Met GRX wist Shimano een flink aandeel in de markt van gravelbikes te veroveren. Misschien wel juist omdat de concurrent vooral inzet op 1x-groepen, oftewel aandrijvingen zónder voorderailleur. Want binnen de GRX-familie is best veel keuze mogelijk, óók met een voorderailleur. Eind augustus breidde de Japanse onderdelenfirma het aanbod verder uit. Want naast de bestaande 11-speed GRX-onderdelen, is er een nieuwe generatie met 12-speed bijgekomen. Mondjesmaat zien we ze ook steeds meer terug in de (digitale) showroom. Zo ook bij Specialized, die in z’n verder door Sram-gedomineerde programma aan gravelbikes, nu een aantal modellen levert met Shimano GRX 1×12 en 2×12.
Crux Comp
De Crux is Specialized’s cyclocrosser die ook dubbelt als gravelracer, waar je tot 47 millimeter brede banden in kwijt kunt. Specialized levert hem in de basis in vier varianten, waarbij de S-Works versie met het slechts 725 gram wegende frame veruit het topmodel is. De overige modellen van de Crux delen het frame, dat in plaats van dat uiterst lichte 12r-carbon van 10r-carbon is gemaakt. Met 825 gram kunnen we dan nog steeds niet spreken van een zwaar frame. Dit frame vind je in de Pro, Expert en Comp-modellen, waarbij de Comp de opstapper is. Of opspringer, om in cross-termen te blijven. De Comp is er vanaf 4.000 euro en is vanaf nu voorzien van een Shimano GRX RX820 1×12-afmontage. Achteraan is de Crux Comp voorzien van een 10-45t Shimano Deore XT cassette, vooraan gecombineert met een 40-tands kettingblad.
Diverge Sport Cabon
Met de Crux vooral gericht op snelheid, is de Diverge Specialized’s allround gravelbike. Ook deze gravelbike heeft ruimte voor banden tot 47 millimeter, maar qua geometrie is de Diverge meer geschikt voor lange, avontuurlijke ritten. Specialized levert de Diverge in aluminium en carbon, waarbij de carbon versies standaard de Future Shock vering hebben. Nee, niet een geveerde voorvork, maar een geveerde stuurpen. De 20 millimeter veerweg die de stuurpen heeft, geeft uiteraard meer comfort, maar houdt het verder simpel en gravelbike als concept nog betrekkelijk elementair.
De Diverge is er ook als S-Works uitvoering, met daarnaast Pro-, Expert, Comp- én Sport-modellen. Die Diverge Sport Carbon is er nu met Shimano GRX 2×12. Hierbij is de groep samengesteld uit een RX820-serie voor- en achterderailleur, RX610-grepen en RX400 schijfremmen. Je hebt deze Diverse Sport Carbon voor 3.500 euro. En dat is best opvallend, want de Comp Carbon heeft een GRX 2×11-groep en een marginaal lichter frame, maar kost 1.000 euro méér. Goed; bij de Sport Carbon stel je het dan zónder SWAT-opbergvak in de onderbuis.
Diverge STR Comp
Vorig jaar lanceerde Specialized met de Diverge STR een echte nekkendraaier. De zitbuisconstructie valt namelijk nogal op. Analoog aan de Future Shock stuurpen-vering, gaat Specialized met de geveerde zitbuis in de Diverge STR nog een flinke stap verder in het concept van ‘suspend the rider’. Vering tussen frame en rijder is er niet per se voor méér tractie, maar zorgt vooral voor méér comfort. Oók de Diverge STR wordt in veel verschillende uitvoeringen op de markt gezet. Specialized levert de Diverge STR Comp nu met Shimano GRX 1×12, met alle onderdelen uit de RX820-serie. De cassette is een Shimano Deore XT-exemplaar die met de 10-51-vertanding een bereik van 510 procent biedt. De Specialized Diverge STR Comp met GRX kost 5.000 euro.
Bron en meer info: specialized.com