Met nieuwe karkassen en hertekende profielen bracht Specialized vorige week twee nieuwe banden voor crosscountry-bikers naar de markt. Ging het bij dat nieuws vooral over een relatief laag gewicht; bij z’n nieuwste gravelbanden heeft Specialized het er vooral over dat ze beter bestand zijn tegen insnijdingen. Oftewel: je zou er minder snel lek mee moeten rijden.
Wie wel eens naar het aanbod van banden van Specialized heeft gekeken, kan niet anders dan concluderen dat Specialized lang niet alleen een fietsmerk is. Het aantal banden dat het merk onder eigen naam voert is best indrukwekkend. Maar tegelijkertijd ook best logisch; het eerste product dat oprichter Mike Sinyard in de jaren ’70 onder de naam ‘Specialized’ naar de markt bracht, was immers óók een band. En sinds die tijd is Specialized altijd blijven ontwikkelen en is het dus net zo goed een bandenfabrikant als fietsfabrikant.
Specialized-gravelbanden Pathfinder, Tracer en Terra
Voor 2025 scherpt Specialized z’n aanbod aan in een poging meer overzicht te geven. Met name in het aantal uitvoeringen wordt gesneden, waarbij er bij de gravelbanden nu de focus is op drie typen: de Pathfinder TLR voor goed lopende ondergrond, de Tracer TLR als allrounder en de nieuwe Terra TLR die je gerust kunt zien als en atb-band, voor wanneer het gravelbiken al bijna niet meer op gravelbike lijkt…
Alle drie deze gravelbanden zijn gemaakt met Specializeds nieuw karkas dat bestaat uit 60 tpi (threads per inch). Voor meer souplesse lopen hierbij lopen drie karkaslagen van hielddraad tot hielddraad. In het midden van het karkas is er een overlapping, waardoor er een vierlaags-constructie onder het loopvlak ontstaat. Die zou de kans op lekrijden moeten verminderen. In alle gevallen pakt het gewicht dankzij deze nieuwe karkasconstructie per band zo’n 65 gram lager uit dan de respectievelijke voorgangers.

Pathfinder TLR: “19 procent sneller”
Met z’n doorlopende profiel bovenop in het midden van de band is de Pathfinder al jaren de snelste gravelband die Specialized aanbiedt. De vernieuwde versie heet nu Pathfinder TLR en heeft niet alleen een nieuw karkas, maar ook een ander profiel. Uiteraard is de doorlopende middenstrook gebleven. Die is gemaakt met slijtvast Gripton T2-rubber, zoals Specialized deze compound noemt. De vernieuwde nopjes richting de schouder van de band zijn juist van Gripton T5-rubber, dat zachter is en bij het sturen meer grip moet geven. Die kunnen dan ook zachter (lees: minder slijtvast) zijn, omdat je die per kilometer minder aanspreekt. Specialized claimt verder de nieuwe Pathfinder TLR 19 procent sneller rolt dan z’n voorganger.
Specificaties
- Pathfinder TLR, zwarte zijwand – 700 x 40, 470 gram – 50 euro
- Pathfinder TLR, bruine zijwand – 700 x 35, 380 gram – 50 euro
- Pathfinder TLR, bruine zijwand – 700 x 40, 470 gram – 50 euro
- Pathfinder TLR, bruine zijwand – 700 x 45, 520 gram – 50 euro
Tracer TLR: allrounder
Oók de allround Tracer is volledig voor 2025 hertekend. Met deze band mikt Specialized op een zo’n breed mogelijke toepassing op gravelbikes. De bliksemschichten in het profiel van de vorige Tracer maken nu plaats voor een meer geblokt/geruit profiel. De noppen zijn nog altijd betrekkelijk laag en in het midden dichter bij elkaar geplaatst. Dat moet de rolweerstand ten goede komen, aldus Specialized. Voor de Tracer TLR gebruikt Specialized z’n vooral op grip toegespitste Gripton T5-rubbersamenstelling. Daarmee is de Tracer TLR een allrounder die – op modder na – op een grote hoeveelheid verschillende ondergronden goed thuis is.
Specificaties
- Pathfinder TLR, zwarte zijwand – 700 x 40, 460 gram – 50 euro
- Pathfinder TLR, zwarte zijwand – 700 x 45, 530 gram – 50 euro
- Pathfinder TLR, zwarte zijwand – 700 x 50, 550 gram – 50 euro
Terra TLR: de atb-band
Waar de Pathfinder TLR een band is die je gravelbike de snelheid geeft van een racefiets, daar zien we aan de andere kant van het spectrum banden op de markt komen die je gravelbike richting de capaciteiten van een mountainbike duwen. Specialized had voor die toepassing de Rhombus Pro. Dit voor gravelbikebegrippen grove profiel deed nauwelijks onder voor de agressieve nopen van een mountainbikeband. Voor 2025 wordt de Rhombus Pro afgelost door de Terra TLR. Niet alleen de naam is nieuw; het profiel is volledig hertekend.
De in Gripton T5-rubber uitgevoerde noppen lijken qua vorm redelijk op die van de Tracer TLR, maar op de Terra TLR zijn ze groter en zijn verder uit elkaar gezet. Ze zijn daarbij tevens wat hoger en bieden dus meer grip op grote, losse stenen, boomwortels en modder. Omstandigheden die het gravelbiken meer all-terrainbiken maken dus. Ook bij de Terra TLR claimt Specialized dat de band zo’n 65 gram lichter is dan z’n voorganger Rhombus Pro.
Specificaties
- Pathfinder TLR, bruine zijwand – 700 x 45, 500 gram – 50 euro
- Pathfinder TLR, bruine zijwand – 700 x 50, 560 gram – 50 euro
Met z’n ruitvormige blokkenprofiel doet de Specialized Terra TLR 2025 niet onder voor een band die je op een mountainbike tegenkomt.
Bron en meer info: specialized.com