Overigens meldt datzelfde compacte persbericht en passant ook nog enkele vernieuwingen voor de Alivio, Acera en Altus groepsets. Wij laten dat nu buiten beschouwing.
Nieuwe Deore M6000 serie met brede range
Shimano’s offroad paradepaardje is uiteraard de XTR groepset. Die groepset krijgt als eerste de nieuwste technieken mee, andere groepsets volgen gaandeweg. Vorig jaar was het de beurt aan de SLX groepset. Nu volgt ook de Deore groepset met een verjongingskuur. Waar de SLX groepset in een 10 én 11 speed variant verscheen, blijft de nieuwe Deore M6000 groepset bij 10 speed.
Verder zijn er eigenlijk weinig verrassingen. Wat heet: Shimano doet wat je zou verwachten en geeft de Deore groep de looks mee van de duurdere groepsets. Daarnaast bieden ze een breed scala aan keuzes.
De nieuwe Deore M6000 groepset is verkrijgbaar vanaf mei 2017.
De eye-catchers zijn vaak de cranksets en met deze nieuwe M6000 versies oogt de Deore groep meteen wat meer volwassen. De armen zijn hol gesmeed, volgens hetzelfde Hollowtech II principe van de duurdere groepsets. Er is zowel een dubbel met 38-28t, 36-26 en 34-24t vertanding, als een triple variant in 40-30-22t vertanding. De instap-mountainbike-groepset heeft dus geen ‘one-by’ optie. Misschien een gemiste kans, maar dat is vrij gemakkelijk op te lossen met after-market kettingbladen… De versie met twee kettingbladen komt ook in een Boost-compatibel variant, waarbij de kettingbladen 3 mm verder naar buiten staan.
4 cassettes inclusief 11-42t!
Keuzes, keuzes, keuzes. De Deore groep krijgt 4 cassette opties. Naast een 11-32t, 11-34t en een 11-36t zal er ook een 11-42t cassette zijn. Alle cassette opties zijn te combineren met zowel de 2x als 3x groepset, waardoor je dus een gigantisch bereik van bijna 700% kunt creëren… (!)
Schakelen
Er zijn twee type achterderailleurs. Een GS en SGS versie, waarbij de GS versie geschikt is voor het gebruik met de grootste cassette(s). Normaal betekende het onderscheidt in aanduiding een andere kooi lengte. Nu lijken die identiek, maar is de parallellogram van de derailleur bij de GS versie langer, zoals we dat ook van huidige XTR en XT derailleurs kennen. In tegenstelling tot de vorige generatie komen beide versies alleen als Shadow Plus, dus met een clutch in het scharnier van de kooi. Qua voorderailleurs zijn alle montagetypen verkrijgbaar. Shimano toonde met de introductie van he side-swing concept aan dat er wel degelijk nog wat te innoveren viel wat voorderailleurs betreft. Deze sneller en lichter schakelende variant is nu ook verkrijgbaar op Deore niveau.
Het bedienen van het schakelgerei gebeurt met de bekende Rapidfire Plus shifters. Deze zijn verkrijgbaar mét of zonder display en naast een standaard montageklem ook in een i-Spec variant. Die geeft een compactere setup met de i-Spec compatibel remgrepen.
IceTech compatibel remmen
De remklauw is volledig vernieuwd en laat je toe om (optioneel) met de IceTech remblokken, voorzien van koelvinnen, tot stilstand te komen. De remgreep lijkt op de SLX versie. Nog steeds voorzien van ServoWave en net als bij de SLX versie verstelbaar, al moet je dat bij de Deore versie met een inbussleutel doen.
SLX 11-46t cassette voor ‘one-by’ setups
Vorig jaar kwam Shimano uit met haar grootste cassette ooit. Een 11-46t cassette onder haar XT label, maar ook compatibel met de XTR groepset. De ‘one-by’ trend is geen trend meer; het is gemeengoed en dus neemt de vraag naar opties toe. Talloze aftermarket-opties zijn inmiddels verkrijgbaar, maar ook Shimano breidt haar aanbod uit. Op SLX niveau komt nu ook een 11-46t cassette beschikbaar. De exacte opbouw van vertanding is niet medegedeeld, maar afgaande op de foto lijkt het dat die identiek is aan de XT versie: 11, 13, 15, 17, 19, 21, 24, 28, 32, 37, 46t.
XT Boost wielen en lichtere steekassen
Voor- en achtervorken zijn bij vrijwel alle nieuwe mountainbikes ge-Boost. Dat betekent vooraan een inbouwbreedte van 110 mm en achteraan 148 mm. Shimano heeft haar XT wielset dan nu ook in Boost versies in 29” en 27,5” wielformaten. Verder meldt het persbericht dat er twee nieuwe steekassen voor de achternaven zijn, de AX-MT700 en AX-MT500, die beide compacter en lichter zijn dan de huidige versies.
Ontbrekende details…
Prijzen en gewichten zijn, zoals vaak bij Shimano’s persberichten, niet medegedeeld. Uiteraard staat de vraag uit bij Shimano en zodra we concrete getallen hebben, delen we die mede.
Bron: www.shimano.com