Dappere move
Een dappere move van het merk met de S. Want kijk maar eens rond; er is bijna geen merk meer dat een xc-fully met aluminium frame in z’n assortiment heeft. Bijna alle dubbelgeveerde knalbakken van dit moment zijn van carbon. Niks mis met dat spul, maar het is nou eenmaal duurder dan een aluminium frame. Terwijl high-end aluminium zeker niet onder hoeft te doen voor low-end carbon. En high-end, dat is het frame van de Chisel zeker. Het is volgens Specialized bijna 20 procent lichter dan de frames van de naaste concurrenten, de Scott Spark en de Trek Top Fuel. Specialized noemt een gewicht van 2.720 gram voor een frameset, inclusief een Rockshox Deluxe Select+ demper.
Aan de basis van dit lage gewicht staat een extreem ver doorgevoerde optimalisering van de buisvormen en de wanddiktes, in combinatie met een lasprocedé dat Specialized d’Aluisio smart welding noemt. Dit proces komt erop neer dat de las zoveel mogelijk op afstand wordt gezet van de plekken waar de belasting het hoogst is. Daarnaast zijn de uiteinden van de verschillende framebuizen door middel van hydroforming zodanig gevormd, dat de tegenoverliggende delen een groter contactoppervlak hebben en makkelijker te bereiken zijn voor de lasser.
Veerweg: 120 millimeter vooraan, 110 millimeter aan de achterkant
Qua veersysteem en veerweg leunt de aluminium Chisel sterk op de nog niet zo lang geleden geïntroduceerde Epic 8. Toch is de Chisel anders. Daar waar de Epic 8 120 millimeter veerweg aan de achterkant heeft, daar moet de Chisel het stellen met ‘maar’ 110 millimeter. Aan de voorkant zijn beide bikes met 120 millimeter veerweg wel gelijk bedeeld.
Nog even over de achtervering: net als z’n carbon familielid ontbreekt bij de Chisel een gelagerde draaipunt in de achterbrug. De noodzakelijke speelruimte die bij inveren nodig is komt derhalve uit de vervorming van de staande achtervork. Heel gewoon bij carbon fullies, maar nog steeds wat ongebruikelijk bij aluminium frames. Volgens Specialized is de vervorming zo gering, dat er geen gevaar bestaat voor het optreden van metaalmoedheid.
Ook geometrie geïnspireerd op de Epic 8
De afgelopen jaren zien we de trend richting langer, luier en lager ook doordringen in de wereld van crosscountryfietsen. Moderne xc-bikes combineren daardoor veel meer dan vroeger snelheid en efficiëntie met capaciteiten in technisch terrein. De Chisel is hierop geen uitzondering, met een balhoofdhoek van 66,5 graden, een zithoek van 75,5 graden en liggende achtervork van 437 millimeter. Er zijn vijf maten beschikbaar, van XS tot XL, en bij maat L is de reach 470 millimeter.
Vergeleken met de Epic 8 heeft de Chisel een iets steilere balhoofdhoek en een 5 millimeter kortere reach. Bovendien heeft de Chisel een langere balhoofdbuis, wat resulteert in een stack die 10 millimeter hoger is dan die van de Epic 8. Voor rijders die liever met de kin op de voorband rijden blijft een lage stuurpositie mogelijk, maar de teneur is toch wel duidelijk: de houding op de Chisel is minder racy. Tegelijkertijd, en dat is wellicht wat tegenstrijdig, lijkt de Chisel vanwege z’n enigszins kortere en steilere bouw juist ideaal voor een Nederlandse mountainbikeroutes.
Of dat ook echt zo is? Er is een testfiets onderweg naar de redactie van deze website, dus binnenkort kun je hier lezen hoe de Chisel in de praktijk bevalt.
Twee modellen en een losse frameset
Specialized brengt voorlopig slechts twee verschillende uitvoeringen van de dubbelgeveerde Chisel op de markt. De Chisel Base Shimano komt op 2.600 euro. Daarvoor krijg je een Shimano Deore 12-speed aandrijflijn, een Rockshox Recon-voorvork, een demper van X-Fusion, een TranzX-dropperpost en wielen met aluminium Specialized-velgen met naven van Shimano. De Chisel Comp Shimano gaat 3.300 euro kosten. Voor de meerprijs van 600 euro is de transmissie een mix van Shimano Deore en SLX, is de vork een SID en de demper een Delexe Select+ uit het huis Rockshox. De wielen, banden en dropper zijn identiek aan die op de goedkoopste Chisel. Voor wie dat allemaal nog te min is en graag een Chisel met louter toponderdelen wil opbouwen: een losse frameset komt op 1.700 euro.
Bron en meer info: specialized.com
Wat een geld voor een aluminium fiets. Dan wil je wel heel graag een Specialized. Er zijn genoeg merken met veel betere onderdelen voor het zelfde of minder geld.
Dit dus. Helemaal niet interessant geprijsd. Dan ga ik wel voor een oudere generatie Trek supercaliber of koop ik zelf een carbon frame die ik opbouw. Jammer, want ik zoek wel een aluminium xc fully. En dan wel iets met een realistische prijs.