In navolging van het vorige bericht over SRAM 2016 nieuwtjes als Boost 27.5+/29″ vorken, naven en bijpassende aandrijvingscomponenten stelt het bedrijf deze week nog een reeks nieuwe producten voor.
RS-1 voor ‘kleinere’ wielen
Meest spectaculair is wellicht de komst van een 27,5″ versie van de RS-1 voorvork. De grotendeels carbon upside down vork werd dit seizoen al in 29″ geleverd en biedt met de Accelerator dempercartridge wellicht de beste demping in het crosscountry segment. Vanaf juni zal ook een 27,5″ model verkrijgbaar zijn, eveneens met veerwegen van 100 of 120 mm en met een offset van 42 mm. De prijs van perfecte demping is echter nog steeds hoog: €1946,- doet gewoon pijn. Daarvoor krijg je behalve keus aan wielmaat en veerweg ook de optie tussen zwarte of witte lak.
Vanaf juni verkrijgbaar in 12 varianten: 100 of 120 mm veerweg, 27,5″ of 29″ (met 46 of 51 mm offset) en zwart of wit…
OneLoc en Maxle Stealth
Andere interessant nieuws op het vorkenvlak is de nieuwe OneLoc Remote. Deze nieuwe remote vervangt de PushLoc en heeft meer compatibiliteit met andere, bestaande SRAM en RockShox hendels.
De Maxle steekas gaat op dieet; de Maxle Stealth. Deze steekas mist een snelspanner, weegt slechts 37 g, en vervangt de bestaande Maxle in een SID, Reba, Revalation, Pike of Bluto vork. (De)montage is slechts mogelijk met een 6 mm inbussleutel. Adviesprijs is €41,- en er zijn 15×150 en 15×100 mm versies verkrijgbaar.
Maxle Stealth: 35 g lichter. Voor de weightweenies en/of wie nooit lek rijdt (of een lange auto heeft…)
XX1 zum Spartarif!
Op vlak van aandrijvingen komt SRAM met een geheel nieuwe groep – of eerder reeks: GX. Waar X1 en X01 nog steeds verre van de budgetversies waren van de XX1 topgroep, is een complete GX aandrijving (inclusief cranks) substantieel goedkoper. De 10-42t 11-speed cassette heeft bovendien een adviesprijs van €150,-… Wellicht een uitkomst voor iedereen die tegen de hoge aanschafprijs van X01 of XX1 cassettes aan zat te staren.
De nieuwe GX 11-speed 10-42t van SRAM: nu eens niet uit één massief blok gefreesd
Eveneens interessant is het feit dat de GX groep in 2×10, 1×11 en… 2×11(!) varianten te krijgen is. De 11-speed groepen maken gebruik van dezelfde cassette, wat een behoorlijk bereik van 632% oplevert. Het is net niet helemaal het de 661% van Shimano 3×11 XTR, maar die groep heeft een extra (groot) blad nodig én ligt in een geheel andere prijsklasse.
Cranksets zullen leverbaar zijn in een enorme lijst van varianten: 1×11, 2×11, 2×10, 170 of 175 mm lengte, 24 of 30 mm as
Zowel de double als single-ring edities van de GX 11-speed bieden de keus uit Grip Shift of Trigger shifters. De 1×11 variant van de groep heeft een achterderailleur die direct afgekeken is van de XX1, X01 en X1 X-HORIZON modellen; bij de 2×11 groep gaat het echter om een geheel nieuw ontwerp. Deze is geschikt voor het forse bereik van de combinatie 10-42t cassette en dubbel crank, en is leverbaar in twee versies: met middellange en lange kooi.
De nieuwe GX 2×11 achterderailleur – een breuk met alle bestaande ontwerpen en voorzien van een Type 3 clutch…eveneens een nieuwtje dat SRAM nog niet nader heeft genoemd
Tot slot heeft de 2×10 editie van SRAM GX een meer traditionele opbouw, met cassettes met 11-32, 12-32, 11-36 en 12-36t verhoudingen, een klassiek (voor SRAM dan…) ogende Type 2 derailleur, en Trigger shifters.
Adviesprijzen (groepset incl. crank):
GX 1400 2×11 Grip Shift: €705,-
GX 1400 2×11 Trigger: €689,-
GX 1400 1×11 Grip Shift: €597,-
GX 1400 1×11 Trigger: €588,-
GX 1000 2×10 Trigger: €534,-
Bron & foto’s: SRAM
Tekst: EW