Traditionele stuurlint bestaat uit één laag dat zowel grip als demping moet geven. Het moet daarnaast rekbaar zijn, om het netjes te kunnen aanbrengen rond je stuur, maar tegelijkertijd ook nog sterk zodat het niet scheurt en duurzaam bij koude, natte en zweterige omstandigheden. Dat zijn een hoop eigenschappen die niet noodzakelijkerwijs in één materiaal goed te verenigen zijn.
Silca’s nieuwe Nastro Cuscino stuurtape bestaat uit twee kernlagen. De toplaag heet ‘Silcathane’ en bestaat uit materiaal dat je volgens Silca ook tegenkomt op de pootjes van brillen en bij Formule 1 banden. Het combineert duurzaamheid en grip. Het is alleen niet super dempend. De tweede laag daaronder – ‘Silcalon’ genaamd – is daarom gebaseerd op het schuim dat gebruikt wordt als dempende laag in hardloopschoenen. Tot slot past Silca, in plaats van ‘gewoon een laag dubbelzijdige plakband’ om de tape op het stuur te kunnen plakken, een viscoelastische plakstrook van 3M toe. Dit spul wordt (in iets andere samenstelling) bijvoorbeeld ook toegepast om elektronische componenten trillingsvrij te monteren in apparatuur.
Het netto resultaat van dit alles is een stuurlint dat slechts 3,75 mm dik is en, volgens Silca, zachter en comfortabeler is dan stuurlint van 5 mm dik. Men claimt zelfs dat het 3 tot 5 keer duurzamer is dan menig andere stuurlinten. Best straffe claims.
De prijs is ook redelijk straf: € 45 per set. De Nastro Cuscino tape is er in 4 kleuren: zwart/zwart, zwart/Miami-groen, zwart/oranje en zwart/blauw. Silca biedt je overigens een jaar lang een crash-replacement-korting. Beschadig je de tape bij een val in het eerste jaar, dan krijg je € 11 korting op een nieuwe set; goed, alle beetjes helpen, niet waar?
Bron: www.silca.cc