Eén van de laatste principes is het MIPS concept. Specialized past vanaf nu het MIPS concept toe op alle modellen. Daarnaast komt het merk met een elektronische valdetector…
Helmen en andere veiligheidssystemen zijn niet weg te denken uit onze sport. In de laatste 20 jaar hebben ze ook veel aandacht gekregen van ontwikkelaars. Er was namelijk nogal wat te verbeteren. Het werd een voedingsbodem voor ontwikkelingen die de sport overstegen, maar andersom zette het ook de deuren open voor technieken uit andere sporten waarbij dezelfde snelheden en menselijke kwetsbaarheid samen komen.
Enerzijds is dit een kwestie van immer voortschrijdend (technisch) inzicht. Anderzijds weten we steeds meer over de aard van crashes die leiden tot ernstige letsel als wervelschade of hersenschudding. Bovendien lag met name bij weghelmen* de laatste jaren de nadruk op koeling en aerodynamica. Natuurlijk voldeden die helmen aan alle toepasbare normen, maar Specialized zegt zelf nu terug te zijn gaan naar de basis: veiligheid.
MIPS
Eén van de belangrijkste innovaties de laatste jaren is MIPS (oftwel: Multi-directional Impact Protection System). MIPS is feitelijk een extra plastic schaal in de helm die je hoofd vasthoudt. De foamkern van de helm is vrij om daar (een klein beetje) omheen te draaien. De gedachte hierachter is dat je meestal niet recht maar schuin op je hoofd terecht komt. Dan zorgt niet alleen de klap van de landing, maar ook de abrupte verdraaiing van je hoofd (dat tegen de grond gehouden wordt door de helm) voor letsel. MIPS moet dit voorkomen**.
Het goede nieuws van Specialized is dat alle 16 helmmodellen nu met MIPS verkrijgbaar zijn. Van €429,90 carbon integraalhelm tot en met een peuter(!)helm van €47,90***. De lichtste helmen (racemodellen en de Ambush) krijgen het nieuwe MIPS SL systeem met strips in plaats van een extra schaal.
ANGI
Daarnaast krijgt de duurdere helft van het segment standaard ANGi. ANGi, dat staat voor Angular and G-Force indicator, bestaat uit een samenwerking van sensoren op je helm en de Specialized Ride App op je telefoon. De sensor bepaalt (met een versnellingsopnemer en gyroscoop op je achterhoofd) of je mogelijk gevallen bent. Zo ja, dan gaat een alarm op je telefoon af. Reageer je daar niet op tijd op, dan krijgen de door jou aangegeven contactpersonen een SMSje dat je ergens in het bos ligt, inclusief je locatie.
De ANGi sensor werkt – net als je vermogensmeter – een half jaar op een CR2032 batterij. De sensor zet – net als je vermogensmeter – zichzelf uit als je ‘m niet gebruikt. Bluetooth verbindt de sensor aan de Specialized Ride App op je iOS of Android apparaat. Uiteraard heb je bereik (en een dataverbinding) nodig. Vallen deze uit, dan kan de Ride App via een server alsnog een bericht sturen naar je contactpersoon. Daarvoor moet je wel vooraf je geschatte reistijd hebben ingevuld. Overschrijd je die voordat je telefoon weer kan praten met de server dan stuurt deze laatste alsnog een bericht. En ja, de Ride App kan je ook gebruiken om gewoon je ritten te loggen.
ANGi zit standaard op de Evade II, Prevail II en Propero weghelmen, alsook de mountainbike-specifieke Ambush modellen en de Dissident. Tot slot zal ook de Shuffle Youth voorzien zijn van ANGi.
Bij andere 2019-modellen is ANGi montage achteraf mogelijk – daarvoor is de sensor los leverbaar. Het enige addertje onder het gras is dat je uiteindelijk €29,99 moet betalen voor een Ride App abonnement. Het eerste jaar is wel gratis.
Prijzen & varianten
De S-Works Dissident betreft een carbon integraalhelm die €429,90 mag kosten. De Ambush is een lichte trailhelm, verkrijgbaar in drie varianten: de €190,- standaard Ambush, de €134,90 kostende Comp versie en de eveneens €134,90 kostende Comp E-Bike variant. Al deze MTB helmen hebben standaard MIPS en ANGi. Bij de XC-gerichte Tactic III (€89,-) kan je de ANGi sensor achteraf monteren voor €49,90. Dit geldt tot slot ook voor de modellen voor de kleinere bikers: de Shuffle Youth/Child (€46,90) en Mio (€47,90).
Meer info: specialized.com
* Ook goed voor strandraces, kennelijk….
** Er is wel eens discussie geweest over het nut van MIPS. De Snell testmethode laat immers geen verbeterde beschermende eigenschappen zien. De ontwerpers van MIPS houden, mogelijk terecht, vol dat de testmethode niet realistisch is (omdat die er van uitgaat dat je recht op je hoofd landt bij een crash)
*** Waarom zetten alleen Nederlandse ouders hun kind nog op de fiets zonder helm?!
*** https://www.fietsersbond.nl/ons-werk/verkeersgezondheid/fietshelmen/fietshelmen-en-veiligheid/
De presentatie van resultaten in die studie is nogal onvolledig, typisch fietsersbond om dit aan te halen :P. In grafiek #1 is een duidelijk niet-lineaire trend te zien in het aantal letselgevallen bij andere verkeersdeelenmers. Er is een afvlakking van de algehele trend vanaf 2006-2007 (soms door een lichte sprong omhoog). Het zou logisch zijn diezelfde afvlakking ook bij fietsersvoorkwam, maar dat doet ‘ie niet. Ergo: ALS je al iets uit deze data kan halen (de jaar-op-jaar variatie is immers aardig) dan is dat dat helmen wél iets uit hebben gemaakt. Ten tweede: ‘hoofdletsel’ is een zeer breed begrip. Iedereen… Lees meer »