Wanneer je tegenwoordig een persbericht binnen krijgt en het gaat niet over gravelbikes; dat is past écht nieuws. Goed, er is ook nog wel écht wat nieuwswaardigs over of, liever, vóór gravelbikes (en cyclocrossfietsen) te melden. Shimano heeft de gebeden verhoord: “Geef ons een racefietsachterderailleur mét clutch!” En zo geschiedde.
Shimano lanceert nu de Ultegra RX en de Ultegra RX Di2 voorzien van hun Shadow RD+ technologie: racefietsachterderailleurs mét clutch, dus. De Di2 versie werkt met de bestaande Di2 Dual Control grepen van de Ultegra en DuraAce 11 speed groepen. De mechanische versie is te gebruiken met alle mechanische 11 speed Dual Control grepen van bestaande de racefietsgroepen (105, Ultegra en DuraAce).
Net als bij de mountainbike-clutch-derailleurs is de clutch met een hendel op de derailleur aan of uit te zetten. Met een uitgezette clutch gaat het uitnemen of monteren van een acherwiel een stuk gemakkelijker. Daarnaast kun je er voor kiezen om bij de ritten waarbij je géén gestuiter verwacht, de clutch uit te zetten ten gunste van lichtere schakelacties; de clutch maakt bij Shimano derailleurs namelijk dat je iets meer kracht moet zetten bij het schakelen. Goed; of je dat als gebruiker echt bewust zult doen, valt te betwijfelen.
Beperkte one-by
Beide versies zijn geschikt voor cassettes met als grootste krans maximaal 34T. Een 34T als grootste krans achteraan maakt dat deze derailleurs dus in een one-by setup niet een enorm groot bereik hebben. Shimano positioneert ze dan ook niet als zodanig; de derailleurs zijn namelijk perfect te gebruiken in combinatie met een voorderailleur – je weet wel, zo’n schakelbare kettinggeleider vooraan – en ‘compacte’ racecranks voorzien van 39-46T tot 34-50T kettingbladen. Voor cyclocrossen is het bereik van een relatief ‘vlakke’ cassette en één kettingblad vooraan snel voldoende. Al hoewel Shimano het officieel niet aanbeveelt, ben je dus voor een heuse one-by setup met méér bereik nog steeds aangewezen op een elektronische setup met een XT Di2 of XTR Di2 derailleur. Een mechanische one-by met groot bereik vergt méér beunwerk: je moet dan een SLX, XT of XTR derailleur kiezen en deze voorzien van een adapter van bijvoorbeeld JTek of Wolf Tooth om de kabeltrek van de Dual Control om te zetten naar de kabeltrek van mountainbikederailleur.
Prijzen en gewichten
De mechanische Ultegra RX (RX800GS) weegt 248 gram (38 gram meer dan de normale Ultegra achterderailleur) en heeft een adviesverkoopprijs van €119,99. De elektronische Ultegra RX Di2 (RX8050 Di2) weegt 287 gram (45 gram meer dan de Ultegra Di2 zonder clutch) en heeft een adviesverkoopprijs van €299,00. Beide versies zijn vanaf medio juni 2018 leverbaar.
Bron: bike.shimano.com