Shimano Deore XT is dé mountainbike groep van Shimano van oudsher. De naam gaat al meer dan een kwart eeuw mee. Daardoor is Deore XT een sterke naam met inmiddels een duidelijke positionering: kwaliteit zonder daarvoor de hoofdprijs te betalen. Zijn grotere broertje (of is het een zusje) XTR echter, heeft sinds vorig jaar een flinke update gekregen met 11 speed cassette en Di2. Het is derhalve logisch dat Shimano nu de XT variant ervan presenteert in shiny black, met dit keer méér XTR-gebaseerde technieken dan ooit er voor. De nieuwe XT: XTR zonder R (van Reteduur)!
Van 780 naar 8000
In analogie met XTR9000 bestaat de nieuwe typenaam van Deore XT ook uit vier cijfers. 8000 is de nieuwe codering geworden. De belangrijkste vernieuwingen zijn een nieuw design, een 11-speed cassette en rider tuned cranks. In normaal Nederlands is dat: “U heeft de keuze uit single, double én triple cranks”.
De cassette is daarbij verkrijgbaar in een 11-40t variant én een 11-42t die alleen bedoeld is in combinatie met de single ring crank. Opvallend, want de 11-speed XTR groepset heeft die 11-42t vertanding nog niet. Iets dat velen als een gemiste kans zagen voor Shimano ten opzichte van die andere onderdelen firma met de letter ‘S’. Bij beide cassettes is de nadruk gelegd op een consistente stapgrootte tussen elke krans en het soepele schakelen. Shimano noemt dit Rhythm Step. Bij beide cassettes zijn de eerste 7 kransen identiek: 11-13-15-17-19-21-24. Daarna volgt 27-31-35-40 (identiek aan de XTR 11-40t) of 28-32-37-42.
This one goes to eleven…! Bij de XT variant bestaat de cassette uit stalen tandwielen met een aluminium 40 of 42t, XTR is nog altijd een mix van titanium, aluminium én staal
Die single ring is voorzien van hoekigere vertanding, waardoor de ketting er beter op blijft liggen. Wel laat Shimano doorschemeren dat iets aan efficiency ingeboet wordt, doordat bij het ontwerp vooral gefocust is op vasthouden van de ketting en minder op efficiente loop onder schuine kettinglijnen. Of je er in de gebruikelijke mountainbike omstandigheden echt iets van merkt…?!
Aan de XTR crank moet ik nog steeds een beetje wennen, deze is vanaf de eerste indruk meteen goed. Simpel en elegant!
Shimano is al jaren fan van het combineren van materialen in één component. Zo zijn er de ICE Tech remschijven die opgebouwd zijn in een sandwich constructie van staal-aluminium-staal. Bij de vorig jaar geïntroduceerde XTR cranks werd een sandwich constructie van carbon, aluminium en titanium toegepast voor de kettingbladen. Deze high-end combinatie van materialen staat de Japanners toe om sterke én lichte constructies te maken. Toch lichte kettingbladen waarbij de tanden van sterk, slijtvast materiaal is. Deze techniek is niet langer voorbehouden voor de meest high-end groep met een dito high-end prijs; ook de nieuwe XT crank zullen composiet kettingbladen hebben uit staal en carbon!
De mix prestatie, gewicht en duurzaamheid zijn voor Shimano de belangrijkste pijlers van deze vernieuwde groep. Ik zou daar nog de pijler ‘voor ieder wat wils’ aan toe willen voegen, dit is immers ook hoe Shimano de groep ziet: geschikt voor Enduro, aggresieve trail rijders tot en met XC en marathon rijders, voor al deze verschillende rijders is de nieuwe XT groep meer dan geschikt. Zolang SLX nog niet in 11-speed verkrijgbaar is, is deze groep de meeste bang for buck.
XT M8000 is echter nog niet voorzien van Di2, maar als we naar de road-groepen kijken, dan volgde Ultegra Di2 ook een paar jaartjes na de eerste introductie van Di2. Wellicht dat we volgend jaar al voor een schappelijk budget elektronisch kunnen schakelen?!
De nieuwe XT M8000 achterderailleur volgt het meer compacte Shadow RD+ ontwerp zoals we dat al kende, maar is nu voorzien van de verbeterde (lees: beter afstelbare) ‘clutch’ die zijn intrede deed bij de 11-speed XTR derailleur vorig jaar. De hoek waaronder de parallelogram beweegt is verder afgevlakt waardoor het schakelen wat lichter zou moeten gaan (bij een schuingeplaatste parallelogram heeft de wrijving van de ‘clutch’ namelijk altijd een effect op de benodigde schakelkracht). De vertanding van de derailleurwieltjes is ook verhoogd om de ketting beter te geleiden bij ‘cross-chaining’, typisch bij setups met 1 crank.
E-thru
Samen met de nieuwe groep, heeft Shimano ook een nieuw E-thru systeem. Degenen die met het oude systeem met een losse moer rijden, zullen ongetwijfeld het gehannes ermee herkennen. Het nieuwe systeem lijkt meer op het DT / Syntace systeem, waarbij de draad waar de steekas in schroeft meer in de uitvalpadden ligt, in plaats van erop.
Verbeterde remmen nog verder verbeterd
Shimano’s XT en XTR stoppers staan al jaar en dag bekend als krachtig en doseerbaar en gelden als maatstaaf voor de concurrentie. Met de introductie van de vorige generatie XT onderdelen werden de remmen al aangescherpt om die positie op de markt te behouden. De concurrentie staat echter ook niet stil (…). Reden genoeg voor Shimano om verder te verfijnen. De nieuwste XT stoppers zijn wat slanker qua vormgeving zodat er meer ruimte op het stuur ontstaat en de ServoWave bediening zou het remgevoel nóg beter ten goede komen terwijl de slag van de greep nog altijd minimaal blijft.
XT(R) OLD 148 mm
Ohja, by the way… met de opkomst van allerlei nieuwe standaarden, waaronder verbreding van achternaven, lanceert Shimano nu ook een XT(R) crank, specifiek voor dergelijke fietsen. De crank heeft een kettinglijn die 3 mm verder naar buiten ligt, zodat deze beter in lijn staat met de achternaaf en cassette. En OLD slaat niet op de leeftijd, maar is een afkorting van Over Locknut Dimension.
Tweede helft van dit jaar…
De verkrijgbaarheid wordt voorzien voor de tweede helft van dit jaar. Wij verwachten dat de eerste lading richting alle Eurobike showfietsen zal gaan en dat daarna de groepen spoedig bij de LBS en online winkels liggen.
Bron: www.shimano.com
Tekst: Coen de Jongh