Specialized gaat online verkopen!

Kleding en accesoires óók thuisbezorgd, fietsen via de dealer

Specialized: dát koop je bij de dealer, niet online. Dát is zoals we het gewend zijn. Of toch… De laatste jaren zagen we al voorzichtig wat dealers in binnen– en buitenland verschijnen die op hun eigen website kleding, accessoires en soms zelfs complete fietsen online verkopen. Al dan niet met thuisbezorging. Vanaf nu wordt het echter -in navolging van enkele andere grote merken- óók mogelijk om bij Specialized zelf zaken online te kopen.

Het persbericht staat helemaal vol marketingpraat, waar we je echter niet mee zullen vermoeien. Waar het op neerkomt is dit:

Kleding en accessoires

  • Vanaf nú heeft de Specialized website een zoekfunctie die je precies toont bij welke dealer een bepaald artikel op voorraad is. Dus wil je een artikel bekijken, passen en proeven vóór je iets koopt, dan is dit een super handige functie. Top.
  • Vanaf komend voorjaar kun je op de Specialized site kleding, helmen en accessoires bestellen én betalen, en bij een dealer naar keuze afhalen. De onlineprijzen zijn gelijk aan de prijzen bij de dealer. De winstmarge voor de dealer is lager, omdat hij in dit geval enkel fungeert af afleverloket. Retouren gaan ook wél altijd via de dealer: dit maakt sneller en makkelijker voor de klant. De dealer is dus niet enkel een afleverloket, maar zorgt ook voor de ‘after sales.’
  • Tegelijkertijd wordt het mogelijk om een bij de dealer besteld artikel, als het daar niet op voorraad is, direct naar je huis of een DPD ophaalpunt laten versturen. Dit is bijvoorbeeld handig als je bij je dealer een witte helm in maat M gepast hebt… maar je wilt éigenlijk een zwarte. Die wordt dan  – er van uit gaande dat Specialized voorraad heeft – direct vanaf daar naar je huis gestuurd. Slim.
  • Je kan online bestelde artikelen ook direct thuis ontvangen. Dit gaat volledig buiten de dealers om, zij verliezen hier dus mogelijk omzet. Specialized benadrukt echter dat ze deze manier van internetverkoop echt als een aanvulling zien op de fysieke winkels, niet als vervanging. Voor als je iets écht snel in huis wilt hebben bijvoorbeeld. Ook geven ze aan dat de dealers in landen waar ze al langer online verkopen (zoals Amerika en het Verenigd Koninkrijk) niks minder zijn gaan verkopen: het tegenovergestelde is zelfs het geval.

Nou vooruit… één marketingterm dan. Met de “Find nearby”-knop kun je online zien welke dealer bij jou in de buurt dit specifieke artikel op voorraad heeft.

En de fietsen dan?

Tot nu toe lees je enkel over kleding en accessoires. Komend voorjaar wordt het echter óók mogelijk om fietsen online te bestellen én te betalen. De dealer maakt hem echter rijklaar, thuisbezorgen doen ze dus niet. Het is vooral bedoeld voor mensen die al weten wat ze willen hebben. Er komt namelijk -naast de standaard maattabel met lengte-indicatie- namelijk géén uitgebreide online hulp voor het uitzoeken van de juiste maat. Ook het aanpassen van bijvoorbeeld stuurpenlengte of zadelbreedte kan niet online, dát moet de dealer voor je doen. Tot slot zijn de prijzen ook gelijk. Wat is dan de meerwaarde van deze manier van aankopen? Voor Specialized is dat het feit dat de koop al gesloten wordt voordat de koper überhaupt richting een winkel gaat. Zo sluiten ze uit dat een potentiële klant eenmaal in de winkel alsnog kan vallen voor een ander merk. En de dealer verkoopt een fiets, zonder dat ze daar vooraf iets aan hoeven te doen, of deze zelfs in de showroom hebben staan. Of ook dat gevolgen heeft voor zijn verkoopmarge is niet bekend.

Omdat het hier voor de wet om een koop-op-afstand gaat, heeft de klant overigens wettelijk gezien 14 dagen bedenktijd. Specialized verlengt deze periode echter tot 30 dagen. Binnen die periode mag je je gekochte fiets retourneren, zij het ‘redelijkerwijs in oorspronkelijke staat’.

We verwachten daarbij echter dat -gezien het feit dat je tóch naar de dealer moet om te fiets op te halen én de dealer je goed op de fiets kan zetten– de grote meerderheid zijn/haar fiets gewoon bij de dealer zal blijven bestellen. Dat is ook Specialized’s eigen verwachting. Ze zien met name kansen voor mensen die al precies weten wat ze willen hebben, of zo snel mogelijk een gelimiteerde special edition fiets willen veiligstellen.

Samengevat

Het klinkt als een logische manier van producten aanbieden in de huidige tijd: een sterke integratie van fysieke winkels en online verkoop. Met méér gemak voor de klant, en méér mogelijkheden om spullen te (ver)kopen. Waarbij de dealers er, als het goed is- er niet onder zullen lijden.

Meer informatie: Specialized.com

Geplaatst in Nieuws.
Subscribe
Notify of
guest
1 Comment
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Gino
Gino
3 jaren geleden

Oei, dat gaan sommige dealers niet graag horen. Bij de vorige lockdown nog verwijten naar mijn hoofd gekregen omdat ik een mail had gedaan voor info over een band. Mailadres was algemeen maar een specialized winkel had de reply gedaan een week later . Had ze ondertussen al online besteld omdat de winkel niet open was door de lockdown. Een hoop gescheld dat ik lokaal moest kopen en wie er hun rekeningen moet betalen. Heb dan maar geantwoord dat hij hierover bij Specialized moet gaan klagen. Dus als je in de toekomst via de site besteld en bij hun gaat… Lees meer »