Sram: “Maven vijftig procent krachtiger dan Code”
De populariteit van de e-mountainbike geeft de fietsindustrie een nieuwe impuls. Omdat die apparaten zwaarder zijn en grotere krachten moeten verwerken volstaan veel reguliere componenten niet meer. Neem Srams nieuwe derailleursysteem Transmission. Hoe hard Sram het tegendeel ook beweert, dit systeem is natuurlijk primair voor e-mtb’s ontwikkelt. Bij de nieuwe Maven-remmen is waarschijnlijk hetzelfde aan de hand: deze superkrachtige remmen worden gepositioneerd als downhill- en endurostoppers, maar je zult ze waarschijnlijk vooral op e-mountainbikes gaan tegenkomen.
Maar waar ze ook opzitten, je zult de Mavens niet over het hoofd zien. Want man, wat zijn deze remmen gróót! Van buiten én van binnen. De twee ongelijke zuigerparen in de remklauw hebben een diameter van 19,5 en 18 millimeter. Er is een duidelijk verband tussen de stopkracht die een rem kan genereren en het formaat van de zuigers. Dus als het gaat om pure stopkracht, dan is groter beter. En ook als het gaat om het reguleren van de temperatuur heeft een grotere remklauw een streepje voor. Sram claimt dat de remkracht van de Maven-remmen vijftig procent groter is dan van de Sram Code-remmen. En dat je 32 procent minder hard hoeft te knijpen om dezelfde vertraging te genereren.
Aangepaste remheldels
Om te voorkomen dat de enorme kracht die erop inwerken de remklauw niet vervormd, heeft Sram er vier dikke bouten doorheen gestoken. En uiteraard zijn ook de zuigers in de remhendel aangepast aan de grote zuigers in de remklauw. Immers: bij een hydraulisch systeem als een rem gaat het letterlijk om communicerende vaten. Sram claimt dat ze bij de Maven-remmen een optimum hebben gerealiseerd tussen enerzijds de zuigergrootte in de remklauw en anderzijds het formaat van de zuiger in de remhendel.
Tegelijkertijd, aldus Sram, is het vertrouwde en en velen geliefde ‘Sram-gevoel’ aan de remhendel gebleven. Door middel van een principe dat Sram ‘swing link’ noemt wordt de hefboom groter naarmate je de remhendel dieper inknijpt. Het ‘digitale’ aan-uitgevoel, dat sommige remmen van andere merken kenmerkt, vind je dus niet op de Mavens. Alhoewel er natuurlijk genoeg bikers rondrijden die hun remmen juist graag zo direct mogelijk hebben.
Opvallende aanpassing: de pas afgelopen jaar gepresenteerde stealth kabelloop is nu niet meer naar het stuur toe gericht, maar loopt er parallel aan. Prima! Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald…
Geen DOT-remvloeistof, maar minerale olie
Misschien nog spraakmakender dan de stopkracht die de Sram Maven-remmen in huis hebben, is het feit dat deze remmen werken met minerale olie. Ja, je leest het goed: minerale olie. En dat van het merk dat tot voor kort nog vurig het DOT-evangelie predikte. Dat Sram het aandurft om afscheid te nemen van de agressieve DOT-remvloeistof heeft te maken met een nieuw materiaal om lucht- en vloeistofdichte keringen te maken. Dit materiaal is veel ongevoeliger voor fluctuaties in temperatuur en kan daarnaast ook veel hogere temperaturen verdragen. Hierdoor vervalt, aldus Sram, de noodzaak nog langer DOT-remvloeistof te gebruiken en kan de minder agressieve minerale olie worden toegepast.
Hierdoor is het dus niet mogelijk Maven-onderdelen te mixen met onderdelen van andere Sram-remmen. Zo heb ik járen met veel plezier op een trailbike gereden met Code-remklauwen en Guide-remgrepen. Das war eimal. Overigens: je kunt er gerust DOT op innemen, dat in de toekomst bij álle Sram-remmen minerale olie door de leidingen loopt. Op de vraag of deze voorspelling klopt kregen we geen bevestiging. Maar zeker ook geen ontkenning…
Let op! Vanwege de overgang naar minerale olie heb je voor deze remmen ook een nieuwe ontluchtingsset nodig. Deze werkt nog steeds met de praktische Bleeding Edge-koppeling, maar deze heeft nu een andere diameter. Hierdoor wordt voorkomen dat je het systeem abusievelijk vervuilt met restanten DOT-vloeistof. O ja, volgens Sram kun je uitsluitend hun eigen minerale olie gebruiken: Sram Maxima-remolie.
