Zit ik nou serieus een stukje over e-bike onderdelen te schrijven?
Ja. Shimano volgt vrij kort op de presentatie van haar nieuwe XT Di2 groep met de volgende elektrische vernieuwing: een e-bike aandrijving die binnen die XT groep past. Onder de E8000 noemer presenteert de Japanse onderdelengigant een complete reeks aan componenten voor een XT-niveau e-bike:
- DU-E8000 middenmotor met 70 Nm koppel
- BT-E8010 accu met 500 Wh capaciteit
- FC-E8000/E8050 massieve of holle crankarmen
- SM-CRE80-B/CRE80 kettingblad in 34t of 38t
- SM-CDE80 chainguide
- SC-E8000 fietscomputer
- SW-E8000-L linker schakelaar
- SM-DUE10 snelheidssensor
Bovenstaande componenten kunnen gecombineerd worden met zowat iedere 1×10 of 1×11 aandrijving, maar de meest voor de hand liggende combinatie is natuurlijk een XT of XTR Di2 11-speed groep. De STEPS E8000 reeks gebruikt grofweg dezelfde aansluitingen en communicatietechnologie, en de Firebolt schakelaar links is het evenbeeld van een XT/XTR Di2 shifter rechts. Zoals bij de nieuwe XT Di2 groep zal de E8000 groep ook ‘programmeerbaar’ zijn via de PC middels een Bluetooth verbinding.
De E8000 reeks is overduidelijk bedoeld voor serieus off-road gebruik. De look slaat nauw aan bij de bestaande XT onderdelen (en misstaat ook niet met een XTR groep) en van dit kwaliteitsniveau mag je verwachten dat je er lange tijd op serieus terrein mee kan rijden. Specifieker nog: de cranks hebben een ‘normale’ Q-factor, de bladen hebben een vertanding geschikt voor een hele dag in de Alpen en je kan desgewenst zelfs een chainguide monteren. Voor het enduro- en Alpencross contingent is er bovendien naast de Eco/Trail/High Power modi van de elektromotor nog ‘Power Walk’: hulp als je met je 22 kg e-bike een onmogelijk geitenpad omhoog moet lopen.
Vanaf oktober dit jaar zullen de eerste E8000 sets op de markt verschijnen.
E-mountain bikes level the playing field between riders with different fitness levels and abilities. Uphills become a joy, taking riders to places they couldn’t previously reach. And when riding uphill can be quicker, it gives riders more time to enjoy the downhills.
Hoewel ik nu niet in wil gaan op de discussie of elektrische mountainbikes om principiële redenen het bos uit geknikkerd verdienen te worden, zie ik hier hele duidelijke en mijn inziens ook valide motivatie. E-bikes maken het enerzijds mogelijk voor mensen die volkomen buiten de groep vallen qua fitheid om toch mee te kunnen. Ja, je wordt zelf sterker door met snellere rijders mee te blijven gaan, maar aanvankelijk is het gat gewoon niet altijd overbrugbaar.
Anderzijds: ligt je focus op lompe afdalingen afraggen in ditto lomp terrein, dan ben je het grootste deel van de dag bezig met naar boven harken. Deze overpeinzing kwam tijdens mijn recente deelname aan de Shimano Epic Enduro naar boven. Ik zou mijn tijden na moeten kijken, maar volgens mij was ik 90% van mijn dag kwijt aan klimmen. Een e-bike trekt die verhouding wat rechter. Meer avontuurlijke en langere ritten komen daarmee binnen bereik. Het alternatief waarvoor men nu opteert is de skilift, of een shuttle met één of meerdere auto’s. Nee, dat is milieuvriendelijk!
Dus ik snap die Fransen wel met hun e-enduro wedstrijden. We moeten af van het beeld dat e-bikes slechts te dure toerfietsen zijn voor een stelletje lamme zakken. Sterker nog: ik beloof er binnenkort nog uitvoerig op terug te komen…