shifter zijn ook volledig bedraad met elkaar verbonden en gekoppeld aan de accu in het vooronder van de e-bike. Dat is niet alleen handig omdat je geen losse accu’s hoeft op te laden, het is ook essentieel om de communicatie tussen de middenmotor en de schakelgroep voor elkaar te krijgen.
Auto Shift en Free Shift
De combinatie van elektronische achterderailleur en de middenmotor maakt dat Shimano nu Auto Shift en Free Shift kan aanbieden. Eerstgenoemde is precies wat je er bij kunt bedenken: automatisch schakelen, waarbij je snelheid en cadans bepalen naar welke versnelling de Deore XT Di2-derailleur schakelt. Een handmatige ingreep is altijd mogelijk. En uiteraard is volledig handmatig schakelen ook gewoon een optie.
Free Shift is de optie om te schakelen terwijl je je benen stilhoudt. Waar dat bij normale bikes zonder trapondersteuning niet kan, kan dat bij de middenmotoren van Shimano wel. Want het kettingwiel zit niet rechtstreeks aan de crankarmen verbonden. Free Shift werkt in combinatie met Auto Shift én bij de handbediende schakelstand. Zodra je de benen stilhoudt én toch schakelt, draait de motor het kettingblad voldoende om de ketting achterop de cassette van verzet te laten wisselen.
Free Shift maakt het dus ook mogelijk om in de automatische stand altijd de juiste versnelling te hebben. Ook wanneer je dus na het klimmen naar beneden rijdt zonder ook maar één trap te doen. Zodra je weer begint met trappen zou je – zo is de theorie – dus vanzelf de juiste versnelling ‘onder je pedalen’ hebben.
Shimano Deore XT Di2 12-speed en Deore XT Di2 Linkglide 11-speed
De nieuwe Deore XT Di2 is er meteen in 11- en 12-speed. De 12-speed versie komt met een 10-51t-cassette, zoals we het kennen van de mechanische Deore XT. Daarnaast is er de XT Di2-Linkglide, die 11 versnellingen heeft op een 11-50t-cassette. Bij de Linkglide-groep past Shimano een dikkere ketting en sterkere tandwielen toe, waarbij je tot 3x hogere duurzaamheid mag verwachten. Shimano introduceerde deze Linkglide-optie eerder al bij de mechanische e-bike specifieke versies van zijn Deore XT en Deore-groepen.
Shimano lanceert parallel aan deze nieuwe e-bike groepen voor de e-mountainbike óók nog de Cues Di2-groep. Die deelt in de kern dezelfde opties, maar wordt samen met de nieuwe EP600-motor neergezet als een groep specifiek voor cargobikes.
Prijzen en levertijden
Over prijzen geeft Shimano nooit wat uh… prijs. In dit geval ook omdat de groepen vooral bedoeld zijn voor eerste montage. Oftewel: de onderdelen los kopen is voorlopig niet aan de orde. Exacte levertijden worden door Shimano ook nog niet gecommuniceerd. Iets wat in deze tijden sowieso altijd met een voorbehoud zal zijn. Niettemin is de verwachting dat Shimano de Deore XT Di2 en Cues-groepen vanaf einde van dit jaar kan gaan uitleveren. Het zou ons vervolgens niet verbazen als we volgend voorjaar of zomer dan een nieuwe Deore XT Di2 en/of XTR Di2 12-speed voor mountainbikes zónder trapondersteuning kunnen verwachten…
Bron: bike.shimano.com