Krachtigere remmen? Kleinere schijven!
Tot nu toe een prima te volgen verhaal, toch? Maar nu wordt het vreemd: de Maven-remmen zijn zó krachtig, dat Sram in sommige gevallen adviseert om naar een kleinere maat remschijf te gaan. Hûh? Sram legt het uit: “Iedere 20 millimeter meer remschijfdiameter vergroot de stopkracht met 14 procent. Echter, is een remschijf kan té groot zijn. De schijf wordt dan onvoldoende warm en genereert dan niet de maximale stopkracht. Het kan dus lonen om voor een kleinere schijf te gaan”.
Dat tunen van de remkracht door middel van de schijven kan volgens Sram op twee manieren: door verschillende diameters te kiezen, maar eveneens door voor een smallere of juist dikkere schijf te gaan. Sram claimt dat z’n dikkere, 2 millimeter HS2-remschijven zeven procent krachtiger remmen dan de dunnere, 1,8 millimeter Centerline-remschijven.
Een ander tuning-advies draait op de keuze van het materiaal van de remblokjes. De organische blokjes grijpen sneller aan en maken minder geluid. Ze werken het best als het droog is. De gesinterende blokjes voeren warmte beter af en bieden meer stopkracht onder natte weersomstandigheden.
Drie Maven-modellen: Ultimate, Silver en Bronze
Sram brengt drie verschillende uitvoeringen van de Maven, van de Maven Expert van 720 euro tot de meer toegankelijke Maven Bronze die 440 per set gaat kosten.
Maven Ultimate
De slick gepolijste Maven Ultimate, die voor 360 euro per stuk in de prijslijst staat, is Srams duurste uitvoering van deze anabolenrem. Het aangrijppunt van de remblokjes en de reikwijdte van de remhendel kunnen zonder gereedschap versteld worden. Titanium boutjes verlagen het gewicht, dat per remklauw, remhendel en een 180 millimeter remschijf op 362 gram per rem komt. De Maven Ultimate wordt standaard geleverd met organische remblokjes.
Maven Silver
De Maven Silver, die je portemonnee voor 640 euro lichter maakt en je bike 742 gram zwaarder, is de middenklasse Maven. Ook bij deze uitvoering zijn het aangrijppunt van de remblokjes en de reikwijdte van de remhendel zonder gereedschap verstelbaar, maar de titanium boutjes van het topmodel ontbreken. De Maven Silver wordt standaard geleverd met organische remblokjes.
Maven Bronze
Srams instapper in de Maven-wereld heet Bronze. Een set kost 440 euro, het gewicht per stuk is 369 gram, inclusief een 180 millimeter remschijf. De reikwijdte van de remgreep is nog steeds zonder gereedschap verstelbaar, maar het wieltje om het aangrijppunt af te finetunen ontbreekt. Ook draait de remhendel niet om een kogellager, maar om een glijbus. De Maven Bronze wordt standaard geleverd met organische remblokjes.
Maven Ultimate Expert Kit
Uhh, hoe zit dat dan met die gelikte rode rem op de foto’s? Dat is de Maven Ultimate uit de Ultimate Expert Kit, een reeks Mavens in een gelimiteerde oplage. Voor een speciale prijs van 699 euro krijg je een doos met daarin niet alleen twee Maven Ultimate-remmen in rood, maar ook twee paar schijven (180 mm en 200 mm), verschillende adapters, organische én gesinterde remblokjes plus een ontluchtingsset. Wie in de markt is voor een set Mavens moet dus snel toeslaan, want de Maven Ultimate Expert Kit is góedkoper dan twee losse Maven Ultimate’s!