SR Suntour timmert al jaren aan de weg met geveerde vorken en dempers, maar een echt grote speler in het high-end segment is het nog niet geworden. Het merk werkt hard aan het verbeteren van de naamsbekendheid in het topsegment door onder meer het sponsoren van cross country rijdsters Julie Bresset en Anika Langvad die beide dit seizoen hoge ogen gooien in de wereldbeker, als ook 4-Crosser Roger Rinderknecht. Daarnaast wordt er met de updates aan het bestaande gamma voor 2012 wederom een schep bovenop gegooid.
Axon Werx RL RC
Het grootste nieuws is er te melden bij het topmodel, de Axon Werx RL RC. Deze vork voor 26″ wielen met 80 of 100 millimeter veerweg heeft vanaf 2012 carbon onderpoten. De QR15 dropouts van deze vork zijn magnesium en extern op de carbon poten aangebracht. De demper cartridge is geoptimaliseerd: deze is gevoeliger en compacter, waardoor nog eens 80 gram bespaard is. De rebound- en compressiedemping zijn instelbaar en optioneel is middels een remote lockout de vork te blokeren. Als extra ‘app’ kan deze demper ook met een electronische lockout geleverd worden. De luchtveer is eveneens aangepast zodat deze in de laatste 30 millimeter van zijn veerweg meer progressief is zodat de vork minder snel ‘bottomt’.
In de strijd voor een lager gewicht heeft SR Suntour haar Qloc 15 millimeter steekas nu uitgevoerd in titanium. Deze woog in eerste instantie 130 gram, maar komt op de weegschaal nu niet verder dan 70 gram. Naast een aluminium kroon en vorkbuis in 1 1/8″ en optioneel in 1 1/8″-1.5″ zal dit topmodel ook leverbaar worden met een carbon kroon met carbon vorkbuis, waarmee het gewicht van 1530 gram voor de 1 1/8″ aluminium kroon/vorkbuis versie gereduceerd kan worden naar 1490 gram.
Er is nog geen 29″ versie van deze vork gemaakt, maar ogenschijnlijk zit deze wel in de pijplijn.
Epicon X1 LO RC
Voor het All Mountain segment heeft Suntour de Epicon X1 LO RC met 120, 140 of 150 millimeter veerweg in het programma. Een 29″ optie is er met 100 en 120 millimeter. Beide types krijgen ook de verbeterde luchtveer en de compactere demper mee zoals bij de Axon. De compressie demping is in 8 stappen instelbaar en optioneel is de vork ook met een remote lockout leverbaar. De 26″ versie met een rechte 1 1/8″ stuurbuis blijft steken op 1600 gram. De 29″ versie weegt slechts 70 gram meer. Beide modellen zijn eveneens leverbaar met een 1 1/8″-1.5″ stuurbuis en een nieuwe kroon die intern hol is gemaakt. De titanium Qloc steekas is standaard op de Epicon modellen.
Durolux RC-TA
Met een veerweg van 160 of 180 millimeter is de Durolux gericht op het ruigere werk. De vork heeft een gewicht, afhankelijk van het exacte model, vanaf 2220 gram en is standaard ook voorzien van de titanium Qloc steekas. Dezelfde updates als bij de Epicon en Axon vinden we hier: een verbeterde luchtveer met een meer progressieve laatste 30 millimeter veerweg en de lichtere en fijngevoeligere demper. De rebound en zowel de high als low speed compressie zijn instelbaar. Optioneel zijn versies leverbaar met een instelbare veerweg in een bereik van 120 tot en met 160 millimeter of 140 tot en met 180 millimeter veerweg.
De vorken zijn vanaf het najaar van 2011 verkrijgbaar. Prijzen zijn helaas nog niet bekend.
Zou wel eens zo’n Suntour aan de tand willen voelen. Ook bij mij leeft nog een gevoel van. ‘”Dat kan toch helemaal niet Timur!”
Stiekem wordt het merk steeds interessanter. Ze zullen ook vast wel wat doen met de ervaringen van het BH world cup team.