De markt voor cyclocrossers is beperkt, vooral ingegeven door de vaak beperkte ruimte voor banden bij ‘rascrossers’. Maar door zulke frames wat meer ruimte voor banden te geven, heb je als cyclocrosser alleen maar méér vrijheid voor modder; een essentieel ingrediënt voor een echte crosswedstrijd. Tegelijkertijd wordt daarmee het toepassingsgebied een stuk breder. Specialized gaf z’n Crux bij de laatste incarnatie ruimte mee om tot 47 millimeter breed rubber te gaan. En wanneer je 650b-wielen monteert, kun je zelfs nog tot 2.1 inch (circa 53 millimeter) brede sloffen in de Crux kwijt. En dus staat de Crux nu naast de Diverge-gravelreeks als gravelracer in het programma.
Met slechts 725 gram is de Crux in de carbon S-Works-uitvoering uiterst licht. De ‘reguliere’ carbon versie is met 825 gram ook niet echt een zwaargewicht. Maar je voelt op je klompen aan dat dat de prijs opdrijft. Specialized komt daarom met de Crux DSW met een aluminium frame. Maar laat het maar aan Specialized over om óók daar iets bijzonders mee te doen. Want simpelweg wat buizen rechttoe rechtaan aan elkaar lassen is er bij de Crux DSW niet bij. Volgens Specialized is de nieuwe aluminium Crux DSW “de lichtste aluminium gravelbike ooit”.
Terugkeer van aluminium?
Het nieuwe Crux DSW-frame weegt 1.399 gram in een 56 centimeter framemaat, gelakt met de lichtste kleur. 1.399 gram is bijna twee keer een S-Works Crux; ‘licht’ is dus sowieso relatief. Maar voor een aluminium frame is dat inderdaad een mooi gewicht.
Tegelijkertijd; ruim een decennium geleden was een mountainbike-hardtailframe in aluminium van anderhalve kilogram geen uitzondering. Wat dat betreft is de context van dit alles van belang. Want in die tijd was carbon nog écht exclusief. Inmiddels is carbon juist dé norm voor alles van het middenklasse tot het high-end-segment. En is een sub-kilo carbon frame is in het middensegment al geen uitzondering meer.
Aluminium wordt tegenwoordig bijna alleen nog gebruikt voor alles tót het middensegment. Het maken van een aluminium frame is namelijk een stuk minder bewerkelijk en dus een pak goedkoper. Als gevolg wordt aluminium vandaag de dag steevast geassocieerd met goedkopere fietsen. En dat heeft ook als resultaat dat de grenzen van het materiaal nauwelijks nog worden verlegd. Veruit de meeste aluminium frames die momenteel op de markt zijn dan ook niet ontwikkeld met een focus op een laag gewicht. Sterker; je krijgt letterlijk ‘veel voor weinig’.
In dat opzicht is het misschien zelfs ‘gemakkelijk scoren’ voor Specialized, want 1,4 kilogram voor een frame is als je terugkijkt naar de hoogtijdagen van het witte lichtmetaal in de fietsindustrie niet extreem uitzonderlijk. Maar tegelijkertijd moet je het Specialized nagegeven dat ze aluminium in een ander daglicht willen stellen. Want “wie zit nog te wachten op een high-end aluminium frame?”
D’Aluisio Smartweld: aluminium à la Specialized
De vraag stellen is hem beantwoorden; de vraag naar high-end aluminium frames wordt natuurlijk vanzelf gevoed door dit lichte metaal weer aantrekkelijk te maken. Bij Specialized doen ze dat al sinds een paar jaar met behulp van D’Aluisio Smartweld-technologie. Die term afdoen als pure marketing is te kort door de bocht, want deze technologie verlegt namelijk wel degelijk de grenzen van wat met aluminium gedaan kan worden.
Specialized past het procedé al eventjes toe bij onder meer de Allez Sprint-racefiets. Maar bijvoorbeeld ook bij de hardtail Chisel en de onlangs geïntroduceerde Chisel-fullsuspension. Bij de Crux DSW (waarbij DSW dus staat voor D‘Aluisio Smartweld) zijn dan ook niet ‘zomaar even’ 9 aluminium buizen (trapasbehuizing meegeteld) aan elkaar gelast. De onderbuis en trapasbehuizing zijn namelijk als één vormdeel samengesteld vóórdat alles tot een frame gelast wordt. Dankzij deze vormtechniek kunnen lasnaden naar lager belaste punten in het frame verlegd worden. En waar normaal extra wanddikte nodig is om na het lassen voldoende sterkte te kunnen garanderen, daar is dat bij deze techniek minder noodzakelijk. En dus kan een frame lichtere geconstrueerd worden zonder in te boeten op sterkte.
1.399 gram
Dat gezegd hebbende; 1.399 gram is licht, maar ook weer niet extreem licht. Wat dat aangaat zou je haast denken dat Specialized nog wat grammen laat liggen. Bij de Crux DSW past Specialized deze optimalisatie namelijk alleen toe bij de onderbuis en trapasbehuizing. Een blik op de eerder genoemde aluminium uitvoeringen van de Allez Sprint en de Chisel laat zien dat er méér mogelijk is. Bij deze frames zijn ook de balhoofdbuis én delen van de onder- en bovenbuis samen tot één geheel gevormd en zijn de lasnaden met de boven- en onderbuis verlegd. De overgang tussen de balhoofdbuis en de onder- en bovenbuisdelen zijn in het geheel beschouwd lichter dan wanneer je volgens een klassieke constructiewijze de framebuizen aan elkaar last.
Specialized Crux DSW
Specialized claimt dat de Crux DSW de lichtste aluminium gravelbike op de markt is. Zonder een diepgravend vergelijkend warenonderzoek kunnen we dat niet tegenspreken noch bevestigen. Maar het is een feit dat Specialized met de Crux DSW poogt één van de weinige meer high-end aluminium gravelbikes in de markt te zetten.
Specialized biedt de Crux DSW op twee manieren aan. Je kunt een losse frameset (frame + carbon vork) kopen in drie verschillende kleurstellingen. Dat kost je 1.650 euro, waarna je hem opbouwt met onderdelen naar keuze. Daarnaast is-ie er als complete gravelbike in de vorm van de Crux DSW Comp. Qua prijs en afmontage mikt Specialized hiermee echter niet op de hoogste regionen van de markt. Want voor 2.700 euro heb je de Crux DSW met een mechanische Sram Apex 1×12-groep met een 11/44t-cassette (400 procent bereik) en aluminium DT Swiss G540-wielen. Hoewel de Apex-groep niet in de categorie ‘high-end’ valt, resulteert het er toch in dat de Crux DSW Comp volgens Specialized slechts 9,37 kilogram weegt (56 centimeter frame, lichtste kleuroptie). Standaard komt-ie met 38 millimeter Pathfinder Pro-banden, maar het frame biedt je zoals gezegd de ruimte om tot 47 millimeter breed rubber te gaan. Qua geometrie volgt de aluminium Crux DSW de carbon Crux nauwgezet.
Bron en meer info: specialized.com