Met trapondersteuning slijt je aandrijflijn sneller. Een logisch gevolg van het extra vermogen dat je bij een e-bike hebt. Reden genoeg voor Shimano om meer slijtvaste onderdelen te ontwikkelen, specifiek voor deze toepassing.
‘Linkglide’ noemt Shimano de geoptimaliseerde schakeltechnologie en ze introduceren dat op twee niveau’s: Deore 10-speed en een nieuwe Deore XT 11-speed groepset. Nieuw? Ja; de tot nu toe bekende Deore XT is namelijk een 12-speed groepset, maar specifiek voor e-bike toepassing hebben is er nu óók een 11-speed Linkglide versie. De gedachte: omdat je tóch al extra vermogen hebt, kun je ook af met minder versnellingen.
Linkglide: “3x meer duurzaam”
Shimano claimt dat de Linkglide-cassettes 3x zo duurzaam zijn dan de Hyperglide 12-speed cassettes onder modderige omstandigheden. De kransen zijn dan ook dikker en hetzelfde geldt voor de ketting. Méér materiaal, dus méér sterkte en minder slijtage; klinkt logisch, toch?
En omdat Linkglide gebaseerd is op Hyperglide+, schakelen deze nieuwe e-bike-specifieke cassettes volgens Shimano beter onder (vol)last op én af, dan ieder andere e-bike-specifieke groepset. Bovendien zouden de nieuwe Linkglide-cassettes beduidend minder schokken geven, zelfs wanneer je meer dan één krans per keer schakelt. Iets wat bij sommige concurrenten bewust wordt gelimiteerd in de shifter. Niet zo bij deze nieuwe Shimano groepsets.
Twee cassettes
Op Deore XT-niveau biedt Shimano de nieuwe 11-speed cassette aan met een spreiding van 11 tot 50 tanden. Deze cassette weegt 780 gram. Ter vergelijk; een Deore XT 12-speed 10-45t cassette weegt 472 gram. De Deore 10-speed Linkglide-cassette heeft een vertanding van 11-43t en weegt 634 gram. Die relatief hoge gewichten komen dus voort uit de dikkere kransen én de stalen spiders die de kransen onderling verbinden. Saillant detail is dat beide cassettes niet een Microspline-passing hebben, maar de reguliere, bekende HG-passing.
Deore XT en Deore Linkglide derailleurs en shifters
De Deore 10-speed Linkglide-compatibel derailleur (RD-M5130-GS) is slechts subtiel anders dan de bestaande 10-speed Deore-achterderailleur en nu dus toegespitst op het bereik van 11-43t. Voor de Deore XT Linkglide groepset is de geheel nieuwe RD-M8130-SGS ontwikkeld. Die is dus specifiek 11-speed en dus ook niet compatibel met de 12-speed Deore XT-componenten. Beide derailleurs hebben uiteraard een clutch om de ketting strak te houden tijdens gestuiter. Tot slot hebben beide Linkglide-groepsets ook eigen shifters, waarbij de Deore XT zónder en de Deore mét een display komt. De Deore XT 11-speed shifter komt met klemband of I-Spec EV-montage. De Deore is er alleen met klemband.
Linkglide: specifiek en dus niet backwards-compatible
Als je nu denkt: “Ik heb géén e-bike, maar wil wél meer duurzaamheid,” dan houdt niemand je tegen de nieuwe Deore of Deore XT Linkglide onderdelen te kopen. Maar let wel; je moet ze dus als set kopen. Het spul is namelijk niet compatibel met andere 10- of 11-speed cassettes, derailleurs en shifters. En de ketting? Die wel. Althans, Shimano geeft aan dat alle 11-speed kettingen uit het programma toepasbaar zijn én ‘e-bike rated’ zijn.
Prijzen en verkrijgbaarheid
Zoals gewoonlijk doet Shimano in haar persberichten geen uitspraken over prijzen of verkrijgbaarheid. Wel vermelden ze dat Linkglide-technologie op diverse sportieve bikes en mountainbikes met trapondersteuning te vinden zal zijn vanaf de komende zomer.
Bron: bike.shimano.com