Met een minimale bandbreedte van 38 millimeter is Specializeds Turbo Creo nauwelijks nog een racefiets te noemen. Het frame biedt zelfs ruimte voor 29 x 2.2 inch banden. Specialized kan de Creo dus een allrounder noemen en zelfs op hun website scharen onder het kopje ‘road’, maar met dergelijk schoeisel komt deze bike met trapondersteuning veruit het beste uit de verf op de onverharde – en dus leukere – paadjes. Ja, sorry, we zijn hier bij Velozine nu eenmaal niet zo van het asfalt. Voor ons is de Creo SL dus een e-gravelbike.
Nieuwe SL 1.2 motor: sterker, stiller en smaller
Voor z’n nieuwste generatie heeft Specialized de Creo voorzien van de nieuwe, compacte middenmotor die deze zomer al z’n weg vond naar de nieuwe Levo SL e-mountainbike. Deze SL 1.2 motor levert 33 procent méér vermogen dan z’n voorganger. De SL 1.2 heeft nu dus 320 watt en een maximaal ondersteuningskoppel van 50 newtonmeter, tegenover de 35 newtonmeter die de SL 1.1-motor levert.
Specialized claimt dat de motor veel efficiënter is dan concurrerende compacte motoren en dus langer doet met een acculading. Over die accu gesproken: in deze tweede generatie van de Turbo Creo heb je altijd een 320 wattuur batterij in de onderbuis. Die is uit te breiden met een range extender met nog eens 160 wattuur aan capaciteit. Verder is het geluidsniveau verlaagd en is de Q-factor van de cranks met 12 millimeter verkleind. Dat betekent dus dat de cranks dichter bij het frame staan, wat met name voor compacte bikers met korte benen een stuk ergonomischer is voor de knieën.
Carbon frame met herzien geometrie en nieuwe Future Shock-vering
Zonder getallen te presenteren zegt Specialized dat de vernieuwde Creo meer vertrouwen wekt en nóg meer allround is geworden. Mooie woorden en het zou meer verbazend én groot nieuws zijn als het tegenovergestelde beweerd werd. Cynisme terzijde; de reach van het frame is vergroot, de balhoofdhoek is iets flauwer gemaakt en de trapas is iets lager geplaatst. Dit zijn inderdaad de bekende aanpassingen om een fiets stabieler te maken, wat de offroad-capaciteiten zeker ten goede zal komen.
Het frame is nog steeds gemaakt uit Fact 11r carbon, de op één-na lichtste carbonconstructie die Specialized in huis heeft. Voor het vergroten van het comfort is er niet alleen meer ruimte voor grotere banden, ook de Future Shock-vering is vernieuwd. Future Shock is Specializeds eigen veringsconcept geïntegreerd in de vorkbuis. Hierbij zijn de stuurpen en het stuur dus verend ‘opgehangen’ aan de voorvork. Dat biedt niet per se méér tractie zoals reguliere vering in een voorvork dat doet, maar biedt wél meer comfort aan handen, armen, schouder en je nek zonder in te leveren op het directe karakter van een niet-geveerde voorvork.
De tweede generatie Creo heeft nu Future Shock 3.0, die onder meer verbeterd is ten opzichte van levensduur. De Future Shock bestaat nog steeds uit een schroefveer in combinatie met een hydraulische demper in het geval van de Future Shock 3.3 en 3.2 De 3.1 heeft géén demper. Bij alle uitvoeringen is de voorspanning van de veer in te stellen. Bij de 3.3 is de compressiedemping ook nog verstelbaar.
Modellen en prijzen
Specialized heeft momenteel drie uitvoeringen van de tweede generatie van de Turbo Creo in het programma. Dat begint met de Creo 2 Comp met een prijs van € 6.000. Die is voorzien van een Sram X1 Eagle AXS-achterderailleur, een Sram NX Eagle 12-speed cassette, Sram Apex eTap AXS schakelaars en remmen en rolt op DT Swiss G540 velgen rond Specialized-naven. Voor € 8.500 heb je de Creo 2 Expert. Deze komt met een mix van Sram GX Eagle en Rival AXS aandrijfcomponenten en Roval Terra C wielen. Bovenaan het programma staat de S-Works Creo 2 met onder meer Sram XX1 Eagle en Red eTap AXS onderdelen en Roval Terra CLX II wielen. Voor deze versie betaal je € 13.000. Alle Creo 2-modellen komen overigens standaard met een dropper zadelpen, die je in het geval van de S-Works Creo 2 draadloos bedient.
Bron en meer info: specialized.com