De Japanse onderdelenfabrikant maakt van de Deore nu de breedste groepset ooit door óók 11- en 10-speed opties aan te bieden!
Twee jaar geleden was de introductie van nieuwste XTR-groepset het moment waarop Shimano het ‘langverwachte antwoord’ gaf op Sram’s Eagle groepsets met 12 versnellingen. Shimano hield het echter niet bij een 1×12 optie. Oók de voorderailleur bleef op XTR-niveau beschikbaar en aanvankelijk was er zelfs sprake van een 1×11 optie. Die laatste kwam echter te vervallen. Het jaar daarop, dus nu een jaar geleden, deed Shimano nóg iets opmerkelijks. Ze presenteerden niet alleen de verwachte nieuwe XT 12 speed groepset, maar óók de 12 speed SLX, die bij een standaard modelcyclus pas een jaar dáárna zou verschijnen.
Klaarblijkelijk hebben ze de smaak van ‘veel lanceren’ nu te pakken. Zo presenteren ze vandaag naast Flatmount-remklauwen voor XTR, XT en SLX groepsets, entry-level Microspline naven en wielen én een bredere XTR crank, ook een complete familie Deore-onderdelen, met méér opties dan ooit en dan wie ook! En daarmee is het de interessantste Deore-groepset ooit… Vooral de 12-speed optie zou wel eens een flinke boost kunnen geven aan het Deore-label.
Deore 1×12
Zo heeft de achterderailleur dezelfde layout, specifiek afgestemd op het voorderailleur-loos schakelen. Het parallelogram staat dus wat rechter, wat resulteert in een lagere schakelkracht en hogere stabiliteit. Daarnaast hebben de derailleurwieltjes nu ook 13-tanden, waardoor de ketting wat rustiger loopt.
Schakelen doe je met shifters die je mét of zonder display kunt krijgen. Qua montage gaat Shimano in hun persbericht uiteraard prat op de I-Spec EV, die een mooie integratie met de remgreep geeft. Gelukkig kun je ook gewone klemband-opties krijgen zodat je óók andere remmen kunt combineren.
Bij deze 12-speed groepset heb je één cassette-optie: een 10-51t. Een compactere 10-45t, zoals bij SLX, XT en XTR, is er dus niet. De verbinding met de achternaaf is uiteraard van het Microspline-type. Omwille van de stijfheid van de grote kransen is óók deze cassette opgebouwd met een spider-constructie, die we voorheen alleen nog zagen bij de duurdere groepsets. Alle kransen zijn van staal; een lichtgewicht zal het dus niet zijn. De vertanding heeft ook het Hyperglide+ ontwerp, waardoor zowel het op- als afschakelen onder last een stuk soepeler én sneller zou verlopen.
Qua remmen zijn er zowel 2- als 4-zuiger remklauwen. De remgrepen stammen overduidelijk af van de duurdere groepsets en hebben zelfs Servo Wave. Hierbij bewegen de remblokken in het eerste deel van de slag snel, om na het snelle aangrijpen vervolgens veel modulatie te geven.
Tot slot is er bij deze 1x-specifieke groepset een universele hendel voor dropper zadelpennen. Die heeft de vorm en daarmee deels het gevoel van een shifter. Hij is er echter alleen in een I-Spec EV montage-versie. Die is dus alleen rechtstreeks te combineren met Shimano remmen, of je moet op zoek naar adapters om combinaties met andere remmen mogelijk te maken.
Deore 11- en 10-speed
Oók bij deze 11- en 10-speed groepsets zijn er 1x opties. Bij de 11-speed M5100 groepset heb je dan de keuze uit een 30t en 32t kettingblad vooraan, gecombineerd met een 11-51t cassette. Kies je voor een setup mét voorderailleur dan heeft de bijbehorende crankset 36t en 26t kettingbladen. Deze kun je dan alleen combineren met een 11-42t cassette.
Vind je 10-speed voldoende, dan heb je eveneens de keuze uit 1x en 2x setups. Met één kettingblad vooraan heb je de keuze uit een 30t en 32t kettingblad, gecombineerd met een 11-46t cassette. De 2x setup heeft 36t en 26t kettingbladen, in combinatie met een 11-42t cassette. Saillant detail; de 10- en 11-speed cassettes hebben geen Microspline passing, maar behouden de authentieke HG-passing.
De achterderailleur stem je af op je keuze of je vooraan wél of niet wil schakelen. De 1x-specifieke achterderailleur voor de 11-speed groepset, wijkt nauwelijks af van de 12-speed variant. Dat terwijl de derailleurs die je gebruikt in combinatie met een voorderailleur nog sterk leunen op de vorige generatie Deore, al zijn ze qua vorm wel subtiel veranderd. Merk hierbij op dat de 10-speed versie géén ‘clutch’ heeft, zodat ‘ie tegen een scherpe prijs aangeboden kan worden.
Qua shifters zijn er dezelfde opties als bij het topmodel van de Deore. Bij de remmen deelt de 11-speed M5100 groepset de remgreep én remklauwen met de 12-speed Deore groepset. Voor de 10-speed M4100 groepset is er een specifieke remgreep én zijn er specifieke 2- en 4-zuiger remklauwen.
Volledig overzicht
Shimano heeft voor een groot aantal componenten dus specifieke versies voor de 12-, 11- en 10-speed setups. Maar er zijn ook wat onderdelen die ‘slim’ toegepast kunnen worden bij elk van die groepen en geen specifieke variant vragen. We zagen hetzelde bij de GRX gravelgroepsets van het merk. Onderstaand overzicht geeft dat iets duidelijker weer.
Beschikbaarheid
Over prijzen heeft Shimano niets medegedeeld. Alle nieuwe Deore componenten zijn vanaf komende juni beschikbaar via de reguliere bikeshops.
Bron: bike.shimano.com
Al 2 gebroken deore M5100 dertailleurs in een maand… Eerste keer n stuk plastic tussen ketting en derailleur, tweede keer een kei…
Er moet toch een soort beschermjap of ei bestaan nee?