Rock Shox
Waar Fox afgelopen week één 27,5+” voorvork aankondigde (de F34 27.5+) doet Rock Shox er nu twee scheppen bovenop: naast de met de F34 vergelijkbare Pike komen er binnenkort ook SID en Reba modellen voor ‘de nieuwe bandenmaat’ aan…
Nieuwe bandenmaat wil zeggen: een diameter van 27,5″ maar met een 2,8-3,0″ breedte. Dat past qua hoogte ‘gewoon’ in een 29″ vork maar qua breedte is het net wat krap. Een goede reden – of excuus – om de vorkpoten wat verder uit elkaar te zetten en gelijk de voornaaf breder te trekken naar 110 mm.
Voor je gaat schuimbekken dat er alwéér een nieuwe standaard in het leven wordt geroepen: in tegenstelling tot de 110 x 20 mm inbouwmaat van vanouds (typisch bij downhill voorvorken) staan de spaakflenzen nu ook verder uit elkaar, garant voor een stijver wiel. (Vermoedelijk is het wel wachten tot iemand gewoon een 110 x 20 mm naaf draait met flenzen die wél verder uit elkaar staan, maar dat is vast voor 2017).
Klinkt dit bekend in de oren? Dat kan goed kloppen: SRAM, moederbedrijf van Rock Shox, is immers partner in het ontwikkelen van Boost 148, de nieuwe 148 x 12 mm achternaafstandaard die samen met Trek werd ‘ontwikkeld’ en – u voelt hem al aankomen – komende seizoen zijn ook mondjesmaat bij diverse andere merken zijn intrede zal kennen.
Nu komen er dus drie vorken met Boost 110, voor 29ers (en 27,5+”!) bij. Naast wat extra ruimte tussen de benen en een nieuwe norm voor de naaf zullen betreffende vorken ook Torque Cap compatibel zijn. Dat wil zeggen dat, net als bij de RS-1, de uitvaleinden een extra groot contactoppervlak hebben voor nóg meer stijfheid.
De eerste Boost 110 vorken zullen in de SID en Reba lijn passen en verschijnen in juni op het toneel. Een 29/27,5+ Pike zal later in de zomer op de markt losgelaten worden. Adviesprijzen voor de Reba RL Solo Air en SID RL Solo Airzullen €647,- respectievelijk €814,- zijn.
SRAM
Met de komst van de nieuwe Boost 110 vorken (en Boost 148 frame’s) is het niet zo heel raar dat SRAM ook naven en complete wielsets voor de 110 x 15 mm en 148 x 12 mm standaarden aanbiedt. De aluminium Roam 40 wielen zullen in eerste instantie als 29″ tubeless model verkrijgbaar zijn medio mei 2015. Voor een voorwiel mag je €342,- neertellen, voor een achterwiel €397 (met XD of 9/10-speed cassettebody naar keuze). De wielen zijn bedoeld voor XC en ’trail’ gebruik.
Wie lever zelf bouwt kan een set X0 Boost of MTH 700 Boost naven bestellen. Alle naven zijn enkel in 32-gaats, 6-bouts schijfremopname verkrijgbaar, en gaan voor €586,- respectievelijk €209,- de set over de toonbank. Ook hier is uiteraard een keus te maken uit XD drivers voor wie X1/X01/XX1 rijdt, of een reguliere cassettebody. De X0 versie is concurrerent licht met een 130 g wegende voornaaf en een 250 g wegende achternaaf. Een MTH 700 setje weegt bij elkaar 190 g meer.
Omdat bij een 148 mm achternaaf de kettinglijn ook verandert rondt SRAM het Boost gamma af met twee 1×11 cranksets, te weten een XX1 Boost in carbon en een X1-1400 Boost uit gesmeed aluminium. Beide cranks zijn leverbaar in 170 en 175 mm lengtes, zijn voorzien van 24 mm assen, en geschikt voor XC tot en met enduro gebruik. Opgelet: waar de ‘normale’ X1 en XX1 cranks een 49 mm kettinglijn hebben is dit bij de Boost varianten 52 mm geworden. Deze cranks zijn dus niet compatibel met bestaande 135 of 142 mm naven. Gelukkig is de Q-factor onveranderd gebleven: enkel het kettingblad schuift 3 mm naar buiten. Prijzen: €493,- (XX1) en €284,- (X1), excl. GXP trapaslagers.
Bron: www.sram.com
Tekst: EW
Niet compatibel… De kettinglijn schuift 3mm naar rechts. Geen echt issue als je toch 85% van de tijd aan de rechterkant van de cassette rijdt, zoals 75% van de NL rijders?
ik weet niet hoe kritisch het gaat zijn. Ondertussen skeurt Justin Leov al een tijdje rond met een setup die waarschijnlijk andersom verkeerd om is: B148 wiel, niet B-148 crank:
http://www.pinkbike.com/news/trek-remedy-29er-justin-leov-crankworx-rotorua.html