Specialized brengt aluminium alternatief voor de Epic 8: de Chisel

Op zoek naar een snelle en efficiënte xc-fully met een aluminium frame? Veel succes! In de race naar alsmaar lichter hebben de meeste fabrikanten hun aluminium crosscountry-fullsuspensions gedumpt ten faveure van carbon. Wie nu nog op aluminium wil rijden moet echt zoeken. Of beter: moest, in de verleden tijd. Want Specialized heeft z’n nek uitgestoken en brengt in de vorm van de Chisel een dubbelgeveerde xc-machine met een ouderwets aluminium frame. Nou ja, ouderwets… Het merk met de S claimt dat het frame van de Chisel bijna 20 procent lichter is dan dat van z’n naaste concurrent.
Je zou het misschien niet verwachten van iemand die al ruim twee decennia werkzaam is in de fietsindustrie, maar geen enkele van mijn fietsen heeft een carbon frame. M’n trailbike voor de buitenlandse trips, m’n xc-fully voor de Nederlandse mtb-routes, m’n gravelbike voor als ik ’s wat anders wil dan door het bos slingeren, allemaal van aluminium. Fietsframes van metaal, dat is mijn ding. Ik kon dus ook niet anders doen dan enthousiast reageren toen afgelopen week een persbericht van Specialized in m’n mailbox terecht kwam met daarin de aankondiging van een nieuwe dubbelgeveerde crosscountry-mountainbike met een aluminium frame.

Met nieuwe Chisel brengt Specialized een betaalbaar aluminium alternatief voor de dure carbon Epic 8.

Dappere move

Een dappere move van het merk met de S. Want kijk maar eens rond; er is bijna geen merk meer dat een xc-fully met aluminium frame in z’n assortiment heeft. Bijna alle dubbelgeveerde knalbakken van dit moment zijn van carbon. Niks mis met dat spul, maar het is nou eenmaal duurder dan een aluminium frame. Terwijl high-end aluminium zeker niet onder hoeft te doen voor low-end carbon. En high-end, dat is het frame van de Chisel zeker. Het is volgens Specialized bijna 20 procent lichter dan de frames van de naaste concurrenten, de Scott Spark en de Trek Top Fuel. Specialized noemt een gewicht van 2.720 gram voor een frameset, inclusief een Rockshox Deluxe Select+ demper.

Aan de basis van dit lage gewicht staat een extreem ver doorgevoerde optimalisering van de buisvormen en de wanddiktes, in combinatie met een lasprocedé dat Specialized d’Aluisio smart welding noemt. Dit proces komt erop neer dat de las zoveel mogelijk op afstand wordt gezet van de plekken waar de belasting het hoogst is. Daarnaast zijn de uiteinden van de verschillende framebuizen door middel van hydroforming zodanig gevormd, dat de tegenoverliggende delen een groter contactoppervlak hebben en makkelijker te bereiken zijn voor de lasser.

Specialized Chisel

Lekker licht dankzij ‘hydroforming’ en ‘smart welding’.

Specialized claimt een veel geringer gewicht dan de concurrentie.

Veerweg: 120 millimeter vooraan, 110 millimeter aan de achterkant

Qua veersysteem en veerweg leunt de aluminium Chisel sterk op de nog niet zo lang geleden geïntroduceerde Epic 8. Toch is de Chisel anders. Daar waar de Epic 8 120 millimeter veerweg aan de achterkant heeft, daar moet de Chisel het stellen met ‘maar’ 110 millimeter. Aan de voorkant zijn beide bikes met 120 millimeter veerweg wel gelijk bedeeld.

Nog even over de achtervering: net als z’n carbon familielid ontbreekt bij de Chisel een gelagerde draaipunt in de achterbrug. De noodzakelijke speelruimte die bij inveren nodig is komt derhalve uit de vervorming van de staande achtervork. Heel gewoon bij carbon fullies, maar nog steeds wat ongebruikelijk bij aluminium frames. Volgens Specialized is de vervorming zo gering, dat er geen gevaar bestaat voor het optreden van metaalmoedheid.

Specialized Chisel

De Chisel heeft 110 millimeter veerweg aan de achterkant.

Ook geometrie geïnspireerd op de Epic 8

De afgelopen jaren zien we de trend richting langer, luier en lager ook doordringen in de wereld van crosscountryfietsen. Moderne xc-bikes combineren daardoor veel meer dan vroeger snelheid en efficiëntie met capaciteiten in technisch terrein. De Chisel is hierop geen uitzondering, met een balhoofdhoek van 66,5 graden, een zithoek van 75,5 graden en liggende achtervork van 437 millimeter. Er zijn vijf maten beschikbaar, van XS tot XL, en bij maat L is de reach 470 millimeter.

Vergeleken met de Epic 8 heeft de Chisel een iets steilere balhoofdhoek en een 5 millimeter kortere reach. Bovendien heeft de Chisel een langere balhoofdbuis, wat resulteert in een stack die 10 millimeter hoger is dan die van de Epic 8. Voor rijders die liever met de kin op de voorband rijden blijft een lage stuurpositie mogelijk, maar de teneur is toch wel duidelijk: de houding op de Chisel is minder racy. Tegelijkertijd, en dat is wellicht wat tegenstrijdig, lijkt de Chisel vanwege z’n enigszins kortere en steilere bouw juist ideaal voor een Nederlandse mountainbikeroutes.

Of dat ook echt zo is? Er is een testfiets onderweg naar de redactie van deze website, dus binnenkort kun je hier lezen hoe de Chisel in de praktijk bevalt.

De Chisel in maat L.


Twee modellen en een losse frameset

Specialized brengt voorlopig slechts twee verschillende uitvoeringen van de dubbelgeveerde Chisel op de markt. De Chisel Base Shimano komt op 2.600 euro. Daarvoor krijg je een Shimano Deore 12-speed aandrijflijn, een Rockshox Recon-voorvork, een demper van X-Fusion, een TranzX-dropperpost en wielen met aluminium Specialized-velgen met naven van Shimano. De Chisel Comp Shimano gaat 3.300 euro kosten. Voor de meerprijs van 600 euro is de transmissie een mix van Shimano Deore en SLX, is de vork een SID en de demper een Delexe Select+ uit het huis Rockshox. De wielen, banden en dropper zijn identiek aan die op de goedkoopste Chisel. Voor wie dat allemaal nog te min is en graag een Chisel met louter toponderdelen wil opbouwen: een losse frameset komt op 1.700 euro.

Specialized Chisel

Specialized Chisel Comp Shimano – 3.300 euro

Chisel Base Shimano – 2.600 euro

Frameset Chisel – 1.700 euro

Bron en meer info: specialized.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , .
Subscribe
Notify of
guest
2 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
The Lord
The Lord
4 maanden geleden

Wat een geld voor een aluminium fiets. Dan wil je wel heel graag een Specialized. Er zijn genoeg merken met veel betere onderdelen voor het zelfde of minder geld.

The Real Lord
The Real Lord
4 maanden geleden
Reply to  The Lord

Dit dus. Helemaal niet interessant geprijsd. Dan ga ik wel voor een oudere generatie Trek supercaliber of koop ik zelf een carbon frame die ik opbouw. Jammer, want ik zoek wel een aluminium xc fully. En dan wel iets met een realistische prijs.